- Author
- Sulik Monika
- Title
- Społeczno-kulturowy wymiar doświadczeń kobiet będących nauczycielami akademickimi - refleksje z badań
Social-Cultural Experiences of Women who are Academics - Reflections of Research - Source
- Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 289-301, bibliogr.18 poz.
- Issue title
- Nauczyciel we współczesnej kulturze
- Keyword
- Kobieta, Nauka, Kultura, Nauczyciele akademiccy
Woman, Science, Culture, Academic teachers - Abstract
- Celem podjętej przeze mnie refleksji jest ukazanie doświadczeń związanych z podejmowaniem przez kobiety roli nauczyciela akademickiego. Te doświadczenia kobiet wydają się interesujące. Z jednej strony chodzi o zjawisko feminizacji zawodu nauczyciela akademickiego, z drugiej strony o doświadczenie znacznych dysproporcji (kobiety są niedoreprezentowane w odniesieniu do mężczyzn) związanych z pełnionymi przez tę płeć prestiżowymi funkcjami w środowisku akademickim czy też uzyskiwanymi stopniami i tytułami naukowymi. Doświadczenia kobiet realizujących się w dydaktyce akademickiej zamierzam ukazać przede wszystkim przez pryzmat uwarunkowań społeczno-kulturowych1, które to zdają się niezwykle silnie kształtować człowiecze zadomowienie w świecie. Swoje refleksje chciałabym oprzeć na badaniach jakościowych z udziałem kobiet "naukowczyń", realizujących się również w zawodzie nauczyciela akademickiego2. W przeprowadzonym przeze mnie badaniu jakościowym wzięły udział 24 kobiety, które realizują się w obszarze nauki, są pracownikami naukowymi. Były to kobiety w wieku od 35 do 70 lat. Sześć z nich ma tytuł profesora zwyczajnego, sześć tytuł profesora nadzwyczajnego, jedna respondentka posiada stopień doktora habilitowanego, a jedenaście pozostałych - stopień doktora(fragment tekstu)
The objective of reflections to show the experiences of women, which taking the role of the University teacher. Women are affected by the phenomenon of feminization of the profession but on the other hand, they experiences significant disparities associated with the duties of their functions and prestigious academic titles. Women's experiences were shown primarily in the context of socio-cultural, which seem affect the human existences. Reflections are presented on the basis of qualitative research conducted with the women who are academic teacher.(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Brannon L., 2002: Psychologia rodzaju. Kobiety i mężczyźni; podobni czy różni. Przeł. M. Kacmajor. Gdańsk
- Budrowska B., 2003: Znikoma reprezentacja kobiet w elitach - próby wyjaśnień. W: Szklany sufit. Bariery i ograniczenia kobiet. Monografia zjawiska. Red. A. Titkow. Warszawa
- Dzięgielewska M., 2000: Człowiek dorosły wobec wyzwań codzienności. W: Edukacja dorosłych. Teoria i praktyka w okresie przemian. Red. J. Saran. Lublin
- Gurba E., 2002: Wczesna dorosłość. W: Psychologia rozwoju człowieka. T. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka. Red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała. Warszawa
- Malicka M., 2002: Bycie sobą jako ideał. Warszawa
- Nalaskowski A., 2001: Pedagogika w wirówce płci - od mądrości Biblii do dramatu Lolity. W: Kobiety a edukacja dorosłych. Materiały VIII Toruńskiej Konferencji Andragogicznej 15 maja 2000. Red. E.A. Wesołowska. Warszawa
- Olejnik M., 2002: Średnia dorosłość, wiek średni. W: Psychologia rozwoju człowieka. T. 2: Charakterystyka okresów życia człowieka. Red. B. Harwas-Napierała, J. Trempała. Warszawa
- Paszkowska-Rogacz A., 2003: Psychologiczne podstawy wyboru zawodu. Przegląd koncepcji teoretycznych. Warszawa
- Przetacznik-Gierowska P., Tyszkowa M., 2002: Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa
- Rembowski J., 1982: Psychologiczne problemy starzenia się człowieka. Warszawa-Poznań
- Sujak E., 1992: Rozważania o ludzkim rozwoju. Kraków
- Sulik M., 2009: Jesień życia kobiety - aspekty edukacyjne. "Chowanna", T. 2
- Sulik M., 2010: Kobiety w nauce. Podmiotowe i społeczno-kulturowe uwarunkowania. Katowice
- Szewczuk W., 1962: Psychologia człowieka dorosłego. Warszawa
- Turowski J., 1994: Socjologia. Wielkie struktury społeczne. Lublin
- Tyszkowa M., 1977: Aktywność i działalność dzieci i młodzieży. Warszawa
- Worach-Kardas H., 1990: Metoda biograficzna a badanie postaw wobec czasu. W: Metoda biograficzna w socjologii. Red. J. Włodarek, M. Ziółkowski. Poznań
- Znaniecki F., 1974: Ludzie teraźniejsi a cywilizacja przyszłości. Warszawa
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol