- Author
- Bautsz-Sontag Anna
- Title
- Narracje towarzyszące - interpretujące oraz wychowawcze w procesie biblioterapeutycznym
The Interpreting and Educational Accompanying Narratives in the Bibliotherapeutic Process - Source
- Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 157-170, rys., tab., bibliogr.12 poz.
- Issue title
- Nauczyciel we współczesnej kulturze
- Keyword
- Edukacja, Dzieci szkolne, Dzieci
Education, School children, Children - Abstract
- Szeroko komentowana dziś biblioterapia wydaje się stawać metodą pracy ogólnie dostępną, popularną, wartościową w każdej sytuacji. Przeczytanie dziecku opowiadania, bajki, baśni sprawia wrażenie bycia z gruntu biblioterapeutycznym. Podobnie jak sam akt czytania i literatura w każdej postaci wydają się biblioterapeutyczne. Niezależnie od tego, jakie opowiadanie, jaką bajkę, baśń czy jaki wiersz czytamy - jeżeli już czytamy, to realizujemy proces biblioterapeutyczny. Wobec takiego sposobu definiowania biblioterapii w pracy z dziećmi rodzi się pytanie o zasadność tej metody. Refleksje podążające za tego rodzaju pytaniem dotyczą tego, jakie utwory literackie można uznać za mające potencjał terapeutyczny, ale też czy każdorazowe spotkanie z książką określić można jako biblioterapię, jakie okoliczności i warunki tego typu pracy stanowią o jej terapeutyczności.(fragment tekstu)
The article presents two possible directions of bibliotherapeutic work. One of them is the so-called biblio-educational approach, which stresses developing new cognitive experience, acquiring new knowledge, widening the manner of treating a given problem. The characteristic features of this type of work are: orientation to task, a straightforward moral and educational judgement of literary protagonist's behavior and directive communication and external control. The mechanisms activated in the process of this type of work are modeling and imitation. At the same time, the comments of the guide take form of the accompanying educational narratives. The other direction of work is referred to as strictly bibliotherapeutic. Its specificity is characterized by the following elements: an openness to understanding of meanings, interpretation of behavior and its meaning without applying a judgement, direct and nondirective communication, auto-control. The work, in the process of which the accompanying interpreting narratives are being are constructed, is based on the assumption that new emotional and relational experience is developed, the way of understanding oneself is enriched, one changes the way of thinking about oneself, the auto-reflection is added. The mechanisms significant for this type of work are projection, displace(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Barker Ph., 1997: Metafory w psychoterapii. Teoria i praktyka. Cz. 1. Przeł. J. Węgrodzka. Gdańsk
- Bautsz-Sontag A., 2010: Kształtowanie kreatywnego rozumienia tekstu literackiego poprzez projektowanie osobistego odczytywania metafor w formule ekspresyjnych działań biblioterapeutycznych. W: Między twórczością a literaturą. Red. A. Gałązka. Katowice
- Bettelheim B., 1985: Cudowne i pożyteczne. O znaczeniach i wartościach baśni. Przeł. D. Danek. T. 1-2. Warszawa
- Heaton J.A., 2005: Podstawy umiejętności terapeutycznych. Przeł. J. Bartosik. Gdańsk
- Krasoń K., 2003: Recepcja i wartości literatury dla dzieci nacechowanej terapeutycznie. W: Dziecko - Nauczyciel - Rodzice. Konteksty edukacyjne. Red. R. Piwowarski. Białystok
- Krasoń K., 2004: Wymiary biblioterapii ekspresyjnej - kilka refleksji wprowadzających. W: Ekspresja twórcza dziecka. Konteksty - inspiracje - obszary realizacji. Red. K. Krasoń, B. Mazepa-Domagała. Katowice
- Maclay D., 1973: Psychoterapia dzieci. Praca w poradni zdrowia psychicznego dla dzieci. Warszawa
- Marvasti J., 2004: Wykorzystywanie metafor, bajek i historyjek w psychoterapii dzieci. W: Zabawa w psychoterapii. Red. H. Kaduson, Ch. Schaeffer. Gdańsk
- Molicka M., 2002: Bajki terapeutyczne. Poznań
- Molicka M., 2003: Bajki terapeutyczne. Część 2. Poznań
- Ortner G., 1995: Bajki na dobry sen. Poradnik dla rodziców. Przeł. Z. Dalewski. Warszawa
- Papuzińska J., 2008: Zatopione królestwo. O polskiej literaturze fantastycznej XX wieku dla dzieci i młodzieży. Łódź
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol