BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kitlińska-Król Małgorzata
Title
Nauczyciele i edukacja międzykulturowa
Teachers and Multicultural Education
Source
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 275-288, rys., tab., bibliogr. 9 poz.
Issue title
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Keyword
Nauczyciele, Edukacja, Wielokulturowość
Teachers, Education, Multicultural
Abstract
Przemysław Paweł Grzybowski podaje, iż początki naukowej refleksji nad łącznością pomiędzy edukacją/oświatą i problemami zróżnicowania kulturowego należy wiązać z pracą amerykańskiego Biura ds. Wychowania Międzykulturowego, które powstało w 1939 roku (Grzybowski, 2001, s. 14). Celem tego Biura było "udzielenie pomocy nauczycielom i pracownikom administracji 50 nowojorskich szkół w tworzeniu i realizacji programów wychowania międzykulturowego, kształcenie nauczycieli i prowadzenie badań naukowych na temat stosunków międzyludzkich w centrach miast - zwłaszcza pod kątem napięć i konfliktów wynikających ze zróżnicowania kulturowego" (ibidem, s. 14-15). Instytucja zaprzestała swej działalności w 1954 roku. Dalsze badania w amerykańskich naukach społecznych podjęte zostały w połowie lat sześćdziesiątych XX wieku; był to efekt zacieśnienia współpracy pedagogów i antropologów (Mauviel, 1985, s. 5 - cyt. za: Grzybowski, 2001, s. 15).(fragment tekstu)

Multicultural education is becoming for a modern society an indispensible element of its functioning. It is a civilization requirement. In this paper I attempt to define the condition and the range of knowledge as well as the competence of pedagogues who ought to implement the concepts of multicultural education. As a consequence of the research results I put forward the question concerning the educators' stage of preparation for the tasks assigned by the developing society. I consider the following issues: whether a professionally educated teacher actually prepares their students/pupils for open to diversity learning which would enable them to "tame" the difficult to predict future and to create the changes? Do they induce self-realisation and creative activity being simultaneously the example of promoter of changes(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Banach C., 2004: Nauczyciel. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Red. T. Pilch. T. 3: M-O. Warszawa, s. 548-553
  2. Denouz P., 1995: La recherche interculturelle en France. In: Relations et apprentissages interculturelles. Éds. M. Abdallah-Pretceille, A. T homa s. Paris, s. 161-173
  3. Francuz G., 1999: O nową integrację wychowania. Kraków 1999
  4. Grzybowski P.P., 2001: Edukacja międzykulturowa - konteksty. Od tożsamości po język międzynarodowy. Kraków
  5. Kwiatkowska H., 2008: Pedeutologia. Warszawa
  6. Mauviel M., 1985: Qu'appelle-t-on etudes interculurelles en sciences humaines et en sciences de l'education? Esquisse d'un etat de la question. In: L'interculturel en education et en sciences humaines. Éd. C. Clanet. Vol. 1. Toulouse
  7. Mialaret G., 2001: La multiculturalité et l'éducation au XXI siècle. In: L'interculturel en questions. L'autre, la culture et l'éducation. Éds. L. Marmoz, M. Derrij. Paris, s. 271-272
  8. Nikitorowicz J., 2003: Edukacja międzykulturowa. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Red. T. Pilch. T. 1: A-F. Warszawa, s. 934-942
  9. Pituła B., 2010: Stałe cechy osobowości determinantami jakości pracy zawodowej. Bydgoszcz
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu