- Author
- Weiner Agnieszka
- Title
- Współczesne (mega)trendy edukacji muzycznej a sytuacja polskiego nauczyciela
Contemporary (mega)Trends in Music Education and the Situation of Polish Teacher - Source
- Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 61-80, bibliogr. 26 poz.
- Issue title
- Nauczyciel we współczesnej kulturze
- Keyword
- Edukacja młodzieży, Nauczyciele, Kultura, Megatrendy cywilizacyjne
Youth education, Teachers, Culture, Civilization megatrends - Abstract
- Przenikanie koncepcji, systemów, teorii, propozycji kształcenia muzycznego pomiędzy krajami Europy czy świata nie jest sytuacją nową. Dzieje się tak w skali mikro od kilku wieków, w skali makro - od początku XX wieku. W poprzednim stuleciu rozpoczęła się era szczególnego zainteresowania efektywnym kształceniem muzycznym. W wielu krajach powstały inspirujące koncepcje muzycznej edukacji. W Japonii nową koncepcję zaproponował Shinichi Suzuki, na Węgrzech - Zoltan Kodály, w Niemczech - Carl Orff, w Stanach Zjednoczonych - James Mursell, w Szwajcarii - Émile Jaques-Dalcroze. Każda z propozycji zasługuje na miano dojrzałej, co oznacza, że koncepcja ma podstawy teoretyczne, jest zweryfikowana empirycznie i dysponuje rozwiniętym zapleczem metodycznym. Każda z tych propozycji nosi też swoiste, charakterystyczne rysy, wyróżniające ją spośród innych. I tak, Émile Jaques-Dalcroze pojmował muzykę w sposób podobny do tego, w jaki rozumieli ją starożytni Grecy. Jaques-Dalcroze to pierwszy pedagog-muzyk tak wyraźnie podkreślający wychowawczy potencjał muzyki i jej rolę w harmonijnym kształtowaniu osobowości młodego człowieka. Program edukacji muzycznej Szwajcara obejmował rytmikę, solfeż i improwizację, z czego pierwsza i ostatnia stanowiły w ówczesnej pedagogice muzycznej nowość.(fragment tekstu)
The article discusses the process of music education evolution in the world from the situation of interesting ideas and concepts between infiltration the individual countries up to the megatrends that characterize musical education in the twenty-first century. The author compares contemporary proposals of music education implemented in selected countries from five continents (North America, Asia, Australia, Africa and Europe) highlighting the existing current megatrends. The resulting image serves for the reflection on the application of global trends in the Polish system of compulsory public education and the role of a contemporary music teacher in the cultural situation that occurred.(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Allan R., Hill B., 1995: Multicultural education in Australia: Historical development and current status. In: Handbook of research in multicultural education. Eds. J. Banks, C. Banks. New York
- Broughton D., 1991: Shaping the national curriculum: issues for Australian arts educators. In: Arts education: Beliefs, practices and possibilities. Ed. E.P. Errington. Geelong
- Burowska Z., Kurcz J., Wilk A., red., 1993: Krakowska koncepcja wychowania muzycznego. Kraków
- Curriculum Corporation, 1994: A Statement on the Arts for Australian Schools. Melbourne
- Decreto Ministeriale (9/2/79): Nuovi programmi d'insegnamento nella Scuola Media
- Denek K., Kuźniak I., 2001: Projektowanie celów kształcenia w reformowanej szkole. Poznań
- Ferrini M., Burzacchini E., 1996: Nascita e sviluppo dei gusti musicali. "Musica Domani", vol. 99, s. 19-22
- Flolu J., 1998: In search of an African and relevance oriented music education system for Ghanaian schools. In: Ubuntu: music education for a humane society. Proceedings of the 23rd International Society for Music Education World Conference. Ed. C. van Niekerk. ISME
- Harvey D., 1989: The condition of postmodernity: An enquiry into the origins of cultural change. Oxford
- Klus-Stańska D., 2010: Dydaktyka wobec chaosu pojęć i zdarzeń. Warszawa
- Lipska E., Przychodzińska M., 1991: Muzyka w nauczaniu początkowym. Metodyka. Warszawa
- McPherson G., 1995: Integrating he arts into the general curriclum: an Austarlian perspective. "Arts Education Policy Review", vol. 97 (1)
- McPherson G., Dunbar-Hall P., 2002: Australia. In: Musical development and learning. The international perspective. Eds. D.J. Hargreaves, A.C. North. London-New York
- Murao T., Wilkins B., 2002: Japan. In: Musical development and learning. The international perspective. Eds. D.J. Hargreaves, A.C. North. London-New York
- Naisbitt J., 1997: Megatrendy. Poznań
- Nzewi M., 1997: African music: Theoretical content and creative continuum. Olderhausen
- Primos K., 2002: Africa. In: Musical development and learning. The international perspective. Eds. D.J. Hargreaves, A.C. North. London-New York
- Przychodzińska M., 1989: Wychowanie muzyczne - idee, treści, kierunki rozwoju. Warszawa
- Przychodzińska-Kaciczak M., 1979: Polskie koncepcje powszechnego wychowania muzycznego. Tradycje - współczesność. Warszawa
- Radocy R.E., 2002: North America. In: Musical development and learning. The international perspective. Eds. D.J. Hargreaves, A.C. North. London-New York
- Republic of South Africa, 1997: National Education Policy Act. "Government Gazette", vol. 370 (17118), s. 1-9
- Tafuri J., 2002: Italy. In: Musical development and learning. The international perspective. Eds. D.J. Hargreaves, A.C. North. London-New York
- Van Ernst B., 1993: A study of the learning and teaching processes of non-native music students engaged in composition. "Research Studies in Music Education", vol. 1
- Weiner A., 2008: Od metody projektów do projektów edukacyjnych. W: Karol Szymanowski - edukacyjne inspiracje. Metoda projektów w edukacji muzycznej. Red. A. Weiner. Lublin
- Zeleza P.T., 1997: Manufacturing African studies and crises. Dacar
- Zwolińska E., Jankowski W., red., 1995: Teoria uczenia się muzyki według Edwina E. Gordona. Materiały II Seminarium Autorskiego w Krynicy 27 kwietnia-3 maja 1995 roku. Bydgoszcz-Warszawa
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol