BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Pituła Beata
Title
Wokół roli nauczyciela w kulturze - nauczycielskie interpretacje
Around Teacher's Role in Culture - Teachers' Interpretations
Source
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 231-243, bibliogr.9 poz.
Issue title
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Keyword
Nauczyciele, Kultura
Teachers, Culture
Abstract
Współczesna kultura, cywilizacja niemalże od początku XX wieku jest przedmiotem ustawicznej krytyki i niekończących się sporów. Jej punkt wyjścia stanowi twierdzenie, jakoby "straciła ona [współczesna kultura - B.P.] z punktu widzenia człowieka jako całość. Jest to człowiek, który ma władzę nad rzeczami, nie panuje jednak nad swoją władzą" (R. Quardini - cyt. za: Ries, 2001-2002, s. 150, tłum. - B.P.). Korzenie tych deformacji tkwią w lansowanych ideologiach, które zawsze zaniedbują duchowy wymiar człowieka, a przecież "delikatny, ale dynamiczny duch przenika do wielu zjawisk, wliczając w to zjawiska naukowe, artystyczne i religijne" (D. Bohm - cyt. za: ibidem, s. 152, tłum. - B.P.). Współczesny kryzys wynika z fragmentaryzacji świata, z jego niekoherencji. Człowiek żyjący w takiej kulturze nie może być zdrowy i w pełni zintegrowany. Cierpi przez to, że brakuje mu ciągłości, sensu i wartości (E. Voegetin - cyt. za: Ries, 2002, s. 64, tłum. - B.P.).(fragment tekstu)

Text presents the results of researches on the role of teacher in modern culture in their own opinions and evaluation. Analyzes are based on teacher's uninhibited statements about "Teacher in modern culture". Applied humanistic methodology procedures allowed to reconstruct, read and interpretation teacher's functions and assignments in context of modern culture requirements(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Baldwin E. et al., 2007: Wstęp do kulturoznawstwa. Przeł. M. Kaczyński et al. Poznań
  2. Buksiński T., 1991: Zasady i metody interpretacji tekstów źródłowych. Poznań
  3. Fatyga B., 2009: Raport o stanie kultury. Współpraca J. Nowiński, T. Kukołowicz. Na zlecenie Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 31.03.2009 r. Tryb dostępu: http://www.kongreskultury.pl/title,Raporty_o_stanie_kultury,pid,135.html
  4. Kwiatkowska H., 2005: Tożsamość nauczycieli. Między anomią a autonomią. Gdańsk
  5. Lewowicki T., 2007: Problemy kształcenia i pracy nauczycieli. Warszawa-Radom
  6. Nowak L., 1996: Metodologiczne aspekty nauki. Poznań
  7. Ostrowska U., 2000: Dialog w pedagogicznym badaniu jakościowym. Kraków
  8. Ries L., 2001-2002: Kultura a cizi jazyky. "Cizi jazyky", roč. 45, č. 5
  9. Ries L., 2002: Společnost-škola-povolání učitele. V: Profesionalizace vzdělávání učitelů a vychovatelů. Red. H. Lukášová-Kantorková. Ostrava
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu