- Author
- Smoter Barbara
- Title
- Tabu seksualne w rodzinie i szkole W poszukiwaniu (nie)obecnych kategorii
Sexual Taboo in Family and School Searching for (un)Present Categories - Source
- Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 145-155, bibliogr.26 poz.
- Issue title
- Nauczyciel we współczesnej kulturze
- Keyword
- Rodzina, Szkolnictwo podstawowe, Szkolnictwo średnie, Seksualność, Szkolnictwo ponadpodstawowe
Family, Primary education, Secondary education, Sexuality, Post-primary education - Abstract
- Celem wykonanych w 2003 roku na zlecenie tygodnika "Polityka" przez Ipsosa Demoskopa badań było wyodrębnienie tematów, na które najtrudniej jest podejmować rozmowy pełnoletnim Polakom. Najczęściej wskazywanymi tematami okazały się: problemy rodzinne, życie seksualne, własna sytuacja materialna, stosunek do homoseksualistów, stosunek do aborcji, przekonania religijne i te dotyczące Kościoła katolickiego (Winnicka, 2003, s. 3). Wyniki tych badań wydają się jednak wnosić więcej niż zakładano. Ukazują bowiem swego rodzaju "zarys" tabuizowanych kategorii obecnych w życiu respondentów. Co ciekawe, tego rodzaju badania należą do rzadkości. Nie zostały one też w sposób istotny dla tej dziedziny przeniesione na grunt nauk społecznych, a zwłaszcza pedagogiki, pomimo "odkrywania" w niej co jakiś czas "przemilczanych kategorii", takich jak nienormatywne orientacje seksualne (Skuza, 2011). Tym samym niewiele jest w polskiej rzeczywistości pedagogicznej namysłu nad kategorią tabu (również tego, które odnosi się do sfery seksualnej(fragment tekstu)
This article can be viewed as an appeal for reformulating the present format of family and school education, which is "safe" and "resistant" to taboo. If we make the assumption that sexual taboo present in the most important learning environments are able to create false image of reality, they should not be, in my opinion, left unsupervised, but their character and the ways in which they are interpreted in the space in which the individuals participate should be examined. Familiarizing ourselves with taboo, analyzing them and, on that basis, developing practicable guidelines for educational influence would bring about a number of positive consequences the wider context, in which young people live.(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Ariès P., 2007: Rozważania o historii śmierci. Przeł. K. Marczewska. Warszawa
- Babik M., 2009: Agresja seksualna uczniów na terenie szkoły. Zakres zjawiska oraz jego formy w świetle badań własnych. W: Zachowania seksualne uczniów na terenie szkoły. Red. M. Babik. Kraków
- Bańka M., red., 2003: Wielki słownik wyrazów obcych. Warszawa
- Beisert M., 1991: Seks twojego dziecka. Poznań
- Burszta W.J., 1998: Antropologia kultury. Poznań
- Burszta W.J., 2001: Asteriks w Disneylandzie. Zapiski antropologiczne. Poznań
- Czykwin E., 2007: Stygmat społeczny. Warszawa
- Długołęcka-Lach A., Tworkiewicz-Bieniaś G., 2000: Ja i Ty. Wychowanie do życia w rodzinie. Warszawa
- Douglas M., 2007: Czystość i zmaza. Przeł. M. Bucholc. Wstęp J. Tokarska-Bakir. Warszawa
- Frieske K. et al., red., 2002: Encyklopedia socjologii. Kom. red. Z. Bokszański et al. T. 4. Warszawa
- Gorer G., 1965: Death, Grief and Mourning in Contemporary Britain. New York
- Handke K., 2008: Socjologia języka. Warszawa
- Kopciewicz L., 2003: Polityka kobiecości jako pedagogika różnic. Kraków
- Kopciewicz L., 2011: Nauczycielskie poniżanie. Szkolna przemoc wobec dziewcząt. Warszawa
- Mach Z., 2002: [hasło:] Tabu. W: Encyklopedia socjologii. Kom. red. Z. Bokszański et al. Red. nauk. K. Frieske. Warszawa
- Malinowski B., 1986: Ogrody koralowe i ich magii. W: Idem: Dzieła. T. 4. Warszawa
- Malinowski B., 1990: Mit, magia, religia. W: Idem: Dzieła. T. 7. Warszawa
- Melosik Z., Szkudlarek T., 1998: Kultura, tożsamość i edukacja - migotanie znaczeń. Kraków
- Pankowska D., 2005: Wychowanie a role płciowe. Program edukacyjny. Gdańsk
- Pogorzelska M., 2011: Analiza dotycząca podejmowania tematyki orientacji psychoseksualnej w polskiej edukacji (2007-2009). Tryb dostępu: http://www.monitor.edu.pl/analizy/analiza-dotyczaca-podejmowania-tematyki-orientacji-psychoseksualnejw-polskiej-edukacji-2007-2009.html. Data dostępu: 12.04.2011 r.
- Sawicka G., 2006: Język a konwencja. Bydgoszcz
- Skuza P., 2011: Wykluczenia osób o nienormatywnych orientacjach seksualnych z dyskursu pedagogiki i praktyki edukacyjnej. Tryb dostępu: www.nts.uni.wroc.pl/teksty/skuza.html. Data dostępu: 11.01.2011 r.
- Szostkiewicz A., 2003: Białe plamy, czarne dziury. "Polityka", nr 25, s. 76-87
- Wildlocher D., 1969: Płciowość dziecięca. W: Natura, kultura, płeć-historia. Etnografia, socjologia, psychoanaliza, filozofia. Przeł. K. Łopuska. Red. K.W. Meissner. Kraków, s. 186-214
- Winnicka E., 2003: Dlaczego nie umiemy o tym rozmawiać... Seks, trudny temat dla Polaków. "Polityka", nr 39, s. 3-9
- Zielona-Jenek M., Chodecka A., 2010: Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka. Gdańsk
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol