BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Deptuła Maria
Title
Rozwijanie kapitału społecznego jako zadanie nauczycieli
Developing Social Capital as a Teacher's Objective
Source
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 29-41, bibliogr. 30 poz.
Issue title
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Keyword
Kapitał społeczny, Nauczyciele, Indywidualizm
Social capital, Teachers, Individualism
Abstract
Prof. dr hab. Michał Kleiber, członek rzeczywisty i prezes PAN, w czasie wykładu wygłoszonego podczas uroczystości z okazji nadania mu stopnia doktora honorowego Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego dnia 24 kwietnia 2012 roku, powiedział, że szanse dalszego rozwoju Polski zależą od rozwijania zdolności uczenia się ludzi, ich kreatywności i umiejętności współpracy. Pogląd Kleibera jest zbieżny z wnioskami sformułowanymi w kolejnym raporcie Diagnoza społeczna 2011. Warunki i jakość życia Polaków (Czapiński, Panek, red., 2011). Podkreśla się w nim niski poziom rozwoju kapitału społecznego, który rozumiany jest jako zjawisko kulturowe obejmujące "obywatelskie nastawienie członków społeczeństwa, normy społeczne wspierające działania wspólne oraz zaufanie interpersonalne i zaufanie obywateli do instytucji publicznych" (ibidem, s. 284). Kapitał społeczny decyduje o efektywnym rozwoju społeczeństwa i jakości życia. Jest istotą społeczeństwa obywatelskiego. Kraje uboższe, do których Polska jeszcze się zalicza, mogą się rozwijać dzięki przyrostowi kapitału ludzkiego - wiedzy i umiejętności indywidualnych ludzi. Jednak od pewnego progu zamożności decydujący wpływ na rozwój kraju ma kapitał społeczny.(fragment tekstu)

This article outlines the necessity of developing the social capital. The first part deals with a dilemma surrounding the expectation that teachers will engage in developing cooperation skills - one of the aspects of social capital - despite the individualistic trend dominating our culture. The second part focuses on the basic skills contributing to the efficiency of cooperation when developed. These are the ability to understand others and communicate with them, empathy and self-control. Teacher's activities enhancing their development were also characterised(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Appelt K., 2005: Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznać potencjał dziecka? W: Psychologiczne portrety człowieka. Red. A.I. Brzezińska. Gdańsk, s. 95-130
  2. Astington J.W., Edward M.J., 2010: Le développement de la théorie de l'esprit chez les jeunes enfants. In: Encyclopédie sur le développement des jeunes enfants [sur Internet]. Éds. R.E. Tremblay, R.G. Barr, R.DeV. Peters, M. Boivin. Montréal, Québec: Centre d'excellence pour le développement des jeunes enfants, s. 1-11. Disponsible sur le site: http://www.enfant-encyclopedie.com/documents/Astington-EdwardFRxp.pdf. Page consultée le: 10.10.2010
  3. Badenes L.V., Estevan R.A.C., Bacete F.J.G., 2000: Theory of mind and peer rejection at school. "Social Development", vol. 9, no. 3, s. 271-283
  4. Białecka-Pikul M., 2004: Nabywanie wiedzy społecznej z perspektywy badań nad dziecięcymi teoriami umysłu. "Przegląd Psychologiczny", T. 47, nr 3, s. 305-317
  5. Brenner E.M., Salovey P., 1999: Regulacja emocjonalna w okresie dzieciństwa: aspekty rozwojowe, interpersonalne i indywidualne. W: Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Problemy edukacyjne. Red. P. Salovey, D.J. Sluyter. Przeł. M. Karpiński. Poznań, s. 288-327
  6. Burack J.A. et al., 2006: Social perspective - taking skills in maltreated children and adolescents. "Developmental Psychology", vol. 42, no. 2, s. 207-217
  7. Cartron A., 2006a: Formation des modes de relation à autrui à l'intérieur de la famille. In: Les relations sociales chez l'enfant. Genèse, développement, function. Éds. A. Cartron, F. Winnykamen. Éd. 2. Paris, s. 9-37
  8. Cartron A., 2006b: Spécificité des savoirs et savoir-faire mis en oeuvre dans les relations avec les pairs. In: Les relations sociales chez l'enfant. Genèse, développement, function. Éds. A. Cartron, F. Winnykamen. Éd. 2. Paris, s. 60-84
  9. Czapiński J., Panek T., red., 2011: Diagnoza społeczna 2011. Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa: Rada Monitoringu Społecznego. 30.09.2011. Tryb dostępu: http://www.diagnoza.com/pliki/raporty/Diagnoza_raport_2011.pdf. Data dostępu: 5.05.2012 r.
  10. Davis M.H., 1999: Empatia. O umiejętności współodczuwania. Przeł. J. Kubiak. Gdańsk
  11. Denham S.A., Zinsser K., Bailey C.S., 2011: L'intelligence émotionnelle au cours des cinq premières années de la vie. Ed. thème M. Lewis. In: Encyclopédie sur le développement des jeunes enfants [sur Internet]. Éds. R.E. Tremblay, M. Boivin, Peters R.DeV. Montréal, Québec: Centre d'excellence pour le développement des jeunes enfants et Réseau stratégique de connaissances sur le développement des jeunes enfants, s. 1-8. Disponsible sur le site: http://www.enfant-encyclopedie.com/documents/Denham-Zinsser-BaileyFRxp1.pdf. Page consultée le: 1.12.2011
  12. Eisenberg N., 2005: Empatia i współczucie. W: Psychologia emocji. Red. M. Lewis, J.M. Haviland-Jones. Przeł. P. Kołyszko. Gdańsk, s. 849-867
  13. Eisenberg N., Fabes R.A., Losoya S., 1999: Reakcje emocjonalne: ich regulacja, korelaty społeczne i socjalizacja. W: Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Red. P. Salovey, D.J. Sluyter. Przeł. M. Karpiński. Poznań, s. 223-280
  14. Greene R.W., Ablon J.S., 2008: Terapia dzieci impulsywnych. Model rozwiązywania problemów poprzez współdziałanie. Przeł. M. Stasińska. Kraków
  15. Harris P.L., 2005: Zrozumieć emocje. W: Psychologia emocji. Red. M. Lewis, J.M. Haviland-Jones. Przeł. O. Waśkiewicz. Gdańsk, s. 361-375
  16. Hoffman M.L., 2006: Empatia i rozwój moralny. Przeł. O. Waśkiewicz. Gdańsk
  17. Hughes C., Lecce S., 2010: Cognition sociale précoce. In: Encyclopédie sur le développement des jeunes enfants [sur Internet]. Éds. R.E. Tremblay, R.G. Barr, R.DeV. Peters, M. Boivin. Montréal, Québec: Centre d'excellence pour le développement des jeunes enfants, s. 1-7. Disponsible sur le site: http://www.enfant-encyclopedie.com/documents/Hughes-LecceFRxp.pdf. Page consultée le: 10.10.2010
  18. Lemerise E.A., Dodge K.A., 2005: Rozwój złości i wrogich interakcji. W: Psychologia emocji. Red. M. Lewis, J.M. Haviland-Jones. Przeł. P. Kołyszko. Gdańsk, s. 745-760
  19. Łukaszewski W., 1984: Szanse rozwoju osobowości. Warszawa
  20. Mayer J.D., Salovey P., 1999: Czym jest inteligencja emocjonalna? W: Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Red. P. Salovey, D.J. Sluyter. Przeł. M. Karpiński. Poznań, s. 23-69
  21. Miller S.A., 2010: Social-cognitive development in early childhood. In: Encyclopédie sur le développement des jeunes enfants [sur Internet]. Éds. R.E. Tremblay, R.G. Barr, R.DeV. Peters, M. Boivin. Montréal, Québec: Centre d'excellence pour le développement des jeunes enfants, s. 1-6. Disponsible sur le site: http://www.enfant-encyclopedie.com/documents/MillerFRxp.pdf. Page consultée le: 10.10.2010
  22. Piotrowska A., 1994: Pomiar inteligencji społecznej w psychologii osobowości i w psychologii społecznej. "Psychologia Wychowawcza", nr 2, s. 158-169
  23. Polkowska A., 2000: Umiejętność decentracji interpersonalnej. "Psychologia Wychowawcza", nr 2-3, s. 108-118
  24. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dz.U. 2009, nr 4, poz. 17
  25. Saarni C., 1999: Kompetencja emocjonalna i samoregulacja w dzieciństwie. W: Rozwój emocjonalny a inteligencja emocjonalna. Problemy edukacyjne. Red. P. Salovey, D.J. Sluyter. Przeł. M. Karpiński. Poznań, s. 75-125
  26. Schaffer H.R., 2005: Psychologia dziecka. Przeł. A. Wojciechowski. Warszawa
  27. Schaffer H.R., 2006: Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Przeł. M. Białecka-Pikul, K. Sikora. Kraków
  28. Schaffer H.R., 2010: Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Przeł. R. Andruszko. Kraków
  29. Sommerville J.A., 2010: Connaissances des nourrissons en matière de cognition sociale. In: Encyclopédie sur le développement des jeunes enfants [sur Internet]. Éds. R.E. Tremblay, R.G. Barr, R.DeV. Peters, M. Boivin. Montréal, Québec: Centre d'excellence pour le développement des jeunes enfants, s. 1-6. Disponsible sur le site: http://www.enfant-encyclopedie.com/documents/SommervilleFRxp.pdf. Page consultée le: 10.10.2010
  30. Wojciechowska J., 2005: Wiek poniemowlęcy. Jak rozpoznać ryzyko i jak pomagać? W: Psychologiczne portrety człowieka. Red. A.I. Brzezińska. Gdańsk, s. 131-163
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu