- Author
- Giza Teresa
- Title
- Beata Dyrda: Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych. Studium społeczno-pedagogiczne Warszawa: Wydawnictwo Akademickie Żak 2012, ss. 536, ISBN 978-83-62015-42-9
- Source
- Chowanna, 2013, T. 2(41), s. 359-360
- Issue title
- Nauczyciel we współczesnej kulturze
- Keyword
- Recenzja, Pedagogika, Edukacja, Młodzież
Review, Pedagogy, Education, Youth - Abstract
- Beata Dyrda we Wstępie pisze: "Podstawowy cel, jaki towarzyszył pisaniu tej książki, związany był z przekonaniem o służebności pedagogiki wobec praktyki społecznej" (s. 21). Cel ten - w moim przekonaniu - udało się Autorce w pełni zrealizować. Powstała książka na wskroś pedagogiczna, nawiązująca do najważniejszych teorii pedagogicznych i społecznych, do dobrej tradycji empirycznych badań procesów edukacji, oparta na czytelnych założeniach metodologicznych i regułach interpretacji danych. W toczącej się obecnie dyskusji nad kryzysem badań pedagogicznych książka Edukacyjne wspieranie rozwoju uczniów zdolnych stanowi przykład udanego studium badawczego. Ostatnie lata obfitowały w publikacje pedagogiczne odnoszące się do obszaru zdolności1. Ich ogłaszaniu sprzyjały zmiany w polityce oświato wej - polskiej i europejskiej. Książka Beaty Dyrdy wyróżnia się wśród tych publikacji kilkoma aspektami. Po pierwsze, jak pisze w recenzji wydawniczej Zbyszko Melosik, "Jej bohaterem jest uczeń zdolny, niezwykle barwna postać naszych czasów; postać - marzenie milionów rodziców i dziesiątków tysięcy nauczycieli". Tę postać pokazuje się w książce wielowymiarowo, w kilku odsłonach. Każda z nich jest możliwa dzięki wykorzystaniu innej metodologii i innych narzędzi poznania. To właśnie przyjęte rozwiązania metodologiczne - triangulacja metod i osób (nauczyciele, rodzice, uczniowie) - są drugą zaletą pracy, stanowiącą o jej oryginalności. Trzecią stanowi pokazanie styku przestrzeni społeczno-kulturowo-edukacyjnej, w której konstruowana i rekonstruowana jest kategoria zdolności i ucznia zdolnego, począwszy, dosłownie, od konstrukcji planów pracy szkoły. Za inny walor książki uznać należy wskazanie na interakcje zmiennych społecznych i dydaktycznych, "między którymi" zachodzą procesy edukacyjnego wspierania rozwoju uczniów zdolnych.(fragment tekstu)
- Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol