- Author
- Borzucka-Sitkiewicz: Katarzyna
- Title
- Kulturowe wyznaczniki socjalizacji adolescentów Nauczyciel wobec wyzwań współczesności
Cultural Determinants of Adolescents' Socialization Teacher Towards Present Challenges - Source
- Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 107-117, bibliogr. 21 poz.
- Issue title
- Nauczyciel we współczesnej kulturze
- Keyword
- Tożsamość, Edukacja, Nauczyciele
Identity, Education, Teachers - Abstract
- Zmieniająca się rzeczywistość społeczna, powodująca narastanie różnego typu problemów społecznych, powoduje u dzieci i młodzieży coraz więcej zaburzeń i dysfunkcjonalności, szczególnie w zakresie umiejętności interpersonalnych. Z problemami tymi często nie radzą sobie rodzice, ale również nauczyciele. Niezwykle ważnym zadaniem w tej sytuacji jest prowadzenie działań zapobiegających występowaniu i pogłębianiu się niekorzystnych zachowań wychowawczych. Działania takie prowadzone są w ramach profilaktyki pedagogicznej wykorzystującej jako środek zapobiegania kształtowanie wartości edukacyjnych, w szczególności w szkole, na wszystkich poziomach edukacyjnych (Szczęsny, 2003, s. 205). Dodatkowo, konieczność akcentowania środowiskowego kontekstu działań uprzedzających stany niepożądane spowodowała, że do pojęcia profilaktyki zostało wprowadzone określenie "społeczna". Profilaktyka społeczna jest zatem zorganizowaną działalnością zbiorową, której cel stanowi zapobieganie powstawaniu niekorzystnych dla społeczeństwa zjawisk. Oddziaływanie profilaktyczne dotyczy przy tym nie tylko jednostek, lecz także grup społecznych, środowisk lokalnych, instytucji itp(fragment tekstu)
In the article the terms of adolescence process were presented as well as the stages of mature identity forming, treated as superior task of this developmental period. The emphasis was put to the description of environmental factors, that may disturb the appropriate socialization of adolescents in present times. In this context the tasks and essential competence of the teacher/educator were described in order to indicate how one should organize prevention and intervention activities to eliminate socialization process disorders, being a result of disadvantageous environmental factors(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Bauman Z., 2000: Globalizacja. Warszawa
- Bauman Z., 2004: Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa
- Brzezińska A., Appelt K., Ziółkowska B., 2008: Psychologia rozwoju człowieka. W: Psychologia. Podręcznik akademicki. Red. D. Doliński, J. Strelau. Gdańsk
- Erikson E., 1965: Identity: Youth and crisis. New York
- Fromm E., 2008: Anatomia ludzkiej destrukcyjności. Przeł. J. Karłowski. Wstęp M. Chałubiński. Poznań
- Fromm E., 2008: Ucieczka od wolności. Przeł. O. i A. Ziemilscy. Przedmowa E. Wnuk-Lipinski. Wyd. 13. Warszawa
- Gaś Z.B., 1995: Pomoc psychologiczna młodzieży. Warszawa
- Gaś Z.B., 2003: Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja. Poradnik metodyczny. Warszawa
- Giddens A., 2002: Nowoczesność i tożsamość. "Ja" i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności. Przeł. A. Szulżycka. Warszawa
- Kowalczewska-Grabowska K., w druku: Profesjonalna profilaktyka zachowań ryzykownych dzieci i młodzieży - cele, zadania, założenia. W: Profilaktyka społeczna. Aspekty teoretyczno-metodyczne. Red. K. Borzucka-Sitkiewicz, K. Kowalczewska-Grabowska
- Kubacka-Jasiecka D., 2001: W poszukiwaniu tożsamości - od agresji potencjalnej do destruktywności. W: Dewiacje wśród młodzieży. Uwarunkowania i profilaktyka. Red. B. Urban. Kraków
- Pasek M., 2000: Narkotyki przy tablicy. Warszawa
- Postman N., 1995: Technopol. Triumf techniki nad kulturą. Przeł. A. Tanalska-Dulęba. Warszawa
- Przecławska A., Theiss W., 1996: Pedagogika społeczna: nowe zadania i szanse. W: Pedagogika społeczna. Kręgi poszukiwań. Red. A. Przecławska. Warszawa
- Szczęsny W.W., 2003: Zarys resocjalizacji z elementami patologii społecznej i profilaktyki. Warszawa
- Todorovska-Sokolovska V., oprac., 2012: Umiejętności życiowe - ważny komponent szkoły przyjaznej dziecku. Tryb dostępu: http://www.ore.edu.pl/strona-ore/index.php?option=com_phocadownload&view=category&id=65:materiay-dot.-programu-edukacja-zdrowotna&Itemid=1105. Data dostępu: 24.07.2012
- Waterman A.S., 1984: The psychology of individualism. New York
- Woynarowska B., 2007: Edukacja zdrowotna. Warszawa
- Wroczyński R., Kamiński A., 1961: Wstęp. W: H. Radlińska: Pedagogika społeczna. Wrocław
- Wycisk J., Ziółkowska B., 2010: Młodzież przeciwko sobie. Zaburzenia odżywiania i samouszkodzenia - jak pomóc nastolatkom w szkole. Warszawa
- Wysocka E., 2010: Doświadczanie życia w młodości - problemy, kryzysy i strategie ich rozwiązywania. Katowice
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol