- Author
- Kitlińska-Król Małgorzata
- Title
- Nauczyciele i edukacja międzykulturowa
Teachers and Multicultural Education - Source
- Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 275-288, rys., tab., bibliogr. 9 poz.
- Issue title
- Nauczyciel we współczesnej kulturze
- Keyword
- Nauczyciele, Edukacja, Wielokulturowość
Teachers, Education, Multicultural - Abstract
- Przemysław Paweł Grzybowski podaje, iż początki naukowej refleksji nad łącznością pomiędzy edukacją/oświatą i problemami zróżnicowania kulturowego należy wiązać z pracą amerykańskiego Biura ds. Wychowania Międzykulturowego, które powstało w 1939 roku (Grzybowski, 2001, s. 14). Celem tego Biura było "udzielenie pomocy nauczycielom i pracownikom administracji 50 nowojorskich szkół w tworzeniu i realizacji programów wychowania międzykulturowego, kształcenie nauczycieli i prowadzenie badań naukowych na temat stosunków międzyludzkich w centrach miast - zwłaszcza pod kątem napięć i konfliktów wynikających ze zróżnicowania kulturowego" (ibidem, s. 14-15). Instytucja zaprzestała swej działalności w 1954 roku. Dalsze badania w amerykańskich naukach społecznych podjęte zostały w połowie lat sześćdziesiątych XX wieku; był to efekt zacieśnienia współpracy pedagogów i antropologów (Mauviel, 1985, s. 5 - cyt. za: Grzybowski, 2001, s. 15).(fragment tekstu)
Multicultural education is becoming for a modern society an indispensible element of its functioning. It is a civilization requirement. In this paper I attempt to define the condition and the range of knowledge as well as the competence of pedagogues who ought to implement the concepts of multicultural education. As a consequence of the research results I put forward the question concerning the educators' stage of preparation for the tasks assigned by the developing society. I consider the following issues: whether a professionally educated teacher actually prepares their students/pupils for open to diversity learning which would enable them to "tame" the difficult to predict future and to create the changes? Do they induce self-realisation and creative activity being simultaneously the example of promoter of changes(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Banach C., 2004: Nauczyciel. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Red. T. Pilch. T. 3: M-O. Warszawa, s. 548-553
- Denouz P., 1995: La recherche interculturelle en France. In: Relations et apprentissages interculturelles. Éds. M. Abdallah-Pretceille, A. T homa s. Paris, s. 161-173
- Francuz G., 1999: O nową integrację wychowania. Kraków 1999
- Grzybowski P.P., 2001: Edukacja międzykulturowa - konteksty. Od tożsamości po język międzynarodowy. Kraków
- Kwiatkowska H., 2008: Pedeutologia. Warszawa
- Mauviel M., 1985: Qu'appelle-t-on etudes interculurelles en sciences humaines et en sciences de l'education? Esquisse d'un etat de la question. In: L'interculturel en education et en sciences humaines. Éd. C. Clanet. Vol. 1. Toulouse
- Mialaret G., 2001: La multiculturalité et l'éducation au XXI siècle. In: L'interculturel en questions. L'autre, la culture et l'éducation. Éds. L. Marmoz, M. Derrij. Paris, s. 271-272
- Nikitorowicz J., 2003: Edukacja międzykulturowa. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Red. T. Pilch. T. 1: A-F. Warszawa, s. 934-942
- Pituła B., 2010: Stałe cechy osobowości determinantami jakości pracy zawodowej. Bydgoszcz
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol