BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Karczmarzyk Małgorzata
Title
Wybrane podręczniki dla klas pierwszych edukacji zintegrowanej - analiza metodą wizualno-werbalną Günthera Kressa oraz Theo van Leeuwena
The analysis of Selected Textbooks with the Visual and Verbal Method by Günther Kress and Theo van Leeuwen
Source
Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 303-311, bibliograf.13 poz.
Issue title
Nauczyciel we współczesnej kulturze
Keyword
Edukacja młodzieży, Szkolnictwo podstawowe
Youth education, Primary education
Abstract
Mimo licznych prac świadczących o ważności sztuki dla rozwoju dziecka1 we współczesnej szkole polskiej edukacja artystyczna jest nagminnie marginalizowana. Niestety brakowi twórczego podejścia do edukacji plastycznej sprzyja z jednej strony oferta podręczników szkolnych, a z drugiej - osoba nauczyciela nieprzygotowanego i zniechęconego do działań plastycznych. Podręczniki szkolne wpływają na odbiór świata przez dziecko, konstruują jego myślenie oraz estetykę. W tym artykule ważne będzie dla mnie ustosunkowanie się do kilku propozycji wydawniczych dla najmłodszych oraz wybranie najlepszej i najciekawszej oferty. Pytania dla mnie ważne, wobec zasygnalizowanej tutaj problematyki, to między innymi: Czy dochodzi do wykluczania treści plastycznych w podręcznikach do klasy I edukacji zintegrowanej?, Jaki obraz świata przedstawiany jest dziecku w treściach wizualno-werbalnych oraz czy podręczniki dla pierwszoklasistów kształcą pod względem kulturowo-twórczym i estetycznym? Pod "lupą" mojej analizy znajdą się takie propozycje, jak: Wesoła szkoła, Już w szkole i Słońce na stole. W krytycznym spojrzeniu na wysyłane do dziecka komunikaty (ilustracje, zdjęcia, przykłady z malarstwa) pomoże mi metoda wizualno-werbalna Günthera Kressa oraz Theo van Leeuwena (Kress, Leeuwen, 1996).(fragment tekstu)

The arts education is a subject of an extensive discussion in various scientific communities. However, in spite of many undertakings denoting the essential role of fine arts in the development of a child in many Polish schools, the arts remain treated marginally, and creative thinking is replaced with undemanding exercises. Why? In order to answer the question, I analysed school textbooks and teachers' activities at the stage of integrated education(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Karczmarzyk M., Pater-Ejgierd N., 2011: Dziecko w wirtualnej galerii. Analiza wybranych stron internetowych wielkich muzeów. W: Pedagogika wczesnej edukacji. Dyskursy, problemy, otwarcia. Red. D. Klus-Stańska, D. Bronk, A. Malenda. Warszawa
  2. Klus-Stańska D., 2008: Mitologia transmisji wiedzy, czyli o konieczności szukania alternatyw dla szkoły, która amputuje rozum. "PWE", nr 2 (8), s. 35-44
  3. Klus-Stańska D., Nowicka M., red., 2005: Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej. Warszawa
  4. Kossowski P., 1999: Dziecko i reklama telewizyjna. Warszawa
  5. Krasoń K., 2011: Wstęp. "Chowanna", T. 1 (36)
  6. Krauze-Sikorska H., 2006: Edukacja przez sztukę. O edukacyjnych wartościach artystycznej twórczości dziecka. Poznań
  7. Kress G., Leeuwen T. van, 1996: Reading images. The grammar of visual design. London
  8. Limont W., Nielek-Zawadzka K., 2005: Z teorii i praktyki edukacji artystycznej. Toruń
  9. Pater-Ejgierd N., 2007: Kultura obrazowania i edukacja. Współczesne znaczenie alfabetyzacji wizualnej, na przykładzie studium podręczników do języka angielskiego. Rozprawa doktorska przygotowana pod kierunkiem Marii Mendel. Uniwersytet Gdański. Maszynopis
  10. Pater-Ejgierd N., 2010: Kultura wizualna a edukacja. Poznań
  11. Read H., 1976: Wychowanie przez sztukę. Wrocław
  12. Uszyńska-Jarmoc J., 2011: Czego nie wiemy o twórczości w szkole? Obszary zdeformowane, ignorowane i/lub zaniedbane. "Chowanna", T. 1 (36)
  13. Wojnar I., 1966: Perspektywy wychowawcze sztuki. Warszawa
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu