BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Sulik Monika
Title
Społeczno-kulturowy wymiar doświadczeń kobiet będących nauczycielami akademickimi - refleksje z badań
Social-Cultural Experiences of Women who are Academics - Reflections of Research
Source
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 289-301, bibliogr.18 poz.
Issue title
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Keyword
Kobieta, Nauka, Kultura, Nauczyciele akademiccy
Woman, Science, Culture, Academic teachers
Abstract
Celem podjętej przeze mnie refleksji jest ukazanie doświadczeń związanych z podejmowaniem przez kobiety roli nauczyciela akademickiego. Te doświadczenia kobiet wydają się interesujące. Z jednej strony chodzi o zjawisko feminizacji zawodu nauczyciela akademickiego, z drugiej strony o doświadczenie znacznych dysproporcji (kobiety są niedoreprezentowane w odniesieniu do mężczyzn) związanych z pełnionymi przez tę płeć prestiżowymi funkcjami w środowisku akademickim czy też uzyskiwanymi stopniami i tytułami naukowymi. Doświadczenia kobiet realizujących się w dydaktyce akademickiej zamierzam ukazać przede wszystkim przez pryzmat uwarunkowań społeczno-kulturowych1, które to zdają się niezwykle silnie kształtować człowiecze zadomowienie w świecie. Swoje refleksje chciałabym oprzeć na badaniach jakościowych z udziałem kobiet "naukowczyń", realizujących się również w zawodzie nauczyciela akademickiego2. W przeprowadzonym przeze mnie badaniu jakościowym wzięły udział 24 kobiety, które realizują się w obszarze nauki, są pracownikami naukowymi. Były to kobiety w wieku od 35 do 70 lat. Sześć z nich ma tytuł profesora zwyczajnego, sześć tytuł profesora nadzwyczajnego, jedna respondentka posiada stopień doktora habilitowanego, a jedenaście pozostałych - stopień doktora(fragment tekstu)

The objective of reflections to show the experiences of women, which taking the role of the University teacher. Women are affected by the phenomenon of feminization of the profession but on the other hand, they experiences significant disparities associated with the duties of their functions and prestigious academic titles. Women's experiences were shown primarily in the context of socio-cultural, which seem affect the human existences. Reflections are presented on the basis of qualitative research conducted with the women who are academic teacher.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Brannon L., 2002: Psychologia rodzaju. Kobiety i mężczyźni; podobni czy różni. Przeł. M. Kacmajor. Gdańsk
  2. Budrowska B., 2003: Znikoma reprezentacja kobiet w elitach - próby wyjaśnień. W: Szklany sufit. Bariery i ograniczenia kobiet. Monografia zjawiska. Red. A. Titkow. Warszawa
  3. Dzięgielewska M., 2000: Człowiek dorosły wobec wyzwań codzienności. W: Edukacja dorosłych. Teoria i praktyka w okresie przemian. Red. J. Saran. Lublin
  4. Gurba E., 2002: Wczesna dorosłość. W: Psychologia rozwoju człowieka. T. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka. Red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała. Warszawa
  5. Malicka M., 2002: Bycie sobą jako ideał. Warszawa
  6. Nalaskowski A., 2001: Pedagogika w wirówce płci - od mądrości Biblii do dramatu Lolity. W: Kobiety a edukacja dorosłych. Materiały VIII Toruńskiej Konferencji Andragogicznej 15 maja 2000. Red. E.A. Wesołowska. Warszawa
  7. Olejnik M., 2002: Średnia dorosłość, wiek średni. W: Psychologia rozwoju człowieka. T. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka. Red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała. Warszawa
  8. Paszkowska-Rogacz A., 2003: Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Warszawa
  9. Przetacznik-Gierowska P., Tyszkowa M., 2002: Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa
  10. Rembowski J., 1982: Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa-Poznań
  11. Sujak E., 1992: Rozważania o ludzkim rozwoju. Kraków
  12. Sulik M., 2009: Jesień życia kobiety - aspekty edukacyjne. "Chowanna", T. 2
  13. Sulik M., 2010: Kobiety w nauce. Podmiotowe i społeczno-kulturowe uwarunkowania. Katowice
  14. Szewczuk W., 1962: Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa
  15. Turowski J., 1994: Socjologia. Wielkie struktury społeczne. Lublin
  16. Tyszkowa M., 1977: Aktywność i działalność dzieci i młodzieży. Warszawa
  17. Worach-Kardas H., 1990: Metoda biograficzna a badanie postaw wobec czasu. W: Metoda biograficzna w socjologii. Red. J. Włodarek, M. Ziółkowski. Poznań
  18. Znaniecki F., 1974: Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warszawa
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu