- Author
- Karczmarzyk Małgorzata
- Title
- Wybrane podręczniki dla klas pierwszych edukacji zintegrowanej - analiza metodą wizualno-werbalną Günthera Kressa oraz Theo van Leeuwena
The analysis of Selected Textbooks with the Visual and Verbal Method by Günther Kress and Theo van Leeuwen - Source
- Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 303-311, bibliograf.13 poz.
- Issue title
- Nauczyciel we współczesnej kulturze
- Keyword
- Edukacja młodzieży, Szkolnictwo podstawowe
Youth education, Primary education - Abstract
- Mimo licznych prac świadczących o ważności sztuki dla rozwoju dziecka1 we współczesnej szkole polskiej edukacja artystyczna jest nagminnie marginalizowana. Niestety brakowi twórczego podejścia do edukacji plastycznej sprzyja z jednej strony oferta podręczników szkolnych, a z drugiej - osoba nauczyciela nieprzygotowanego i zniechęconego do działań plastycznych. Podręczniki szkolne wpływają na odbiór świata przez dziecko, konstruują jego myślenie oraz estetykę. W tym artykule ważne będzie dla mnie ustosunkowanie się do kilku propozycji wydawniczych dla najmłodszych oraz wybranie najlepszej i najciekawszej oferty. Pytania dla mnie ważne, wobec zasygnalizowanej tutaj problematyki, to między innymi: Czy dochodzi do wykluczania treści plastycznych w podręcznikach do klasy I edukacji zintegrowanej?, Jaki obraz świata przedstawiany jest dziecku w treściach wizualno-werbalnych oraz czy podręczniki dla pierwszoklasistów kształcą pod względem kulturowo-twórczym i estetycznym? Pod "lupą" mojej analizy znajdą się takie propozycje, jak: Wesoła szkoła, Już w szkole i Słońce na stole. W krytycznym spojrzeniu na wysyłane do dziecka komunikaty (ilustracje, zdjęcia, przykłady z malarstwa) pomoże mi metoda wizualno-werbalna Günthera Kressa oraz Theo van Leeuwena (Kress, Leeuwen, 1996).(fragment tekstu)
The arts education is a subject of an extensive discussion in various scientific communities. However, in spite of many undertakings denoting the essential role of fine arts in the development of a child in many Polish schools, the arts remain treated marginally, and creative thinking is replaced with undemanding exercises. Why? In order to answer the question, I analysed school textbooks and teachers' activities at the stage of integrated education(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Karczmarzyk M., Pater-Ejgierd N., 2011: Dziecko w wirtualnej galerii. Analiza wybranych stron internetowych wielkich muzeów. W: Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia. Red. D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda. Warszawa
- Klus-Stańska D., 2008: Mitologia transmisji wiedzy, czyli o konieczności szukania alternatyw dla szkoły, która amputuje rozum. "PWE", nr 2 (8), s. 35-44
- Klus-Stańska D., Nowicka M., red., 2005: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa
- Kossowski P., 1999: Dziecko i reklama telewizyjna. Warszawa
- Krasoń K., 2011: Wstęp. "Chowanna", T. 1 (36)
- Krauze-Sikorska H., 2006: Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka. Poznań
- Kress G., Leeuwen T. van, 1996: Reading images. The grammar of visual design. London
- Limont W., Nielek-Zawadzka K., 2005: Z teorii i praktyki edukacji artystycznej. Toruń
- Pater-Ejgierd N., 2007: Kultura obrazowania i edukacja. Współczesne znaczenie alfabetyzacji wizualnej, na przykładzie studium podręczników do języka angielskiego. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem Marii Mendel. Uniwersytet Gdański. Maszynopis
- Pater-Ejgierd N., 2010: Kultura wizualna a edukacja. Poznań
- Read H., 1976: Wychowanie przez sztukę. Wrocław
- Uszyńska-Jarmoc J., 2011: Czego nie wiemy o twórczości w szkole? Obszary zdeformowane, ignorowane i/lub zaniedbane. "Chowanna", T. 1 (36)
- Wojnar I., 1966: Perspektywy wychowawcze sztuki. Warszawa
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol