BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Juszczyk Stanisław
Title
Nauczyciel we współczesnej kulturze medialnej
Teacher in the Contemporary Media Culture
Source
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 17-28, bibliogr.27 poz.
Issue title
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Keyword
Kształcenie nauczycieli, Motywacja do pracy, Nauczyciele, Etyka pracy
Education of teachers, Work motivation, Teachers, Work ethics
Abstract
Społeczeństwo oparte na wiedzy, postmonocentryczne, charakteryzujące się asynchronizacją rozwoju (poszczególne warstwy społeczeństwa rozwijają się z różną prędkością) nie może funkcjonować bez bardzo dobrze wyedukowanych obywateli, dobrze przygotowanych pod względem zawodowym pracowników, a przede wszystkim bez nowocześnie wykształconych nauczycieli, umiejących sprostać wymogom dynamicznie zmieniającego się społeczeństwa. Edukacja łącznie z praktyką zawodową stały się niezbędnymi czynnikami umożliwiającymi osiągnięcie ambitnych celów ekonomicznych i społecznych krajów rozwiniętych i rozwijających się.(fragment tekstu)

In the work the competences of the contemporary teacher in the framework of the constructivist as well as cognitive theories have been presented. The attention has been focused on the personal features and competences of teachers in the range of the use of the information and communication technologies in their pedagogical work and the shaping among the learners the medial and digital competences, motivation to the learning, development of pupil's interests and ethical behaviors of a teacher.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Ablewicz K., 1999: Pedagog kultury jako badacz i uczestnik rzeczywistości kulturowej. "Edukacja", nr 3, s. 5-15
  2. Banach C., 1988: Kultura pedagogiczna nauczyciela - płaszczyzny i formy jej przejawiania się w szkole i w środowisku. "Oświata i Wychowanie", nr 22, s. 43-47
  3. Banach C., 2000: Etyka i kultura pedagogiczna nauczyciela i szkoły. "Edukacja", nr 2, s. 7-20
  4. Banach C., 2004: Nauczyciel. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 3. Warszawa, s. 548-553
  5. Duraj-Nowakowa K., 2002: Nauczyciel: kultura - osoba - zawód. Kielce
  6. Filipiak M., 1996: Socjologia kultury. Lublin
  7. Gardner H., 2002: Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Przeł. A. Jankowski. Poznań
  8. Juszczyk S., 2002a: Edukacja na odległość. Kodyfikacja reguł, zjawisk i procesów. Toruń
  9. Juszczyk S., 2002b: Kształtowanie przez nauczycieli informatyki wśród uczniów kluczowych kompetencji niezbędnych w społeczeństwie ery komunikacji, informacji i wiedzy. W: Informatyczne przygotowanie nauczycieli w okresie zmian i transformacji. Red. J. Migdałek, B. Kędzierska. Kraków, s. 45-52
  10. Juszczyk S., 2004a: Przekazy medialne w kształtowaniu postaw dzieci i młodzieży. V: Diferenciácia vyučovania a súvislosti. Red. E. Petlak, S. Juszczyk. [VEGA 1/0092/03]. Nitra, s. 157-167
  11. Juszczyk S., 2004b: Style uczenia się dorosłych z wykorzystaniem komputera i Internetu. "Chowanna", T. 2 (21), s. 119-134
  12. Juszczyk S., 2005: Kształtowanie u nauczycieli w Polsce kompetencji w zakresie edukacji medialnej i technologii informacyjnej. V: História, súčasnosť a perspektívy učitelského vzdelávania. Red. B. Kosová. Banská Bistrica, s. 106-109
  13. Juszczyk S., 2006a: Alfabetyzacja cyfrowa w procesie kształcenia i doskonalenia nauczycieli. W: Informatyczne przygotowanie nauczycieli. Kompetencje i standardy kształcenia. Red. J. Migdałek, M. Zając. Kraków, s. 169-176
  14. Juszczyk S., 2006b: Methodological considerations of the chosen pedagogical, sociological and psychological aspects of e-learning. In: e-learning issues. Eds. G. Banse, A. Kiepas, N. Ursua. Berlin
  15. Juszczyk S., 2006c: Rola motywacji w życiu jednostki. Rozważania metodologiczne. V: Pedagogicko-didaktické požiadavky motivácie žiakov do učebnej činnosti. Red. E. Petlak. Nitra, s. 9-15
  16. Juszczyk S., 2006d: Types of interactions and process of community building in e-learning and distance learning. V: Information and communication technology in education. Red. E. Mechlová. Ostrava, s. 22-26
  17. Juszczyk S., 2009: Aspekty modalnościowe edukacji medialnej. "Chowanna", tom jubileuszowy, s. 55-68
  18. Juszczyk S., 2010a: Fascynacja młodzieży grami komputerowymi. "Edukacja i Dialog", nr 9-10, s. 47-51
  19. Juszczyk S., 2010b: New types of functional literacy: media and digital literacy in the social change. Proc. of International Conference on Development of Functional Literacy in the Context of International Comparative Studies of PISA and PIRLS. Tatranska Lomnica, Slovak Republic, April 22-23, 2010
  20. Juszczyk S., 2012: Media społeczne w procesie kształcenia studentów. W: Technologia informacyjna w zmieniającej się edukacji. Red. B. Siemieniecki, T. Lewowicki. Toruń
  21. Kawula S., 1998: Kultura pedagogiczna rodziców, jako czynnik stymulujący rozwój i wychowanie młodego pokolenia. W: Pedagogika rodziny, obszary i panorama problematyki. Red. S. Kawula, J. Brągiel, A.W. Janke. Toruń
  22. Kroeber A.L., Kluckhohn C., 1952: Culture. A critical review of concepts and definitions. "Papers of the Peabody Museum of American Archeology and Ethnology" [Harvard University], vol. 47, no. 11, s. 36-47
  23. Maciaszek J., 1981: Nauczyciel a problemy kultury pedagogicznej. "Ruch Pedagogiczny", nr 2
  24. Poplucz J., 1984: Optymalizacja działania pedagogicznego na lekcji. Warszawa
  25. Szymik J., 1997: Niezmienna potrzeba światła. "Etos", nr 37, s. 179
  26. Trzeciak D., 2012: Czym są Social Media - Era Social Media. Tryb dostępu: http://interaktywnie.com/biznes/blog-ekspercki/social-media/czym-sa-social-media-era-social-media-7956. Data dostępu: 12.01.2012 r.
  27. Wojnar I., 1995: Edukacja i kultura. "Kultura i Edukacja", nr 3
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu