- Author
- Korzeniecka-Bondar Alicja
- Title
- O potrzebie ustanowienia sieci współdziałania pomiędzy życiem rodzinnym i zawodowym nauczycielek (analiza przy użyciu kategorii czasu)
On the Need to Establish a Network of Cooperation Between Teachers' family and Professional Life (an Analysis Using the Category of Time) - Source
- Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 171-177, bibliogr. 28 poz.
- Issue title
- Nauczyciel we współczesnej kulturze
- Keyword
- Rodzina, Życie zawodowe, Czas pracy, Czas wolny
Family, Professional life, Working time, Leisure time - Abstract
- Współcześnie nauczyciel przynależy do wielu różnych grup o zróżnicowanych interesach i odmiennych wartościach. Ta równoczesna partycypacja w różnych grupach, jak ją określa Piotr Sztompka (2002, s. 190), stanowi z jednej strony przejaw szerszego procesu różnicowania się społeczeństwa, jego ewolucji, z drugiej zaś może być źródłem konfliktu partycypacji (ibidem, s. 191). Człowiek często nie może pogodzić interesów grup, na przykład równocześnie poświęcać się rodzinie i pracy. Taka sytuacja dotyczy między innymi nauczycieli. Czy, a jeśli tak, to jak jest możliwe/konieczne łączenie przez nauczycielki życia rodzinnego i zawodowego? To pytanie wyznacza obszar moich analiz. Łączenie życia rodzinnego i zawodowego jest możliwe i konieczne, choć rodzi liczne napięcia i konflikty, co postaram się ukazać. Ustanawianie sieci współdziałania w obu obszarach życia nauczycielek (por. Tymieniecka, 2011, s. 17) rozumiem jako potrzebę poszukiwania możliwości scalania tych obszarów, które są coraz trudniejsze do pogodzenia, połączenia. Takie funkcjonowanie nauczycielek odczytuję jako swoistą sieć, będącą rezultatem negocjowania przez przedstawicielki tej profesji z sobą i otoczeniem określonych wzorów działań, dokonywania wyborów, odczytywania istniejących warunków, dostrzegania i pokonywania ograniczeń.(fragment tekstu)
The article presents an analysis of establishment of cooperation network between teachers' family and professional life. The analysis is performed with the use of the category of time which serves as an aid to understand the life experiences of contemporary teachers. A number of characteristics of contemporary culture are demonstrated in the text, including focus on the present, haste, lack of time, fragmentation of time and activity awareness, blurring borders between work and free time and its implications for establishment of a network of cooperation between teacher's family and professional life. The thesis I propose and defend in the article is that it is possible and crucial for the teachers to establish a network of cooperation between their family and professional life, although it may give rise to various tensions and conflicts.(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Bauman Z., 1998: Zbędni, niechciani, odtrąceni - czyli o biednych w zamożnym świecie. "Kultura i Społeczeństwo", nr 2, s. 3-18
- Bauman Z., 2003: Razem, osobno. Kraków
- Bauman Z., 2009: Konsumowanie życia. Kraków
- Beck U., 2004: Społeczeństwo ryzyka. W drodze do innej nowoczesności. Przeł. S. Cieśla. Wyd. 2. Warszawa
- Brach-Czaina J., 1992: Szczeliny istnienia. Warszawa
- Frankl V.E., 1984: Homo patiens. Przeł. R. Czernecki, J. Morawski. Warszawa
- Garczyński S., 1979: Razem, ale jak? Warszawa
- Gleick J., 2003: Szybciej. Przyspieszenie niemal wszystkiego. Przeł. J. Bieroń. Poznań
- Góra J., 2000: Czas i jego znaczenie w życiu chrześcijanina. Tryb dostępu: www.lednica2000.pl. Data dostępu: 3.08.2009 r.
- Hall E.T., 1999: Taniec życia. Inny wymiar czasu. Przeł. R. Nowakowski. Warszawa
- Heller M., 2009: Jak być uczonym. Wybór i oprac. M. Szczerbińska-Polak. Kraków
- Kaczmarczyk M., Szlendak T., 2010: Głód czasu w kulturze przyspieszenia. Z Hartmutem Rosą rozmawiają Tadeusz Szlendak i Michał Kaczmarczyk. "Studia Socjologiczne", nr 4 (199), s. 237-244
- Klein S., 2009: Czas, przewodnik użytkownika. Przeł. K. Żak. Warszawa
- Kwiatkowska H., 2001: Czas, miejsce, przestrzeń - zaniedbane kategorie pedagogiczne. "Edukacja", nr 3, s. 22-28
- Michalak J., 2007: Uwarunkowania sukcesów zawodowych nauczycieli. Studium przypadków. Łódź
- Orłowska M., 2007: Przymus bezczynności. Studium pedagogiczno-społeczne czasu wolnego bezrobotnych. Warszawa
- Popielski K., 1987: "Sens i wartość" życia jako kategorie antropologiczno-psychologiczne. W: Człowiek - pytanie otwarte. Red. K. Popielski. Lublin, s. 107-140
- Popiołek K., 2010: Percepcja czasu - czas codzienny i czas życia. W: Czas w życiu człowieka. Red. K. Popiołek, A. Chudzicka-Czupała. Katowice, s. 86-100
- Skibińska E., 2006: Mikroświaty kobiet. Relacje autobiograficzne. Warszawa
- Sztompka P., 2002: Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków
- Sztumski W., 2009: Przyśpieszać czy odśpieszać? Tryb dostępu: www.sprawynauki.edu.pl. Data dostępu: 10.07.2011 r.
- Tarkowska E., 2001: Czas społeczny a czas wolny: koncepcje i współczesne przemiany. W: Kobieta i kultura czasu wolnego. Red. A. Żarnowska, A. Szwarc. Warszawa, s. 17-33
- Tarkowska E., 2004: Między pracą a konsumpcją (z kulturą teraźniejszości w tle). W: Od kontestacji do konsumpcji. Szkice o przeobrażeniach współczesnej kultury. Red. M. Kempy, K. Kiciński, E. Zakrzewska. Warszawa, s. 93-109
- Tarkowska E., 2005: Zygmunt Bauman o czasie i procesach detemporalizacji. "Kultura i Społeczeństwo", nr 3, s. 45-65
- Tarkowska E., 2011: Czas i pamięć w kulturze i społeczeństwie. W: Krótkie wykłady z socjologii. Przegląd problemów i metod. Red. A. Mirkowska-Mankiewicz, T. Kanash, E. Tarkowska. Warszawa, s. 29-44
- Tester K., 2003: O pożytkach z wątpliwości. Rozmowy z Zygmuntem Baumanem. Przeł. E. Krasińska. Warszawa
- Tymieniecka A.T., 2011: Życie w pełni logos. Księga I. Metafizyka Nowego Oświecenia. Przeł. M. Wiertlewska. Poznań
- Wrosch C., Heckhausen J., 2005: Being on-time or off-time: Developmental deadlines for regulating one's own development. In: Thinking time: A multidisciplinary perspective. Eds. A.N. Perret-Clermont et al. Göttingen. Quoted on: http://crdh.concordia.ca/Wrosch_Lab/Publications/pdfs/Thinking_time.pdf. Accessed on: 8.08.2011
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol