BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Polewczyk Irena (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Title
Wsparcie logopedyczne dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Założenia i zmiany na przestrzeni lat
Speech Therapy Support for Pre-School and Early-School Children Assumptions and Changes over the Years
Logopädische Unterstützung eines Kindes im Vorschul- und Grundschulalter Die Veränderungen in der Sprachtherapie im Laufe der Jahre
Source
Chowanna, 2019, Tom Jubileuszowy, s. 99-110, bibliogr. 30 poz.
Keyword
Dzieci, Logopeda, Pedagogika, Pracownicy naukowi
Children, Speech therapist, Pedagogy, Academic staff
Abstract
Logopedia stała się moja pasją właśnie tutaj - na Wydziale Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach. Idąc na studia pedagogiczne, nie wiedziałam nic na temat logopedii i zaburzeń mowy. Na egzaminach wstępnych (wówczas były egzaminy zarówno praktyczne, jak i teoretyczne, badające nie tylko wiedzę zdobytą w szkole średniej, ale również umiejętności i predyspozycje do zawodu nauczyciela) zetknęłam się po raz pierwszy z diagnozą mojej mowy. W trakcie moich studiów pedagogicznych zapoznałam się z przedmiotami, w których porusza-no tematykę języka, literatury, żywego słowa. Czwarty rok studiów to czas, w którym do planu studiów wprowadzono przedmiot: logopedia - dla mnie jak objawienie, pole mojej fascynacji i poszukiwań. Nie bez znaczenia było to, kto prowadził zajęcia z logopedii. Każdy, kto spotka w swoim życiu nauczyciela pasjonata - ma szczęście, bo zwykle taka osoba potrafi pociągnąć za sobą i zarazić swoją pasją wiele osób. (fragment tekstu)

The aim of the article is to present the changes that have taken place over the years in the field of speech therapy in the field of diagnostics and therapy of a child at preschool age and early school. The article also describes synthetically the scientific activity of employees associated with the Department of Early School Pedagogy and Media Pedagogy operating in the field of speech therapy.(original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Danuta Kołodziej - http://student.us.edu.pl/danuta-kolodziej [18.02.2019].
  2. Grabias S.: O ostrości refleksji naukowej. Przedmiot logopedii i procedury logopedycznego postępowania. W: Logopedia wybrane aspekty historii, teorii i praktyki. Red. S. Milewski, K. Kaczorowska - Bray. Gdańsk: Harmonia Universalis, 2012.
  3. Kaczmarek B.: Mózg, język, zachowanie. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 1998.
  4. Kaczmarek L.: Model opieki logopedycznej w Polsce. Gdańsk: GZL, 1991.
  5. Kania J. T.: Szkice logopedyczne. Lublin: Wydawca: PTL, 2001.
  6. Michalik M.: Transdycyplinarność logopedii - między metodologiczną koniecznością a teoretyczną utopią. Gdańsk: Harmonia Universalis, 2015.
  7. Minczakiewicz E.: Mowa, rozwój, zaburzenia, terapia. Kraków: Wydawnictwo Naukowe WSP, 1997.
  8. Nowakowska - KempnaI.: Jednostki językowe w analizie prototypowej. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 2000.
  9. Pluta - Wojciechowska D.: Zaburzenia mowy u dzieci z rozszczepem podniebienia. Badania, teoria, praktyka. Bytom: Wydawnictwo Ergo-Sum, 2008.
  10. Polewczyk I.: Kształcenie kompetencji logopedycznych wśród nauczycieli. W: Kształcenie podyplomowe nauczycieli czynnych zawodowo. Red. A. Budniak, M. Mnich, G. Paprotna. Mysłowice: Wydawca: Górnośląska Wyższa Szkoła Pedagogiczna imienia Kardynała Augusta Hlonda, 2004.
  11. Polewczyk I.: Praca logopedy z dziećmi przedszkolnymi. W: Profilaktyka logopedyczna szansą dla dziecka i logopedy. [red. E. Biernacka]. Warszawa: DiG, 1996.
  12. Polewczyk I.: Studenckie Logopedyczne Koło Naukowe "Lallatio" - jako działalność studentów w ramach czasu wolnego. V: V4 Ako výchova, vzdelávanie, voľný čas a vzájomná inšpirácia. Podporné terapie pre deti s poruchami učenia. Red . D. Kollárová. Hlohovec: HTC media consulting, 2011.
  13. Polewczyk I.: Diagnozowanie i stymulowanie percepcji słuchowej dzieci w wieku przedszkolnym. Warszawa. Wydawnictwo Akademickie "Żak", 2013.
  14. Polewczyk I.: Model opieki logopedycznej w Polsce przed przystąpieniem do Unii Europejskiej. V: Pedagogicka Konfrontacja VII. Aktualne otasky vychovya vzdelavania v obdobi vstupovania do EU. Nitra: UKF, 2004.
  15. Polewczyk I.: Przygotowanie logopedyczne nauczycieli przedszkola i klas I-III szkoły podstawowej. W: Rzeczywistość edukacyjna i kulturowa w sytuacji zmiany społecznej. Red. S. Juszczyk, M. Kisiel. Katowice: Wydawca: Wydawnictwo Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów, 2010.
  16. Polewczyk I.: Tożsamość, wieloaspektowość czy wielość przedmiotów badań w naukach humanistycznych? (na przykładzie logopedycznego problemu "wad wymowy"). "Zeszyty Naukowe Politechniki Śląskiej": Organizacja i Zarządzanie, 2001, z. 6.
  17. Rocławski B.: Podstawy wiedzy o języku polskim dla glottodydaktyków, pedagogów, psychologów i logopedów. Gdańsk: Glottispol, 2001.
  18. Rocławski B.: Elementarz. Świat głosek i liter. Gdańsk: Glottispol, 2003.
  19. Rocławski B.: Nauka czytania i pisania. Gdańsk: Glottispol, 1993.
  20. Rocławski B.: Słuch fonemowy i fonetyczny. Gdańsk: Glottispol. 1991.
  21. Rocławski B.: Poradnik fonetyczny dla nauczycieli. Gdańsk: WSiP, 1986.
  22. Rocławski B.: Słownik ortograficzno-ortofoniczny dla klas 0-IV. Gdańsk: Glottispol, 1995.
  23. Rocławski B.: Słuch fonemowy (fonologiczny) i fonetyczny. Synteza i analiza jednostek złożonych języka. Gdańsk: Wydawnictwo Morskie, 1985.
  24. Styczek I.: Badanie i kształtowanie słuchu fonematycznego (komentarz i tablice). Warszawa: WSiP, 1982.
  25. Trzaskalik J.: Choroby alergiczne górnych dróg oddechowych a rozwój kompetencji artykulacyjnej dzieci śląskich. W: Problemy edukacji lingwistycznej. Red. M.T. Michalewska. Kraków: Impuls, 1999.
  26. Trzaskalik J.: Przyczyny wad wymowy dzieci na Śląsku. W: Edukacja regionalna. Z historii i praktyki. Red. M.T. Michalewska. Kraków: Impuls, 1999.
  27. Trzaskalik J.: Terapia logopedyczna dziecka z sygmatyzmem lateralnym. W: Metody terapii logopedycznej. Red. A. Domagała, U. Mirecka. Lublin: Wydawnictwo UMCS, 2018.
  28. Trzaskalik J.: Terminologiczne dyskusje wokół sygmatyzmu i jego rodzajów - na przykładzie sygmatyzmu lateralnego. W: Współczesne tendencje w diagnozie i terapii logopedycznej. Red. D. Pluta - Wojciechowska, B. Sambor. Gdańsk: Harmonia Universalis, 2017.
  29. Trzaskalik J.: O konieczności badań nad wpływem chorób układu oddechowego na wady wymowy dzieci w województwie katowickim. W: Effata - Otwarcie. Logopedia jako nauka interdyscyplinarna i stosowana.
  30. Red. I. Nowakowska - Kempna. Katowice: Wydawca: Uniwersytet Śląski, 1998.
Cited by
Show
ISSN
2353-9682
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2019.S.24
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu