- Author
- Jarosz Ewa
- Title
- Nauczyciel a ochrona praw dziecka
A Teacher and Children's Rights Protection - Source
- Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 217-230, rys., bibliogr. 16 poz.
- Issue title
- Nauczyciel we współczesnej kulturze
- Keyword
- Nauczyciele, Prawa dziecka, Dzieci
Teachers, Child rights, Children - Abstract
- Rozwój procesów demokratyzacji i postępujące działania w zakresie zapewnienia poszanowania praw człowieka spowodowały, że w ostatniej dekadzie zwrócono szczególną uwagę na poszanowanie praw dziecka. Przeprowadzone analizy sytuacji dzieci i różnego rodzaju raporty lokalne, regionalne i globalne pokazały, iż w wielu regionach i miejscach, w których wychowują się dzieci, prawa dziecka zawarte w uchwalonej przez ONZ w 1989 roku Konwencji o Prawach Dziecka pozostają jedynie pobożnym życzeniem. Wielu animatorów demokratyzacji życia społecznego oraz badaczy i autorów podkreśla, że to właśnie dzieci pozostają współcześnie ostatnią z rozległych grup społecznych, których prawa są nierespektowane i często łamane, niejednokrotnie bezkarnie. Prowadzone analizy ukazują też różne środowiska życia dzieci, w których sytuacje łamania ich praw występują szczególnie często: rodzinę, szkołę, instytucje opiekuńcze, środowiska lokalne, media i inne. Dość zgodnie wskazuje się przy tym właśnie na rodzinę, jako to środowisko, w którym nader często prawa dzieci nie są przestrzegane, w którym doznają one przemocy, upokorzenia czy mają niewłaściwe warunki rozwoju. W roku 2006 opublikowano ogólnoświatowy raport o przemocy wobec dzieci, z którego treści wynika, iż rodzina jest najbardziej prawdopodobnym miejscem doznawania przemocy przez dzieci, a także, iż w tego typu sytuacjach szczególnie trudno jest zapewnić dziecku ochronę jego praw (Pinheiro, 2006, s. 47).(fragment tekstu)
The article is an attempt to present the meaning of a teacher preventing child abuse In a family. The active role of a teacher in this field is due to law, on the one hand. In this matter the paper present research showing the attitude of teachers to this responsibility. But on the other hand, real range of possibilities is much more wider. The article shows some of them(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Butchart A. et al., eds., 2006: Preventing child maltreatment: a guide to taking action and generating evidence. Geneva. Quoted on: www.ispcan.org/members. Accessed: 11.11.2006
- Crosson-Tower C., 2003: The role of educators in preventing and responding to child abuse and neglect. Washington
- Czyżewska M., 2010: "Efekt widza" - nieudzielanie pomocy dzieciom krzywdzonym a środowisko szkoły. "Chowanna", T. 1, s. 139-151
- DePanfilis D., Salus M.K., 2003: Child Protective Services: A guide for caseworkers. Washington
- Goldman J. et al., 2003: A coordinated response to child abuse and neglect: A foundation for practice. Washington
- Hart S. et al., 2006: Prawa dzieci w edukacji. Gdańsk
- Jarosz E., 1998: Przemoc wobec dzieci. Reakcje środowisk szkolnych. Katowice
- Jarosz E., 2001: Dom, który krzywdzi. Katowice
- Jarosz E., 2002: Rola szkoły w profilaktyce rodzinnej przemocy. "Życie Szkoły", nr 7, s. 394-401
- Jarosz E., 2003: Szkoła wobec zagrożenia dziecka krzywdzeniem w rodzinie - współczesne oczekiwania i możliwości. W: Edukacja jutra. Red. K. Denek, T. Koszyc, M. Lewandowski. Wrocław
- Jarosz E., 2008: Ochrona dzieci przed krzywdzeniem. Perspektywa globalna i lokalna. Katowice
- Krug E.G. et al., 2002: World report on violence and health. Geneva
- Kubiak-Szymborska E., red., 1999: Podmiotowość w wychowaniu między ideą a realnością. Bydgoszcz
- Pinheiro P.S., 2006: World report on violence against children. Lisbona. Quoted on: www.violencestudy.org. Accessed: 11.04.2013
- Śliwerski B., 1996: Klinika szkolnej demokracji. Kraków
- Tite R., 1993: How teachers define and respond to child abuse: The distinction between theoretical and reportable cases. "Child Abuse & Neglect", vol. 17, issue 5, s. 591-603
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol