BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Modrzejewska Dagmara (University of Economics in Katowice, Poland)
Title
The Impact of Design Thinking on Innovativeness of an Organization and Personal Creativity of Its Employees
Wpływ Design Thinking na innowacyjność własną i organizacji
Source
Informatyka Ekonomiczna / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu, 2020, nr 2 (56), s. 43-51, rys., tab., bibliogr. 30 poz.
Business Informatics / Uniwersytet Ekonomiczny we Wrocławiu
Keyword
Myślenie projektowe, Innowacyjność, Myślenie twórcze, Innowacje
Design thinking, Innovative character, Creative thinking, Innovations
Note
JEL Classification: O32
streszcz., summ.
Abstract
W artykule przedstawiono wpływ Design Thinking na aktualną teorię i praktykę zarządzania w zakresie innowacji w organizacji, innowacyjności osobistej i organizacyjnej oraz ich wpływu na kulturę organizacyjną. Wykorzystanie metody Design Thinking do budowy, utrzymania, zarządzania, doskonalenia i rozwoju organizacji w obszarze jej innowacyjności oraz kreatywności własnej pracowników daje możliwość wzbogacenia dotychczasowych badań naukowych poprzez poszerzenie wiedzy w tym zakresie. Design Thinking to także holistyczne podejście do współpracy z interesariuszami organizacji. Umiejętne słuchanie informacji zwrotnych i wykorzystywanie tych informacji jako wkładu w dalszy rozwój i doskonalenie - zarówno oferty produktowej organizacji, jak i własnej wiedzy fachowej (know-how) - jest dziś kluczem do sukcesu.(abstrakt oryginalny)

The article present the impact of Design Thinking on current management theory and practice in the area of innovations in organization, personal and organisational innovativeness and their impact on organisational culture. The use of Design Thinking method to build, maintain, manage, improve and develop an organisation in the area of its innovation and the employees' own creativity, offers the opportunity to enrich the existing scientific research by broadening the knowledge in this area. Design Thinking is also a holistic approach to cooperation with the organization's stakeholders. Skilful listening to feedback (comments and what they have to say about products/services) and using this information as a contribution to further development and improvement of both the organisation's product offer, and one's expertise (know-how), is the key to success today.(original abstract)
Accessibility
The Main Library of the Cracow University of Economics
The Library of Warsaw School of Economics
The Library of University of Economics in Katowice
The Main Library of the Wroclaw University of Economics
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Agarwal, R., and Prasad, J. (1998). A conceptual and operational definition of personal innovativeness in the domain of information technology. Information Systems Research, 9(2), 204-215.
  2. Asheim, B.T. (2007), Differentiated knowledge bases and varieties of regional innovation systems. Innovation: European Journal of Social Science Research, 20(3), 223-241.
  3. Asheim, B. T., Coenen L., and Vang, J. (2007). Face-to-face, buzz and knowledge bases: Socio-spatial implications for learning, innovation and innovation policy. Environment and Planning C, Government and Policy, 25(5), 655-670.
  4. Baran, M., Ostrowska, A., and Pander, W. (2012). Innowacje popytowe, czyli jak tworzy się współczesne innowacje. Warszawa: Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości.
  5. Boguski, J. (2007). Ośrodki innowacji w świecie. Warszawa: Oficyna Wydawnicza WSM.
  6. Boschma, R. A. (2005). Proximity and innovation. A critical assessment. Regional Studies, 39(1), 61-74.
  7. Brodnicki, K. (2015). Zastosowanie koncepcji Design Thinking w funkcjonowaniu przedsiębiorstw. Quarterly Journal, 4, 35-45.
  8. Caban-Piaskowska, K. (2019). Design Thinking jako przykład twórczego wykorzystywania badań marketingowych - analiza przypadku. In E. Rudawska, A. Staszewska (Eds.), Zmiany w myśleniu marketingowym. Przedsiębiorczość i Zarządzanie, XX(6), part III, 387-400. Łódź-Warszawa: Wydawnictwo Społecznej Akademii Nauk.
  9. Curley, M. (2016). Twelve principles for open innovation. 2.0. Nature, 533.
  10. Dolińska, M. (2010). Innowacje w gospodarce opartej na wiedzy. Warszawa: Polskie Wydawnictwo Ekonomiczne.
  11. Hejduk, I. K., and Grudzewski, W. M. (2000). Rozwój i implementacja organizacji inteligentnej. In I. K. Hejduk, W. M. Grudzewski (red.), Przedsiębiorstwo przyszłości (pp. 138-139). Warszawa: Difin.
  12. Helman, J., and Rosienkiewicz, M. (2015). Design Thinking jako koncepcja pobudzenia innowacji. In R. Knosala, Innowacje w zarządzaniu i inżynierii produkcji (pp. 62-72). Polish Association for Production Management Publishing House (Oficyna Wydawnicza Polskiego Towarzystwa Zarzą-dzania Produkcją).
  13. Janasz, W., and Kozioł, K. (2007). Determinanty działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. Warszawa: PWE.
  14. Kłopotek, A. (2002). Polityka proinnowacyjna jako warunek wzrostu konkurencyjności przedsiębiorstw. Materiały i Prace Instytutu Funkcjonowania Gospodarki Narodowej. LXXXIII. Konkurencyjność - Marketing - Informacja. Warszawa: SGH.
  15. Lockwood, T. (2010). Design Thinking. Integrating Innovation. Customer experience and brand value. Allworth Press.
  16. Lusch, R. F., and Nambisan, S. (2015). Service innovation: a service-dominant logical perspective. MIS Quarterly, 39(1).
  17. Mattes, J. (2012). Dimensions of proximity and knowledge bases: Innovation between spatial and non- spatial factors. Regional Studies, 46(8), 1085-1099.
  18. Olszak, M. C. (2018). ICT w rozwoju innowacyjnych strategii i modeli biznesu. Prace Naukowe. Innowacyjna gospodarka, innowacje organizacje, innowacyjni ludzie. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego.
  19. Owen, Ch. L. (2006). Design thinking: Driving innovation (pp. 1-5). Institute of Design. Illinois Institute of Technology.
  20. Pełszyński, J. (2015). Interdyscyplinarne miejsca pracy w MŚP, od projektu do produktu. In A. Francik, L. Lesakova (Eds.), Innowacje - Przedsiębiorczość - Rozwój (pp. 225-227). Dąbrowa Górnicza: Wyd. Wyższa Szkoła Biznesu.
  21. Penc, J. (1999). Innowacje i zmiany w firmie. Transformacja i sterowanie rozwojem przedsiębiorstwa. Warszawa: Agencja Wydawnicza "Placet".
  22. Pomykalski, A. (2001). Zarządzanie innowacjami. Warszawa-Łódź: Wyd. Naukowe PWN.
  23. Repetowski, R. (2008). Rola innowacji w funkcjonowaniu przedsiębiorstw przemysłowych. Prace Komisji Geografii Przemysłu, (10), 177-178.
  24. Roberts, I. (2008). New ways of doing. The Guardian. Retrieved October 30, 2019, from: www. theguardian.com/commentisfree/2008/aug/11/welfare.health
  25. Roszkowska, I. (2015). Szanse i zagrożenia działalności innowacyjnej przedsiębiorstw. In A. Francik, L. Lesakova (Eds.), Innowacje - Przedsiębiorczość - Rozwój. Dąbrowa Górnicza: Wyd. Wyższa Szkoła Biznesu.
  26. Schumpeter, J. A. (1960). Teoria rozwoju gospodarczego. Warszawa: PWE.
  27. Sobota, D. R., and Szewczykowski, P. (2014). Design thinking jako metoda twórczości. Filo - Sofija, (27), 91-113.
  28. Starostek, J. (2015). Myślenie projektowe jako sposób na tworzenie innowacji. Logistyka, (2), 1070-1076.
  29. Wściubiak, Ł. (2015). Bariery innowacyjności sektora high-tech w Polsce MŚP. In A. Francik, L. Lesakova (Eds.), Innowacje - Przedsiębiorczość - Rozwój. Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu.
  30. Żuchowski, I. (2016). Wpływ relacji przełożony - podwładny na poziom innowacyjności przedsiębiorstw sektora MŚP w województwie mazowieckim. In A. Francik, V. Maráková, K. Szczepańska-Woszczyna (Eds.), Innowacje i przedsiębiorczość. Ujęcie makro- i mikroekonomiczne (p. 139-140). Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu.
Cited by
Show
ISSN
1507-3858
Language
eng
URI / DOI
http://dx.doi.org/DOI: 10.15611/ie.2020.2.04
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu