BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Junik Wioletta
Title
Jak mogą się odnaleźć? Nauczyciel i uczeń w kulturze popularnej
How can they Find Each Other? The Teacher and the Pupil in Popular Culture
Source
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 131-144, bibliogr. 15 poz.
Issue title
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Keyword
Nauczyciele, Młodzież, Kultura
Teachers, Youth, Culture
Abstract
To, jakie miejsce w wychowaniu młodego pokolenia zajmuje nauczyciel-wychowawca, wynika z nieustających przemian życia społecznego na całym świecie. Biorąc pod uwagę rzeczywistość, w jakiej żyjemy, odnalezienie przez nauczyciela własnej drogi do ucznia/wychowanka wydaje się zadaniem coraz trudniejszym. O tym, że tak jest, można przekonać się, studiując literaturę naukową oraz popularnonaukową na temat współczesnej kultury w ostatnich dwudziestu latach, ale przede wszystkim próbując nawiązywać tę relację. Namysł nad tą relacją jest szczególnie ważny, ponieważ mamy do czynienia z paradoksem polegającym na tym, że wraz z generowaniem coraz to nowych teorii i koncepcji wychowania na znaczeniu zyskują: grupa rówieśnicza, mass media i szeroko rozumiana kultura popularna (Melosik, 2004, s. 68). Dorośli popadają w panikę z powodu utraty kontroli nad młodymi ludźmi, prowadzą politykę samowykluczania, pozbawiają się wpływów, unikając dyskusji z młodzieżą na warunkach, które przez nią są do zaakceptowania (ibidem, s. 69). Zamiast tego starają się wtłoczyć młodzież w gotowe wzory tożsamości oparte na tradycyjnych, normatywnych przekonaniach (ibidem). Specyfika rzeczywistości, która uważana jest za sfragmentaryzowaną, wyklucza potrzebę istnienia jedynie słusznych wzorów tożsamości(fragment tekstu)

The aim of this article is to present reflections on the role of teachers - educators in teenagers'/adolescents' lives. It's a well-known fact that their identity is mainly formed on the basis of popular modern culture, without the appropriate involvement of adults. The author draws attention to the lack of dialogue between the youth and adults. She claims that the reason for this deficit is the low awareness of the character of the modern culture. That's why, addressing this article to teachers - educators, she describes specific trends in modern culture which influence the young generation.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Balcer N., 2011: Pokolenie instant. "Bezpłatny Magazyn Studencki", nr 35, s. 6
  2. Golden Five, 2013. Tryb dostępu: http://www.ore.edu.pl/images/files/pdf/Bank_programow_profilaktycznych/rodzice/golden five.pdf. Data dostępu: 10.04.2013 r.
  3. Jarczyńska J., 2010: Wsparcie rodzicielskie - czynnik chroniący młodzież przed problemowym piciem alkoholu w okresie dorastania. W: Promocja zdrowia psychicznego badania i działania w Polsce. Red. K. Okulicz-Kozaryn, K. Ostaszewski. Warszawa, s. 173-189
  4. Junik W., 2009: Ewaluacja zasobów szkoły i diagnoza występujących w niej zagrożeń. W: Profilaktyka ukierunkowana na grupy ryzyka. Część I - Diagnoza. Red. M. Deptuła. Warszawa, s. 29-56
  5. Kaszanek R., 2012: Główne założenia i problemy wychowania w dobie globalizmu. Tryb dostępu: http://www.edukacja.edux.pl/p-2049-glowne-zalozenia-i-problemywychowania.php. Data dostępu: 1.05.2012 r.
  6. Kola A., 2009: Rola Mistrza w kulturze popularnej. Spojrzenie ucznia poszukującego. W: Edukacja, wychowanie, poradnictwo w kulturze popularnej. Red. M. Kondracka, A. Łysak. Wrocław, s. 194-201
  7. Melosik Z., 2004: Kultura popularna jako czynnik socjalizacji. W: Pedagogika. Podręcznik akademicki. Red. Z. Kwieciński, B. Śliwerski. Warszawa, s. 68-93
  8. Ostaszewski K., 2005: Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych. W: Edukacja zdrowotna. Podręcznik akademicki. Red. B. Woynarowska. Warszawa, s. 483-517
  9. Ostaszewski K., 2008: Czynniki ryzyka i czynniki chroniące w zachowaniach ryzykownych dzieci i młodzieży. W: Czynniki chroniące młodzież 15-letnią przed podejmowaniem zachowań ryzykownych. Raport z badań HBSC 2006. Red. J. Mazur et al. Warszawa, s. 19-45
  10. Ostaszewski K., 2010: Badania mokotowskie - siódma runda. "Serwis Informacyjny Narkomania", nr 3 (51), s. 31-39
  11. Ostaszewski K., Rustecka-Krawczyk A., Wójcik M., 2011: Czynniki chroniące i czynniki ryzyka związane z zachowaniami problemowymi warszawskich gimnazjalistów: klasy I-III. Raport z realizacji III etapu badań: Rola czynników ryzyka i czynników chroniących w rozwoju zachowań problemowych u młodzieży szkolnej. Badania warszawskich gimnazjalistów. [Instytut Psychiatrii i Neurologii]. Warszawa
  12. Puchała E., 2009: Szkoła jako wspólnota osób. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców. Warszawa
  13. Szkoła dla Rodziców i Wychowawców, 2013. Tryb dostępu: http://www.ore.edu.pl/images/files/pdf/Bank_programow_profilaktycznych/rodzice/szkoa dla rodzicw i wychowawcw.pdf. Data dostępu: 10.04.2013 r.
  14. Śnieżna Kula, 2013: "Śnieżna Kula". Program profilaktyki środowiskowej dla młodzieży. Tryb dostępu: http://www.prom.org.pl/spdn-sniezna-kula.htm. Data dostępu: 10.04.2013 r.
  15. Węgrzecka-Giluń, red., 2010: Przewodnik metodyczny po programach zdrowia psychicznego i profilaktyki. Warszawa, s. 136-146
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu