- Author
- Szuścik Urszula
- Title
- Edukacja kulturalna a edukacja przez plastykę
Cultural Education and the Education Through Art Classes - Source
- Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 81-92, bibliogr. 31 poz.
- Issue title
- Nauczyciel we współczesnej kulturze
- Keyword
- Sztuka, Nauczyciele, Kultura
Art, Teachers, Culture - Abstract
- Każda forma aktywności człowieka pozostawia mniej lub bardziej widoczny ślad w różnych sferach życia. Wytwór ludzkiej pracy, którym jest zarówno dzieło sztuki, jak i praca dziecka, stanowi kształt zamierzony i przez człowieka mu nadany. Forma ta może wyrażać spostrzeżenie i doznanie lub intuicję i uczucie (Read, 1973). Jest obrazem poziomu doświadczeń estetycznych, wiedzy, kultury miejsca, w którym człowiek wzrasta i wychowuje się. W rozwoju osobowościowym jednostki zachodzi proces konstytuowania się przedmiotu estetycznego (zob. Ingarden, 1966), który różnicuje poziom percepcji, a tym samym odbiorców (zob. Gołaszewska, 1967).(fragment tekstu)
The article focuses on the universal character of education through art. The role of the teacher has been indicated within the shaping process of values' hierarchy and forming of responsibilities among wards. The standards of the cultural education was mentioned as an interesting educational proposition both through the art and with the art.(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Aduszkiewicz A., red., 2004: Słownik filozofii. Warszawa
- Brühlmeier A., 1994: Edukacja humanistyczna. Kraków
- Cassirer E., 1998: Esej o człowieku. Wstęp do filozofii kultury. Przeł. A. Staniewska. Przedmowa B. Suchodolski. Warszawa
- Deręgowski J.B., 1990: Oko i obraz. Studium psychologiczne. Warszawa
- Dewey J., 1975: Sztuka jako doświadczenie. Przeł. A. Potocki. Wstęp I. Wojnar. Wrocław
- Eliade M., 1974: Sacrum, mit, historia. Wybór esejów. Przeł. A. Tatarkiewicz. Wyd . 2 . Warszawa
- Gadacz T., 1993: Wychowanie do wolności. "Znak", nr 9, s. 4-13
- Gołaszewska M., 1967: Odbiorca sztuki jako krytyk. Kraków
- Gołaszewska M., 1979: Kultura estetyczna. Warszawa
- Gołaszewska M., 1990: Istota i istnienie wartości. Warszawa
- Grochulska J., 1996: Carl Rogers - koncepcja edukacji. "Gestalt", nr 3/4, s. 52-56
- Ingarden R., 1966: Przeżycie, dzieło, wartość. Kraków
- Ingarden R., 1987: Książeczka o człowieku. Wyd. 4. Kraków
- Lowenfeld V., Brittain W.L., 1977: Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa
- Malicka M., 1989: Twórczość, czyli droga w nieznane. Warszawa
- Maslow A.H., 1986: W stronę psychologii istnienia. Słowo wstępne R. Lowry. Przeł. I. Wyrzykowska. Warszawa
- Pearson A.T., 1994: Nauczyciel. Teoria i praktyka w kształceniu nauczycieli. Przeł. A. Janowski, M. Janowski. Warszawa
- Porębski M., 1972: Ikonosfera. Warszawa
- Read H., 1973: O pochodzeniu formy w sztuce. Przeł. E. Życieńska. Przedmowa A. O. Sęka. Warszawa
- Read H., 1976: Wychowanie przez sztukę. Przeł. A. Trojanowska-Kaczmarska. Wstęp I. Wojnar. Wrocław
- Siek S., 1986: Formowanie osobowości. Warszawa
- Sperling A.P., 1994: Psychologia. Red. K. Martin. Poznań
- Standardy edukacji kulturalnej. Materiały do konsultacji środowiskowych, 2008. Warszawa
- Strzemiński W., 1974: Teoria widzenia. Kraków
- Szcześniak G., 1998: Blaski i cienie New Age. Wodnik w poszukiwaniu własnej drogi. "Czwarty Wymiar", nr 10, s. 6
- Szuman S., 1947a: Psychologia wychowawcza wieku dziecięcego. Warszawa
- Szuman S., 1947b: Talent pedagogiczny. Katowice
- Szuman S., 1969: O sztuce i wychowaniu estetycznym. Warszawa
- Szuścik U., 1998: Dom i szkoła w rysunkach dziecka. W: Dziecko w świecie rodziny. Red. B. Dymara. Kraków, s. 175-188
- Węgrzecki A., 1994: Wolność jako podstawa dojrzałości aksjologicznej. W: Edukacja aksjologiczna. Wymiary - kierunki - uwarunkowania. Red. K. Olbrycht. T. 1. Katowice, s. 19-24
- Wygotski L.S., 1978: Narzędzie i znak w rozwoju dziecka. Warszawa
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol