BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Klim-Klimaszewska Anna, Jagiełło Ewa
Title
Nauczyciel przedszkola w społeczeństwie wielokulturowym
Kindergarten Teacher in a Multicultural Society
Source
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 193-202, bibliogr. 21 poz.
Issue title
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Keyword
Nauczyciele, Społeczeństwo, Wielokulturowość, Dzieci
Teachers, Society, Multicultural, Children
Company
Unia Europejska (UE)
European Union (EU)
Abstract
Edukacja to główna siła napędowa gospodarczego i społeczny rozwój społeczeństw. Wejście Polski do Unii Europejskiej i związana z tym reforma oświaty sprawiły, że dostęp do edukacji rozszerza się daleko poza edukację obowiązkową. Istotną sprawą staje się edukacja dotycząca zagadnień europejskich, dlatego też proces ten należy rozpocząć już w przedszkolu. Praktyka pokazuje, że wielu nauczycieli przedszkoli traktuje integrację Polski z Unią Europejską jako wyzwanie edukacyjne. Zaangażowanie w sprawy edukacji europejskiej wyrażane jest poprzez opracowywanie autorskich programów wychowania przedszkolnego, tworzenie przedszkoli o profilu europejskim oraz współpracę z przedszkolami z innych państw europejskich. Każde przedszkole powinno być miejscem dla dzieci ze środowisk zróżnicowanych kulturowo, miejscem, w którym rozumiane są i cenione różnice pomiędzy dziećmi. Szczególnego znaczenia zatem nabierają kompetencje kulturowe nauczycieli przedszkoli(fragment tekstu)

The article presents the issues of the functioning of a teacher in a multicultural society. Attention was drawn to teaching cultural competence, cultural content and their role in pre-school education, the use of multicultural issues in teacher's education(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Adams D.L., ed., 1995: Health issues for women of color. A cultural diversity perspective. Thousand Oaks
  2. Bodley J.H., 1994: Cultural anthropology. Tribes, states, and the global system. Mountain View, Calif
  3. Boyer J.B., 1996: Diversity and the transformation of teacher education. Paper presented at the 76 Annual Meeting of the Association of Teacher Educators. St. Louis, 24-28 February 1996
  4. Corson D., 1998: Changing education for diversity. London
  5. Cross T. et al., 1989: Towards a culturally competent system of care. Vol. 1: Georgetown University Child Development Center. Washington
  6. Davis K., 1997: Exploring the intersection between cultural competency and managed behavioral health care Policy. Implications for state and county mental health agencies. Alexandria, VA
  7. Diller J.V., Moule J., 2005: Cultural competence: A primer for educators. Belmont, CA
  8. Garibaldi A.M., 1992: Preparing teachers for culturally diverse classrooms. In: Diversity in teacher education. New expectations. Ed. M.E. Dilworth. San Francisco
  9. Grant C.A., 1994: Best practices in teacher preparation for urban schools: Lessons from multicultural teacher education literature. "Action in Teacher Education", no. 16
  10. Haberman M.J., 1996: The preparation of teachers for a diverse free society. In: Teachers for the new millennium. Eds. L. Kaplan, R.A. Edelfelt. Washington
  11. Hollins E.R., 1995: Revealing the deep meaning of culture in school learning: Framing a new paradigm for teacher preparation. "Action in Teacher Education", no. 17
  12. Hunter W.A., 1974: Antecedents to development of and emphasis on multicultural education. In: Multicultural education through competency-based teacher education. Ed. W.A. Hunter. Washington
  13. Isaacs M., Benjamin M., 1991: Towards a culturally competent system of care. Vol. 2: Programs which utilize culturally competent principles. Washington
  14. Jencks C., Phillips M., 1998: The black-white test score gap: An introduction. In: The black-white test score gap. Eds. C. Jencks, M. Phillips. Washington
  15. Jones R., 1999: Teaching racism - or tackling it? Multicultural stories from white beginning teachers. Staffordshire
  16. Le Roux J., 1998: Multicultural education. What every teacher should know. Pretoria
  17. Losen D., Orfield G., eds., 2002: Racial inequity in special education. Cambridge, MA
  18. Moll L.C. et al., 1992: Funds of knowledge for teaching: Using a qualitative approach to connect homes and classrooms. "Theory into Practice", no. 31 (2)
  19. Texas Department of Health, National Maternal and Child Health Resource Center on Cultural Competency, 1997: Journey towards cultural competency. Lessons learned. Vienna, VA
  20. Townsend K.W., 2000: World War II and the American Indian. Albuquerque
  21. Walker H.M. et al., 1985: A conceptual model for delivery of behavioral services to behavior disordered children in educational settings. In: Handbook of clinical behavior therapy with children. Eds. P.H. Bornstein, A.E. Kazdin. Homewood, IL
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu