BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Smoter Barbara
Title
Tabu seksualne w rodzinie i szkole W poszukiwaniu (nie)obecnych kategorii
Sexual Taboo in Family and School Searching for (un)Present Categories
Source
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 145-155, bibliogr.26 poz.
Issue title
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Keyword
Rodzina, Szkolnictwo podstawowe, Szkolnictwo średnie, Seksualność, Szkolnictwo ponadpodstawowe
Family, Primary education, Secondary education, Sexuality, Post-primary education
Abstract
Celem wykonanych w 2003 roku na zlecenie tygodnika "Polityka" przez Ipsosa Demoskopa badań było wyodrębnienie tematów, na które najtrudniej jest podejmować rozmowy pełnoletnim Polakom. Najczęściej wskazywanymi tematami okazały się: problemy rodzinne, życie seksualne, własna sytuacja materialna, stosunek do homoseksualistów, stosunek do aborcji, przekonania religijne i te dotyczące Kościoła katolickiego (Winnicka, 2003, s. 3). Wyniki tych badań wydają się jednak wnosić więcej niż zakładano. Ukazują bowiem swego rodzaju "zarys" tabuizowanych kategorii obecnych w życiu respondentów. Co ciekawe, tego rodzaju badania należą do rzadkości. Nie zostały one też w sposób istotny dla tej dziedziny przeniesione na grunt nauk społecznych, a zwłaszcza pedagogiki, pomimo "odkrywania" w niej co jakiś czas "przemilczanych kategorii", takich jak nienormatywne orientacje seksualne (Skuza, 2011). Tym samym niewiele jest w polskiej rzeczywistości pedagogicznej namysłu nad kategorią tabu (również tego, które odnosi się do sfery seksualnej(fragment tekstu)

This article can be viewed as an appeal for reformulating the present format of family and school education, which is "safe" and "resistant" to taboo. If we make the assumption that sexual taboo present in the most important learning environments are able to create false image of reality, they should not be, in my opinion, left unsupervised, but their character and the ways in which they are interpreted in the space in which the individuals participate should be examined. Familiarizing ourselves with taboo, analyzing them and, on that basis, developing practicable guidelines for educational influence would bring about a number of positive consequences the wider context, in which young people live.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Ariès P., 2007: Rozważania o historii śmierci. Przeł. K. Marczewska. Warszawa
  2. Babik M., 2009: Agresja seksualna uczniów na terenie szkoły. Zakres zjawiska oraz jego formy w świetle badań własnych. W: Zachowania seksualne uczniów na terenie szkoły. Red. M. Babik. Kraków
  3. Bańka M., red., 2003: Wielki słownik wyrazów obcych. Warszawa
  4. Beisert M., 1991: Seks twojego dziecka. Poznań
  5. Burszta W.J., 1998: Antropologia kultury. Poznań
  6. Burszta W.J., 2001: Asteriks w Disneylandzie. Zapiski antropologiczne. Poznań
  7. Czykwin E., 2007: Stygmat społeczny. Warszawa
  8. Długołęcka-Lach A., Tworkiewicz-Bieniaś G., 2000: Ja i Ty. Wychowanie do życia w rodzinie. Warszawa
  9. Douglas M., 2007: Czystość i zmaza. Przeł. M. Bucholc. Wstęp J. Tokarska-Bakir. Warszawa
  10. Frieske K. et al., red., 2002: Encyklopedia socjologii. Kom. red. Z. Bokszański et al. T. 4. Warszawa
  11. Gorer G., 1965: Death, Grief and Mourning in Contemporary Britain. New York
  12. Handke K., 2008: Socjologia języka. Warszawa
  13. Kopciewicz L., 2003: Polityka kobiecości jako pedagogika różnic. Kraków
  14. Kopciewicz L., 2011: Nauczycielskie poniżanie. Szkolna przemoc wobec dziewcząt. Warszawa
  15. Mach Z., 2002: [hasło:] Tabu. W: Encyklopedia socjologii. Kom. red. Z. Bokszański et al. Red. nauk. K. Frieske. Warszawa
  16. Malinowski B., 1986: Ogrody koralowe i ich magii. W: Idem: Dzieła. T. 4. Warszawa
  17. Malinowski B., 1990: Mit, magia, religia. W: Idem: Dzieła. T. 7. Warszawa
  18. Melosik Z., Szkudlarek T., 1998: Kultura, tożsamość i edukacja - migotanie znaczeń. Kraków
  19. Pankowska D., 2005: Wychowanie a role płciowe. Program edukacyjny. Gdańsk
  20. Pogorzelska M., 2011: Analiza dotycząca podejmowania tematyki orientacji psychoseksualnej w polskiej edukacji (2007-2009). Tryb dostępu: http://www.monitor.edu.pl/analizy/analiza-dotyczaca-podejmowania-tematyki-orientacji-psychoseksualnejw-polskiej-edukacji-2007-2009.html. Data dostępu: 12.04.2011 r.
  21. Sawicka G., 2006: Język a konwencja. Bydgoszcz
  22. Skuza P., 2011: Wykluczenia osób o nienormatywnych orientacjach seksualnych z dyskursu pedagogiki i praktyki edukacyjnej. Tryb dostępu: www.nts.uni.wroc.pl/teksty/skuza.html. Data dostępu: 11.01.2011 r.
  23. Szostkiewicz A., 2003: Białe plamy, czarne dziury. "Polityka", nr 25, s. 76-87
  24. Wildlocher D., 1969: Płciowość dziecięca. W: Natura, kultura, płeć-historia. Etnografia, socjologia, psychoanaliza, filozofia. Przeł. K. Łopuska. Red. K.W. Meissner. Kraków, s. 186-214
  25. Winnicka E., 2003: Dlaczego nie umiemy o tym rozmawiać... Seks, trudny temat dla Polaków. "Polityka", nr 39, s. 3-9
  26. Zielona-Jenek M., Chodecka A., 2010: Jestem dziewczynką, jestem chłopcem. Jak wspomagać rozwój seksualny dziecka. Gdańsk
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu