BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Veteška Jaroslav
Title
The role of Qualifications and Competences in Initial and Further Education
Rola kwalifikacji i kompetencji w początkowej i dalszej edukacji
Source
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 179-191, rys., bibliogr. 9 poz.
Issue title
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Keyword
Zasoby ludzkie, Kształcenie, Kształcenie dorosłych, Rynek pracy, Zarządzanie zmianami
Human resources, Learning, Adult education, Labour market, Change management
Abstract
Nowa koncepcja kształcenia ustawicznego oparta na przyswajaniu i rozwijaniu kluczowych kompetencji okazuje się ważnym trendem w czeskiej reformie programu kształcenia oraz kamieniem milowym w programie studiów podyplomowych oraz procesie kształtowania Europejskich Ram Kwalifikacji. Artykuł prezentuje dominujący obecnie w Czechach oraz całej Unii Europejskiej model oparty na edukacji i rozwoju kompetencji. Model ten był podstawą zakrojonych na szeroką skalę reform programów kształcenia i nadal ma znaczący wpływ na wszystkich uczestników procesu edukacyjnego. W artykule przedstawiono dane zebrane podczas badań przeprowadzonych w 2011 roku. Owe badania nie tylko potwierdzają potrzebę kształcenia ustawicznego i rozwoju umiejętności przez pracowników, ale przede wszystkim istniejącą po stronie organizacji konieczność antycypowania różnych zjawisk ekonomicznych oraz większej elastyczności w obliczu zmiennych warunków ekonomicznych. Model kształcenia oparty na rozwoju kluczowych kompetencji jest w tej sytuacji optymalny, ponieważ pozwala jednostce odnosić sukcesy w poddanym procesom globalizacji społeczeństwie, na które wpływ mają zarówno zmiany społeczne i gospodarcze, jak i dynamiczny rozwój technologii(abstrakt oryginalny)

The world is changing and so are educational needs. It can be said that education ranks among the most important factors of the development of an individual and society. Those who want to succeed have to make use of their potential for permanent education and development, ideally throughout their lives. This biodromal context (Vet e ška, 2011) has recently become important both in terms of psychology and anthropo-philosophy. It represents a new holistic approach towards a human being. Nowadays, rapid technological and knowledge development can be seen in many areas of human activity. Under certain conditions these days may bring lots of hopes and possibilities, but also lots of uncertainties, inequities, individualism and social unrest. The time when an appropriate educational path and consequently a career are chosen is one of the most important milestones in a human life. Future success, wealth, contentedness, and thus happiness or their opposites are decided then.(fragment of text)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Dubois D.D., 1993. Competency-based performance improvement: a strategy for organizational change. Amherst
  2. Határ C., 2010: Sociálny pedagóg v systéme sociálno-edukačného poradenstva, prevencie a profylaxie. Nitra
  3. Knowles M.S., Holton E.F., Swanson R.A., 2005: The adult learner: The definitive classic adult education and human resource development. 6th ed. Burlington
  4. Rodrigues M.J. et al., 2009: Europe, globalization and the Lisbon Agenda. Cheltenham
  5. Sanghi S., 2005: The Handbook of Competency Mapping: Understanding, designing and implementing competency models in organizations. 2nd ed. Thousand Oaks
  6. Šauerová M., 1999: Autorita vrstevníka - účinný zdroj ovlivňování chování skupiny. In: A. Vališová et al.: Autorita ve výchově. Praha
  7. Tight M., 2002: Key concepts in adult education and training. 2nd ed. Abingdon
  8. Veteška J., 2010: Kompetence ve vzdělávání dospělých: pedagogické, andragogické a sociální aspekty. Praha
  9. Veteška J., 2011: Proměny školního vzdělávání v biodromálním kontextu. Praha
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
eng
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu