BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Parkitna Agnieszka (Akademia Ignatianum w Krakowie)
Title
Konstytucyjne możliwości ograniczania praw i wolności człowieka i obywatela w stanach nadzwyczajnych a rozwiązania przyjęte w Polsce w trakcie pandemii COVID-19
Constitutional Possibilities of Limiting Human and Civil Rights and Freedoms in States of Emergency versus Regulations Established in Poland During the Covid-19 Pandemic
Source
Horyzonty Polityki, 2020, vol. 11, nr 36, s. 43-58, bibliogr. 14 poz.
Issue title
Społeczeństwa postpandemiczne
Keyword
Konstytucja RP, Koncepcje wolności, Prawa obywatelskie, Relacje państwo-obywatel, COVID-19, Pandemia
RP Constitution, Concepts of freedom, Civil Rights, State-citizen relations, COVID-19, Pandemic
Note
streszcz., summ.
Abstract
CEL NAUKOWY: Artykuł ma na celu przedstawienie w skrótowej formie możliwości ograniczania wolności i praw człowieka i obywatela w stanach nadzwyczajnych w ujęciu Konstytucji RP z 1997 roku, a następnie zestawienie z nimi rozwiązań przyjętych w Polsce w trakcie pandemii COVID-19 oraz próba oceny konstytucyjności tychże regulacji.
PROBLEM I METODY BADAWCZE: Wywód opiera się na analizie treści rozwiązań konstytucyjnych, limitujących możliwość ograniczania praw i wolności. Poddaje również analizie i ocenie prawnej unormowania przyjęte przez rządzących w czasie pandemii.
PROCES WYWODU: Rozważania mają dwudzielną strukturę - w pierwszej części na podstawie ustawy zasadniczej i literatury przedmiotu omówiono konstytucyjne możliwości ograniczania praw i wolności w stanach nadzwyczajnych. W drugiej części omówiono ograniczenia praw i wolności wprowadzone w Polsce podczas pandemii, a także podjęto próbę ich krytycznej analizy względem zgodności z Konstytucją.
WYNIKI ANALIZY NAUKOWEJ: Chociaż polska ustawa zasadnicza precyzyjnie określa zasady i możliwości ograniczenia praw i wolności w stanach nadzwyczajnych, to jej unormowania nie znalazły zastosowania w praktyce. Akty normatywne, które wprowadzały ograniczenia w czasie pandemii, budzą bardzo poważne zastrzeżenia z punktu widzenia ich konstytucyjności.
WNIOSKI, INNOWACJE, REKOMENDACJE: Przepisy ograniczające prawa i wolności w trakcie pandemii nie tylko łamią zasady systemu prawnego i zwiększają chaos legislacyjny, ale także podważają zaufanie obywateli względem prawa. Wielu ukarano za nieprzestrzeganie niekonstytucyjnych ograniczeń, istnieje zatem ryzyko, że nastąpi szereg pozwów przeciw państwu o odszkodowania. Polskie społeczeństwo postpandemiczne może zatem nie być tak samo pewne jak niegdyś nienaruszalności praw i wolności gwarantowanych ustawą zasadniczą. (abstrakt oryginalny)

RESEARCH OBJECTIVE: The aim of the article is to present in abbreviated form the possibility of limiting the freedoms as well as human and citizen rights in states of emergency according to the Constitution of the Republic of Poland published in 1997, to compare the possibilities with the solutions established in Poland during the COVID-19 pandemic and finally to assess the constitutionality of these regulations.
THE RESEARCH PROBLEM AND METHODS: The arguments are based on content analysis of constitutional solutions which give the possibility to limit citizens' rights and freedoms. It also analyses and legally evaluates the regulations adopted by the government during the pandemic.
THE PROCESS OF ARGUMENTATION: The considerations have a twofold structure - the first part presents constitutional possibilities of limiting rights and freedoms in states of emergency based on the Constitution and subject literature. The second part discusses the restrictions on rights and freedoms established in Poland during the pandemic, with an attempt to critically analyse them in terms of compatibility with the Constitution.
RESEARCH RESULTS: Although the Polish Constitution precisely defines the rules and possibilities of limiting the rights and freedoms in states of emergency, its regulations have not been applied in practice. Normative acts which were introducing restrictions during the pandemic raise very serious reservations from the point of view of their constitutionality.
CONCLUSIONS, INNOVATIONS, AND RECOMMENDATIONS: Laws limiting rights and freedoms during the pandemic not only break the rules of the legal system and increase legislative chaos but also undermine citizens' trust in the law. A lot of people have been fined for not respecting unconstitutional restrictions which, as a result, might lead to a series of claims for damages against the state. Therefore, Polish post-pandemic society may no longer be as sure of the inviolability of the rights and freedoms guaranteed by the Constitution as in the past. (original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bodnar, A. (2020). Pismo do Prezesa Rady Ministrów (Sygn. pisma: VII.565.3.2020.ST/MM). Pozyskano z: https://www.rpo.gov.pl/sites/default/files/Pismo do Prezesa Rady Ministrów. 3.04.2020.pdf (dostęp: 29.07.2020).
  2. Bryk, T. (2011). Przegląd regulacji stanów nadzwyczajnych w przepisach Konstytucji RP. Przegląd prawa konstytucyjnego, 1 (5). 223-234. Pozyskano z: https://marszalek.com.pl/przegladprawakonstytucyjnego/ppk5/11.pdf (dostęp: 29.07.2020).
  3. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 roku (Dz. U. z 1997 r., nr 78 poz. 483).
  4. Konwencja o Ochronie Praw Człowieka i Podstawowych Wolności sporządzona w Rzymie dnia 4 listopada 1950 r., zmieniona następnie Protokołami nr 3, 5 i 8 oraz uzupełniona Protokołem nr 2. (Dz. U. z 1993 r., nr 61 poz. 284).
  5. Machowicz, K. (2009). Stany nadzwyczajne jako przesłanka legalnej ingerencji w prawa człowieka w Polsce. Zeszyty Naukowe Szkoły Głównej Straży Pożarnej, 38, (65-79). Pozyskano z: http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.element.baztech-a67d0eeb-2fdc-4573-8985-cecb3b945603/c/65_pdfsam_ZN_SGSP_nr_38.pdf (dostęp: 29.07.2020).
  6. Międzynarodowy Pakt Praw Obywatelskich i Politycznych otwarty do podpisu w Nowym Jorku dnia 19 grudnia 1966 r. (Dz. U. z 1977 r., nr 38 poz. 167).
  7. Prokop, K. (2005). Stany nadzwyczajne w Konstytucji Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997 r. (17-39, 123-139). Białystok: Temida 2. Pozyskano z: https://repozytorium.uwb.edu.pl/jspui/bitstream/11320/7138/3/K_Prokop_Stany_nadzwyczajne.pdf (dostęp: 29.07.2020).
  8. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 31 marca 2020 r. w sprawie ustanowienia określonych ograniczeń, nakazów i zakazów w związku z wystąpieniem stanu epidemii (Dz. U. z 2020 r., poz. 566).
  9. Rozporządzenie w sprawie ogłoszenia na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej stanu epidemii (Dz. U. z 2020 r., poz. 491; poz. 522; poz. 531).
  10. Sarnecki, P. (2008). Prawo konstytucyjne. Warszawa: C.H. Beck.
  11. Ustawa o lasach (Dz. U. z 1991 r., nr 101 poz. 444).
  12. Ustawa o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2020 r., poz. 374).
  13. Ustawa z 2008 roku o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi (Dz. U. z 2019 r., poz. 1239 ze zm.).
  14. WHO announces COVID-19 outbreak a pandemic. (2020). Pozyskano z: https://www.euro.who.int/en/health-topics/health-emergencies/coronavirus-covid-19/news/news/2020/3/who-announces-covid-19-outbreak-a-pandemic (dostęp: 29.07.2020).
Cited by
Show
ISSN
2082-5897
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.35765/HP.1948
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu