- Author
- Dyrda Beata
- Title
- Kompetencje nauczyciela w pracy z uczniami zdolnymi - wybrane wyniki badań empirycznych nad edukacyjnym wspieraniem rozwoju uczniów zdolnych
Teachers Competences in Gifted Education - Chosen Research Results of Supporting the Gifted Students Development - Source
- Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 245-261, rys., bibliogr.11 poz.
- Issue title
- Nauczyciel we współczesnej kulturze
- Keyword
- Nauczyciele, Młodzież, Edukacja młodzieży, Kompetencje, Kształcenie
Teachers, Youth, Youth education, Competences, Learning - Abstract
- Czynniki społeczno-kulturowe stanowią istotny predyktor rozwoju zdolności i uzdolnień człowieka. To, czy jednostka jest w stanie wykorzystać w pełni swoje potencjalności, jest silnie uwarunkowane wartościami cenionymi w danej kulturze, przekazami kultury symbolicznej oraz tym, jaką wagę i wartość przypisuje się w kulturze danego społeczeństwa konkretnej dziedzinie, będącej reprezentacją ludzkich potencjalności. Edukacja uczniów zdolnych wymaga nie tylko właściwej polityki oświatowej w zakresie legislacyjnym i organizacyjnym związanym z funkcjonowaniem systemu kształcenia, lecz także odpowiedniego przygotowania do tego nauczycieli. Nauczyciele funkcjonujący w określonej kulturze odgrywają wiodącą rolę przewodników i łowców talentów, to od nich w dużej mierze zależy, czy potencjał danego ucznia zostanie w porę odpowiednio zdiagnozowany i podjęte zostaną działania wspierające rozwój takiej jednostki. W wielu krajach, w których odnotowuje się wysoki poziom pracy z uczniem zdolnym, od nauczycieli wspierających rozwój uczniów zdolnych wymaga się odpowiedniej wiedzy i umiejętności, związanych z rozpoznawaniem potrzeb tych uczniów, konstruowaniem odpowiednich programów wspierających i rozwijających uzdolnienia uczniów zdolnych; umiejętności rozpoznawania i identyfikowania zdolności i uzdolnień. Aby zdobyć tę wiedzę i posiąść związane z nią umiejętności, konieczne są specjalne przygotowania, kompetencje i doświadczenie (Limont, 2010). Analiza publikacji autorów polskich wskazuje, iż problem nauczyciela ucznia zdolnego nie doczekał się licznych badań.(fragment tekstu)
The author presents chosen results of research concerning institutional and individual support for gifted students' development in Polish schools. In this article the focus was put on the competences of teachers working and teaching gifted and talented students.(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Borzym I., 1979: Uczniowie zdolni. Psychologiczne i społeczne determinanty osiągnięć szkolnych. Warszawa
- Cieślikowska J., 2005: Nauczyciel ucznia zdolnego w teorii i badaniach. W: Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. T. 2: Uczeń - nauczyciel - edukacja. Red. W. Limont, J. Cieślikowska. Kraków
- Croft L.J., 2003: Teachers of the gifted: Gifted teachers. In: Handbook of gifted education. Eds. N. Colangelo, G.A. Davis. 3rd ed. Boston-New York-San Francisco
- Dyrda B., 2012: Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych - studium społeczno-pedagogiczne. Warszawa
- Gołębniak B.D., 1998: Zmiany edukacji nauczycieli, wiedza - biegłość - refleksyjność. Toruń-Poznań
- Gołębniak B.D., 2005: Edukacja nauczycieli do pracy z uczniem zdolnym. W: Wybrane zagadnienia edukacji uczniów zdolnych. T. 2: Uczeń - nauczyciel - edukacja. Red. W. Limont, J. Cieślikowska. Kraków, s. 181-194
- Limont W., 2010: Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk
- Nakoneczna D., 1980: Kształcenie wielostronne stymulujące rozwój uzdolnień. Warszawa
- Panek W., 1992: Psychologiczna charakterystyka nauczyciela pracującego z uczniem zdolnym w szkole. W: Promocja młodzieży utalentowanej - uczniów, studentów i absolwentów. Red. Z. Tomaszewska-Kempka. Warszawa-Łódź, s. 36-68
- Panek W., 2000: Nauczyciel pracujący z uczniem zdolnym. W: Nauczyciel i uczniowie w dyskursie edukacyjnym. Red. G. Koć-Seniuch, A. Cichocki. Białystok
- Robinson A., 2008: Teacher characteristic. In: Critical issues and practices in gifted education. What the research says. Eds. J.A. Plucker, C.M. Callahan. Waco, s. 669-68
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol