BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Ecler-Nocoń: Beata
Title
Nauczyciel wobec zmiany kulturowej a poszukiwanie prawdy o dobru w kontekście myśli Karola Wojtyły
Teacher in Relation to a Cultural Change and Searching for the Truth About Good in a Light of Karol Wojtyła's Thought
Source
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 119-129, bibliogr.26 poz.
Issue title
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Keyword
Nauczyciele, Kultura
Teachers, Culture
Abstract
Rozwój kultury miał wpływ na narodzenie się miłości i całego bogactwa uczuć i postaw właściwych tylko człowiekowi. Edukacja kulturalna pozwala nam docenić piękno, rozpoznać prawdę o dobru3. Tak istnienie kultury postrzegał Karol Wojtyła, gdy pisał: "Słowo kultura jest jednym z tych, które najbliżej związane są z człowiekiem, które określają jego ziemską egzystencję i poniekąd wskazują na samą jego istotę. Człowiek to ten, który tworzy kulturę, który potrzebuje kultury, który dzięki niej sam tworzy. [...] dzieła kultury, które trwają dłużej niż człowiek, dają o nim świadectwo życia duchowego - a duch ludzki żyje nie tylko przez to, że panuje nad materią, ale żyje sam w sobie treściami, które tylko jemu są dostępne i dla niego posiadają znaczenie. Żyje więc prawdą, dobrem i pięknem - i potrafi to swoje życie wewnętrzne wyrażać na zewnątrz i obiektywizować w swych dziełach" (Wojtyła, 1964, s. 1154). Procesy socjalizacyjne prowadzą do powielania schematów zachowań, odczuć, sposobów życia4, natomiast właśnie fenomenom kultury i wychowania zawdzięczamy rozwój człowieczeństwa choćby poprzez przewartościowywanie dotychczasowych sposobów istnienia5(fragment tekstu)

The author of the article tries to show that the problems connected with the cultural change can be found the solution in the idea of truth about right. The idea of truth about right is described in the philosophical works of Karol Wojtyła. His considerations can be inspiration for educators and education(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bauman Z., 1995: Ciało i przemoc w obliczu ponowoczesności. Toruń
  2. Benjamin H., 1998: Edukacja jaskiniowców. Przeł. M. Lawergne. Warszawa
  3. Ecler B., 2001: Rodzinne wychowanie do wysiłku. Katowice
  4. Ecler-Nocoń B., 2009: Wychowawcze konteksty myśli Karola Wojtyły. Rzecz dla pedagogów. Katowice
  5. Etcoff N., 2000: Przetrwają najpiękniejsi. Przeł. D. Cieśla. Warszawa
  6. Fatyga B., 1999: Dzieci z naszej ulicy. Antropologia kultury młodzieżowej. Warszawa
  7. Fukuyama F., 2005: Koniec człowieka. Przeł. B. Pietrzyk. Kraków
  8. Gajda J., 2008: Antropologia kulturowa. Cz. 2: Kultura obyczajowa początku XXI wieku. Kraków
  9. Jan Paweł II, 1997: Przemówienie z okazji 600-lecia Wydziału Teologicznego Uniwersytetu Jagiellońskiego. Wygłoszone 08.06.1997 r.
  10. Julia D., 1992: Słownik filozofii. Katowice
  11. Lorenz K., 1986: Regres człowieczeństwa. Przeł. A.D. Tauszyńska. Warszawa, s. 190-191
  12. Melosik Z., 2006: Tożsamość, ciało i władza. Poznań
  13. Nowak M., 2000: Pedagogika otwarta. Lublin
  14. Stróżewski W., 1964: Kultura a wartość. "Znak", nr 121-122, s. 1154
  15. Szmajdziński B., 2007: Syndrom uzależnienia od Internetu. Warszawa
  16. Tapscott D., 2010: Cyfrowa dorosłość. Jak pokolenie sieci zmienia nasz świat. Przeł. P. Cypryański. Warszawa
  17. Taylor Ch., 2001: Źródła podmiotowości. Narodziny tożsamości nowoczesnej. Przeł. M. Gruszyński et al. Warszawa
  18. Wojtyła K., 1964: Chrześcijanin a kultura. "Znak", nr 124
  19. Wojtyła K., 1983: Elementarz etyczny. Lublin
  20. Wojtyła K., 1986a: Miłość i odpowiedzialność. Red. T. Styczeń. Wyd. 4. Lublin
  21. Wojtyła K., 1986b: Wykłady lubelskie. Red. T. Styczeń. Lublin
  22. Wojtyła K., 1991a: W poszukiwaniu zasad perfekcjoryzmu w etyce. W: Idem: Zagadnienie podmiotu moralności. Red. T. Styczeń. Lublin
  23. Wojtyła K., 1991b: Zagadnienie podmiotu moralności. Red. T. Styczeń. Lublin
  24. Wojtyła K., 1994a: Osoba i czyn. W: Idem: Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Red. T. Styczeń. Lublin
  25. Wojtyła K., 1994b: Osoba i czyn oraz inne studia antropologiczne. Red. T. Styczeń. Wyd. 3. Lublin
  26. Zubelewicz J., 2003: Dwie filozofie edukacji - aksjocentryzm i pajdocentryzm. Warszawa
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu