BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Michalski Łukasz
Title
Dwa psy, czyli o estetykach obecności w kulturze wobec wyzwań edukacji
Two Dogs, that is, the Aesthetics of Presence in Culture in the face of Challenges of Education
Source
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 43-49, bibliogr. 10 poz.
Issue title
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Keyword
Edukacja, Kultura, Pedagogika
Education, Culture, Pedagogy
Abstract
Zacznijmy od wątku pochodzącego z myśli Richarda Rorty'ego, który dotyka zagadnień w optyce pedagogicznej prymarnych: "Tak jak to widzę, edukacja ma dwie główne funkcje: socjalizację i wyzwalanie (liberation). Pierwsze polega na przekształcaniu małych zwierzątek w istoty ludzkie poprzez czynienie ich zdolnymi do kontrolowania i do sublimowania emocjonalności (passions) w społecznie akceptowalny sposób, do posługiwania się perswazją zamiast siły, do stawania się członkami społeczności ludzkiej. Drugą stanowi wyzwalanie ludzi od [dominacji] ich rodziców, od środowiska i tradycji, w których wyrastali, poprzez wyzwalanie ich wyobraźni - aby umożliwić im zwrócenie się ku jakościowo nowym (novel) praktykom społecznym, jakościowo nowym formom życia, nowym sposobom istnienia ludzkiego" (Rorty, 1993, s. 96). Z tak skonstruowanego opisu wyłaniają się dwie cechy; relacja między nimi ma decydujące znaczenie dla myślenia o edukacji. Okazuje się bowiem, że cele te są wzajemnie sprzeczne. Dostrzegając ich nieredukowalność (z żadnej funkcji nie można zrezygnować), otrzymujemy być może obraz tego, co stanowi sedno napięć i wyzwań edukacji oraz wywołuje konieczność rozpatrywania jej w paradygmacie nieredukowalnej dwoistości(fragment tekstu)

The starting point of this paper is derived from considerations of two opposing functions of education: socialization and liberation (Richard Rorty). Their irreducible antagonism, not only poses an essence of contemporary tensions and challenges of education, but also presents, how problematic the definition of education is and should be, because in this case a simplification would mean - among other things - shrinking from teachers' responsibility for comprehensive educational influence and their own professional development. Unfortunately, in theoretical discourse of education teachers are often shown just as knowledge transmitters and pushed aside of crucial disputes. The article considers two aesthetics of being in culture as a remedy for such situation(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Feyerabend P., 1996: Zabijanie czasu. Przeł. T. Bieroń. Kraków
  2. Jaworska-Witkowska M., 2009: Ku kulturowej koncepcji pedagogiki. Fragmenty i ogarnięcie. Kraków
  3. Kołakowski L., 2010: Kapłan i błazen. W: Idem: Nasza wesoła apokalipsa. Kraków, s. 49-82
  4. Kundera M., 2004: Sztuka powieści. Esej. Warszawa
  5. Markowski M.P., 2009a: Erudyci i entuzjaści. "Tygodnik Powszechny", nr 35, s. 47
  6. Markowski M.P., 2009b: Raport z oblężonego miasta. "Tygodnik Powszechny", nr 32, s. 34
  7. Rorty R., 1993: Edukacja i wyzwanie ponowoczesności. W: Spory o edukację. Dylematy i kontrowersje we współczesnych pedagogiach. Red. Z. Kwieciński, L. Witkowski. Warszawa, s. 96-102
  8. Sławek T., 2010: Ile warto zapłacić za cztery wersy miłości. Rozmawiała A. Klich. "Wysokie Obcasy" [dodatek do "Gazety Wyborczej"], grudzień, s. 60-64
  9. Szahaj A., 1996: Ironia, majsterkowanie i miłość. W: Moralność i etyka w ponowoczesności. Red. Z. Sareło. Warszawa, s. 149-154
  10. Witkowski L., 2009: W stronę idei autorytetu symbolicznego. W: Idem: Ku integralności edukacji i humanistyki II (postulaty, postacie, pojęcia, próby). Odpowiedź na księgę jubileuszową. Toruń, s. 67-73
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu