- Author
- Klim-Klimaszewska Anna, Jagiełło Ewa
- Title
- Nauczyciel przedszkola w społeczeństwie wielokulturowym
Kindergarten Teacher in a Multicultural Society - Source
- Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 193-202, bibliogr. 21 poz.
- Issue title
- Nauczyciel we współczesnej kulturze
- Keyword
- Nauczyciele, Społeczeństwo, Wielokulturowość, Dzieci
Teachers, Society, Multicultural, Children - Company
- Unia Europejska (UE)
European Union (EU) - Abstract
- Edukacja to główna siła napędowa gospodarczego i społeczny rozwój społeczeństw. Wejście Polski do Unii Europejskiej i związana z tym reforma oświaty sprawiły, że dostęp do edukacji rozszerza się daleko poza edukację obowiązkową. Istotną sprawą staje się edukacja dotycząca zagadnień europejskich, dlatego też proces ten należy rozpocząć już w przedszkolu. Praktyka pokazuje, że wielu nauczycieli przedszkoli traktuje integrację Polski z Unią Europejską jako wyzwanie edukacyjne. Zaangażowanie w sprawy edukacji europejskiej wyrażane jest poprzez opracowywanie autorskich programów wychowania przedszkolnego, tworzenie przedszkoli o profilu europejskim oraz współpracę z przedszkolami z innych państw europejskich. Każde przedszkole powinno być miejscem dla dzieci ze środowisk zróżnicowanych kulturowo, miejscem, w którym rozumiane są i cenione różnice pomiędzy dziećmi. Szczególnego znaczenia zatem nabierają kompetencje kulturowe nauczycieli przedszkoli(fragment tekstu)
The article presents the issues of the functioning of a teacher in a multicultural society. Attention was drawn to teaching cultural competence, cultural content and their role in pre-school education, the use of multicultural issues in teacher's education(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Adams D.L., ed., 1995: Health issues for women of color. A cultural diversity perspective. Thousand Oaks
- Bodley J.H., 1994: Cultural anthropology. Tribes, states, and the global system. Mountain View, Calif
- Boyer J.B., 1996: Diversity and the transformation of teacher education. Paper presented at the 76 Annual Meeting of the Association of Teacher Educators. St. Louis, 24-28 February 1996
- Corson D., 1998: Changing education for diversity. London
- Cross T. et al., 1989: Towards a culturally competent system of care. Vol. 1: Georgetown University Child Development Center. Washington
- Davis K., 1997: Exploring the intersection between cultural competency and managed behavioral health care Policy. Implications for state and county mental health agencies. Alexandria, VA
- Diller J.V., Moule J., 2005: Cultural competence: A primer for educators. Belmont, CA
- Garibaldi A.M., 1992: Preparing teachers for culturally diverse classrooms. In: Diversity in teacher education. New expectations. Ed. M.E. Dilworth. San Francisco
- Grant C.A., 1994: Best practices in teacher preparation for urban schools: Lessons from multicultural teacher education literature. "Action in Teacher Education", no. 16
- Haberman M.J., 1996: The preparation of teachers for a diverse free society. In: Teachers for the new millennium. Eds. L. Kaplan, R.A. Edelfelt. Washington
- Hollins E.R., 1995: Revealing the deep meaning of culture in school learning: Framing a new paradigm for teacher preparation. "Action in Teacher Education", no. 17
- Hunter W.A., 1974: Antecedents to development of and emphasis on multicultural education. In: Multicultural education through competency-based teacher education. Ed. W.A. Hunter. Washington
- Isaacs M., Benjamin M., 1991: Towards a culturally competent system of care. Vol. 2: Programs which utilize culturally competent principles. Washington
- Jencks C., Phillips M., 1998: The black-white test score gap: An introduction. In: The black-white test score gap. Eds. C. Jencks, M. Phillips. Washington
- Jones R., 1999: Teaching racism - or tackling it? Multicultural stories from white beginning teachers. Staffordshire
- Le Roux J., 1998: Multicultural education. What every teacher should know. Pretoria
- Losen D., Orfield G., eds., 2002: Racial inequity in special education. Cambridge, MA
- Moll L.C. et al., 1992: Funds of knowledge for teaching: Using a qualitative approach to connect homes and classrooms. "Theory into Practice", no. 31 (2)
- Texas Department of Health, National Maternal and Child Health Resource Center on Cultural Competency, 1997: Journey towards cultural competency. Lessons learned. Vienna, VA
- Townsend K.W., 2000: World War II and the American Indian. Albuquerque
- Walker H.M. et al., 1985: A conceptual model for delivery of behavioral services to behavior disordered children in educational settings. In: Handbook of clinical behavior therapy with children. Eds. P.H. Bornstein, A.E. Kazdin. Homewood, IL
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol