- Author
- Gajdzica Zenon
- Title
- Nauczyciele szkoły ogólnodostępnej o swoim przygotowaniu do pracy z uczniem niepełnosprawnym w kontekście przemian pierwszej dekady XXI wieku
Teachers in Widely Accessible Schools on their Preparation for Work with the Disabled Learner in the Context of Transformations in the First Decade of the 21st Century - Source
- Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 263-273, rys., tab., bibliogr. 16 poz.
- Issue title
- Nauczyciel we współczesnej kulturze
- Keyword
- Reforma oświaty, Osoby niepełnosprawne, Kształcenie niepełnosprawnych, Nauczyciele
Educational system reforms, Disabled people, Education for disabled people, Teachers - Abstract
- Ostatnie dwie dekady to okres szczególnie intensywnych zmian w funkcjonowaniu szkoły. Zmiany te obejmują praktycznie wszystkie zakresy działalności placówek edukacyjnych, począwszy od kwestii finansowych i organizacyjnych, aż po obszary założeń teleologicznych i rozwiązań metodycznych. W tyglu tych przemian znalazły się także kwestie kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. W pewnym uproszczeniu można powiedzieć, że jeden z głównych nurtów przemian w tym obszarze edukacji ukierunkowany jest przede wszystkim na maksymalne włączanie uczniów z orzeczoną potrzebą kształcenia specjalnego do edukacji w szkołach ogólnodostępnych. Tendencje te widoczne są w wielu rozwiązaniach prawnych (np. Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r.), preferowanie włączania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi do edukacji w szkołach ogólnodostępnych dostrzec można również w niektórych poradnikach publikowanych nakładem MEN (np. Mój uczeń nie słyszy..., 2001; Poradnik metodyczny..., 2001; Jak organizować edukację uczniów..., 2010). Pomijam w tym miejscu argumenty przeciwników i zwolenników różnych typów inkluzji, chciałbym się zastanowić, jak w szerokim kontekście przemian kulturowych, społecznych, ekonomicznych i prawnych ewoluuje poczucie nauczycieli szkoły ogólnodostępnej w zakresie ich przygotowania do pracy z dzieckiem niepełnosprawnym oraz jak zmieniają się ich dodatkowe kwalifikacje w omawianym zakresie. Celem opracowania jest właśnie rozpatrzenie tego zagadnienia w aspekcie danych zebranych w ciągu 10 lat w trzech etapach: pierwszy w roku szkolnym 1999/2000, drugi - w 2004/2005, trzeci - w 2009/2010.(fragment tekstu)
The presented study aims at tracing the changes in the awareness of teachers from widely accessible primary schools concerning their preparation for work with the disabled learner as well as the changes in the field of their training for work with this group of learners. The data was collected in longitudinal studies conducted in there stages: the first in the 1999/2000 school year, the second in 2004/2005, and the third in 2009/2010. The research results were viewed in the context of cultural, social, economic and legal transformations of the first decade of the 21st century. The text consists of three parts. The first focuses on the reform (in progress) of the educational system for learners with special educational need. The essence of the second part is the presentation of the collected data and an attempt at interpreting them. The whole is completed by a final conclusion(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Gajdzica Z., 2006: O wychowaniu i kształceniu dzieci o specjalnych potrzebach edukacyjnych w szkole ogólnodostępnej. W: J. Wyczesany , Z. Gajdzica: Uwarunkowania edukacji i rehabilitacji uczniów o specjalnych potrzebach w rozwoju. Kraków
- Gajdzica Z., 2011: Opinie nauczycieli szkół ogólnodostępnych na temat edukacji włączającej uczniów z lekkim upośledzeniem umysłowym w kontekście toczącej się reformy kształcenia specjalnego. W: Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Red. Z. Gajdzica. Sosnowiec
- Jak organizować edukację uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Przewodnik, 2010. Warszawa
- Krause A., 2010: Współczesne paradygmaty pedagogiki specjalnej. Kraków
- Mikrut A., 1999: Wybrane metody statystyki opisowej dla pedagogów. Kraków
- Mój uczeń nie słyszy. Poradnik dla nauczycieli szkół ogólnodostępnych, 2001. Warszawa
- Muszyński H., 1994: Niektóre bariery na drodze reformowania szkoły w aspekcie teorii szkoły i koncepcji jej celowej zmiany. Przyczynek do kwestii reformowalności oświaty. "Socjologia Wychowania", T. 14
- Organizacja systemu kształcenia w Polsce 2007/08. Kształcenie specjalne, 2008. Warszawa
- Oświata i wychowanie w roku szkolnym 2008/2009. Informacja i opracowanie statystyczne, 2009. Warszawa
- Poradnik metodyczny dla nauczycieli kształcących uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu lekkim w szkołach ogólnodostępnych i integracyjnych, 2001. Warszawa
- Rozporządzenie MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych. Dz.U. 2010, nr 228, poz. 1490
- Serafin T., 2009: Kształcenie specjalne w systemie oświaty. Vademecum dla organu prowadzącego, dyrektora szkoły, nauczycieli i rodziców. Warszawa
- Szumski G., 2010: Wokół edukacji włączającej. Efekty kształcenia uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim w klasach specjalnych, integracyjnych i ogólnodostępnych. Warszawa
- Szumski G., 2011: Teoretyczne implikacje koncepcji edukacji włączającej. W: Uczeń z niepełnosprawnością w szkole ogólnodostępnej. Red. Z. Gajdzica. Sosnowiec
- Zaczyński W.P., 1997: Statystyka w pracy badawczej nauczyciela. Warszawa
- Zamkowska A., 2010: Modele wsparcia udzielanego uczniowi z niepełnosprawnością w szkole inkluzyjnej - rozwiązania zagraniczne. W: Uczeń o specjalnych potrzebach w przestrzeni współczesnego systemu edukacji. Red. Z. Janiszewska-Nieścioruk. Zielona Góra
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol