- Author
- Mazepa-Domagała Beata
- Title
- Kompetencje artystyczno-wartościujące nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej w kontekście edukacji kulturalnej i procesu kształcenia plastycznego dziecka w młodszym wieku szkolnym
Artistic and Evaluative Abilities of Teachers of Early Education in the Context of Cultural Education and the Process of Visual training of a Child at an Early-School age - Source
- Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 93-105, tab., bibliogr. 21 poz.
- Issue title
- Nauczyciel we współczesnej kulturze
- Keyword
- Edukacja, Nauczyciele, Szkolnictwo podstawowe
Education, Teachers, Primary education - Abstract
- Współcześnie coraz częściej utożsamia się edukację z wprowadzeniem człowieka w kulturę, uczeniem człowieka korzystania z kultury - przysposobieniem człowieka do uczestnictwa w kulturze, co prowadzi do zaistnienia sytuacji, w których kultura staje się własnością człowieka i swoim zasięgiem obejmuje wszystkie grupy wiekowe społeczeństwa (Mazepa- Domagała, 2002, s. 56). Według teoretyków pedagogiki kultury, proces kształcenia polega na przygotowaniu człowieka do uczestnictwa w świecie wartości kulturowych i rozwinięcia na tej podstawie sił duchowych oraz do tworzenia nowych wartości, przy założeniu, że człowiek jest istotą kulturalną, która uczestniczy w procesie przeżywania i tworzenia wartości kultury (por. Okoń, 1981, s. 223). Zatem edukacja kulturalna stanowi wprowadzenie wartości kultury w obręb bytu jednostkowego, co przyczynia się do rozwoju osobowości. Należy zaznaczyć, że kontakt jednostki z kulturą wymaga od człowieka posiadania umiejętności umożliwiających zaistnienie pozytywnych relacji między wartościami a indywidualnością. Są to głównie umiejętności uczenia się oparte na rozwiniętych kompetencjach edukacyjnych, a także umiejętności korzystania z dóbr kultury, tworzenia nowych wartości lub ich przetwarzania. Można więc przyjąć, że edukacja kulturalna ma za zadanie zarówno umożliwić człowiekowi rozwój tych umiejętności, jak i uświadomić jednostce jej związek z wartościami wyższego rzędu za pośrednictwem dóbr kultury materialnej, a także przysposobić jednostkę do uczestnictwa w różnych formach życia zbiorowego. W odniesieniu do młodego pokolenia edukacja kulturalna oznacza wprowadzenie dzieci w kulturę stworzoną i tworzoną (Mazepa- Domagała, 2002, s. 62).(fragment tekstu)
The text is a result of the reflections made on cultural education, visual education of a child at an early-school age and the teachers' professional abilities. The reflections on cultural education in the contemporary dimension, the process of visual education at early-school education level, shaping and developing qualitative abilities in the field of art perception and the role of a teacher in the process are presented in the compilation. Artistic and evaluative abilities of teachers of early-school education in the conceptual dimension and the results of the preliminary diagnose of the level of these abilities are presented as well. It is claimed that the abilities and the results in its broad meaning involve the conversancy of the artistic universum division rules and the capability of their practical usage(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Denek K., 1998: O nowy kształt edukacji. Toruń
- Dudzikowa M., 1994: Kompetencje autokreacyjne - czy i jak są możliwe do nabycia w toku studiów pedagogicznych. W: Ewolucja tożsamości pedagogiki. Red. H. Kwiatkowska. Warszawa, s. 203-210
- Dylak S., 1995: Wizualizacja w kształceniu nauczycieli. Poznań
- Gmoch R., Krasnodębska A., red., 2005: Kompetencje zawodowe nauczycieli i jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych. Opole
- Koć-Seniuch G., Cichocki A., red., 2000: Nauczyciel i uczniowie w dyskursie edukacyjnym. Białystok
- Kwaśnica R., 1990: Ku pytaniom o psychologiczne kształcenie nauczycieli. W: Ku pedagogii pogranicza. Red. Z. Kwieciński, L. Witkowski. Toruń, s. 295-307
- Kwaśnica R., 2003: Wprowadzenie do myślenia o nauczycielu. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki. Red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski. Warszawa, s. 291-319
- Leżańska W., red., 2009: Nauczyciel wczesnej edukacji w kontekście zmian edukacyjnych. Łódź
- Matuchniak-Krasuska A., 1989: Wiedza o sztuce i kompetencje artystyczne jako warunki odbioru sztuki. W: Kultura artystyczna a kompetencje kulturowe. Red. T. Kostyrko, A. Szociński. Warszawa, s. 37-71
- Mazepa-Domagała B., 2002: Edukacja kulturalna - wymiar historyczny i współczesny. W: Wychowanie opieka, wsparcie. Tradycje i doświadczenia polskiej pedagogiki oraz możliwości współczesnego ich wykorzystania. Red. M. Wójcik. Mysłowice, s. 56-64
- Mazepa-Domagała B., 2003: Przygotowanie do odbioru sztuki dzieci w młodszym wieku szkolnym - próba określenia kompetencji odbiorcy wytworów sztuki i przyszłego ich twórcy. W: Dziecko i sztuka. Recepcja - wsparcie - terapia. Red. M. Knapik. Katowice, s. 11-17
- Mazepa-Domagała B., 2005: Z zagadnień recepcji sztuki przez dziecko. Próba określenia kompetencji odbiorcy wytworów sztuki i przyszłego ich twórcy. W: Wymiary ekspresji dziecięcej. Stymulacja - samorealizacja - wsparcie. Red. K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała. Katowice, s. 36-42
- Mazepa-Domagała B., 2008: Wartościowanie dziecięcej twórczości plastycznej w kierunku swobodnej ekspresji artystycznej. V: Cesty k inkluzji (Vyskumna uloha VEGA ć 1/3632/06). Red. P. Seidler et al. Nitra, s. 270-275
- Mazepa-Domagała B., 2009: Dziecięce spotkania ze sztuką. Strategia projektowania spotkań ze sztuką oparta na rozumieniu, interpretacji i tworzeniu przekazów wizualnych. Katowice
- Mazepa-Domagała B., 2011: Upodobania obrazowe dzieci w wieku przedczytelniczym w zakresie ilustracji książkowej. Katowice
- Okoń W., 1981: Słownik pedagogiczny. Warszawa
- Olbrycht K., 2005: Kształcenie nauczycieli do prowadzenia edukacji kulturalnej. W: Kompetencje zawodowe nauczycieli i jakość kształcenia w dobie przemian edukacyjnych. Red. R. Gmoch, A. Krasnodębska. Opole, s. 35-43
- Pilch T., 1995: Zasady badań pedagogicznych. Warszawa
- Smoczyńska A., oprac., red., 2005: Kompetencje kluczowe. Realizacja kompetencji na poziomie szkolnictwa obowiązkowego. Warszawa
- Strykowski W., Strykowska J., Pielachowski J., 2003: Kompetencje nauczyciela szkoły współczesnej. Poznań
- Zalewska E., 2009: Kształcenie zintegrowane jako koncepcja zmiany w polskiej edukacji początkowej. W: Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania. Red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska. Warszawa, s. 530-547
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol