BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Polewczyk Irena (Uniwersytet Śląski w Katowicach), Kawiak Ewelina (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Title
Edukacja matematyczna małego dziecka w wychowaniu przedszkolnym i nauczaniu początkowym z perspektywy czterdziestolecia Katedry Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach
Math Education of a Young Child in Pre-School and Primary-School Teaching from the Perspective of Forty Years of the Department of Early Childhood Education and Media Pedagogy of the University of Silesia in Katowice
Mathematikausbildung eines kleinen Kindes im Vorschul- und Grundschulunterricht aus der Sicht des vierzigjährigen Jubiläums des Lehrstuhls für frühkindliche Bildung und Medienpädagogik der Schlesischen Universität in Katowice
Source
Chowanna, 2019, Tom Jubileuszowy, s. 111-124, bibliogr. 38 poz.
Keyword
Dzieci, Edukacja, Kształcenie, Matematyka, Ocena dorobku naukowego, Edukacja wczesnoszkolna
Children, Education, Learning, Mathematics, Scholarly achievements estimating, Early childhood education
Company
Uniwersytet Śląski
Abstract
Czterdziestolecie działalności Katedry Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów jest czasem, kiedy można uczynić pewnego rodzaju podsumowanie pracy ludzi z nią związanych i skupionych wokół wspólnej problematyki. Artykuł ten - w zamierzeniu autorek - ma stanowić przedstawienie dokonań osób pracujących na rzecz edukacji matematycznej małego dziecka w ośrodku katowickim Uniwersytetu Śląskiego. Podsumowanie to niezwykle trudne, bo dorobek tej kadry jest obszerny. W Katedrze pracowało wiele osób znaczących dla edukacji matematyki, takich jak: prof. Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, prof. Henryk Moroz, prof. Jan Konior, dr Monika Wojnowska, dr Jan Łysek, mgr Pelagia Morejko, mgr Adolf Zioło. W artykule przedstawiono dorobek tych osób i jego znaczenie w edukacji małego dziecka. (fragment tekstu)

The aim of the article is to present the achievements of the employees of the Department of Early Childhood Education and Media Pedagogy in mathematical education over forty years of its functioning.. Mathematics is a particularly important area of teaching a young child, which builds the basis for later education and largely determines its success or failure. It is a subject that is difficult by its very nature, and its hierarchical structure means that each element must be well mastered. That is why it is so important to train the teachers of kindergarten and primary education so that they can build a good basis for teaching this subject. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bobrowska - Nowak W., Drynda D.: Słownik pedagogów polskich. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1998.
  2. Gruszczyk - Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1992.
  3. Gruszczyk - Kolczyńska E.: O dzieciach matematycznie uzdolnionych. Książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era, 2012.
  4. Gruszczyk - Kolczyńska E.: Wspomaganie rozwoju umysłowego oraz edukacja matematyczna dzieci w ostatnim roku wychowania przedszkolnego i w pierwszym roku edukacji szkolnej. Cele i treści kształcenia, podstawy psychologiczne i pedagogiczne oraz opisy zajęć z dziećmi w domu, w przedszkolu i w szkole. Książka dla nauczycieli i rodziców. Warszawa: Wydawnictwo Edukacja Polska, 2009.
  5. Gruszczyk - Kolczyńska E.: Zastosowanie darów Froebla w Dziecięcej matematyce. Treści kształceni, komentarze metodyczne oraz opisy zajęć wspomagających rozwój umysłowy i edukację matematyczną przedszkolaków. Lublin: Froebel.pl Sp. z o.o., 2017.
  6. Gruszczyk - Kolczyńska E., Moroz H., Łysek J., Wojnowska M.: Diagnoza działalności matematycznej dzieci z klas początkowych. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1985.
  7. Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E.: Dziecięca matematyka: książka dla rodziców i nauczycieli. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1997.
  8. Gruszczyk - Kolczyńska E., Zielińska E.: Nauczycielska diagnoza edukacji matematycznej dzieci. Metody, interpretacja i wnioski. Warszawa: Wydawnictwo Nowa Era, 2013.
  9. http://dziennikustaw.gov.pl/du/2017/356/1 [12.02.2018]
  10. Kapuścik J.: Współcześni uczeni polscy. Słownik bibliograficzny. T. 5. Warszawa: Ośrodek Przetwarzania Informacji, 2006.
  11. Krygowska A.Z.: Główne problemy i kierunki badań współczesnej dydaktyki matematyki. "Dydaktyka Matematyki" 1982, nr 1.
  12. Krygowska A.Z.: Zarys dydaktyki matematyki. Cz. 1. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1979.
  13. Lesiak - Laska E.I.: Z teorii i praktyki wczesnoszkolnej. Rzeszów: WSP, 1993.
  14. Łysek J.: Analiza struktury treści nauczania geometrii w klasach początkowych za pomocą metody grafowo-macierzowej. W: Wybrane problemy pedagogiki wczesnoszkolnej. Red. H. Moroz. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1987.
  15. Łysek J.: Optymalizacja procesu kształcenia matematycznego nauczycieli klas początkowych w zakresie statystyki. W: Optymalizacja procesu kształcenia nauczycieli klas początkowych. Red. H. Moroz. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1991.
  16. Łysek J.: Zabawy i gry dydaktyczne w kształceniu matematycznym uczniów klas początkowych. "Nauczyciel i Szkoła" 1997, nr 1 (2).
  17. Moroz H.: Nasza matematyka. Zabawy i gry dydaktyczne. Warszawa: Polska Oficyna Wydawnicza "BGW", 1991.
  18. Moroz H.: Prof. dr hab. Jan Konior (1935-2007) wybitny dydaktyk matematyki, wspaniały człowiek - wspomnienie. "Nauczyciel i Szkoła" 2007, nr 3-4 (36-37).
  19. Moroz H., Łysek J.: Stan i problematyka badawcza dydaktyki matematyki. Słupsk: WSP, 1990.
  20. Moroz H., Morejko P.: Poradnik dla nauczyciela. Kraków: Impuls, 1994.
  21. Moroz H., Morejko P.: Przemiany edukacji matematycznej na poziomie wczesnoszkolnym. W: Współczesne tendencje w teorii i praktyce nauczania początkowego. Red. H. Moroz. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1997.
  22. Nauka Polska. http://nauka-polska.pl/#/profile/scientist?id=20268&_k=007v47 [12.02.2018]
  23. Nauka Polska. http://nauka-polska.pl/#/profile/scientist?id=66673&_k=ozc7j8 [12.02.2018]
  24. Nauka Polska. http://nauka-polska.pl/#/profile/scientist?id=56567&_k=hy7ilh [12.02.2018]
  25. Palka S.: Twórcza i aktywna działalność prof. zw. dr. hab. Henryka Moroza. "Nauczyciel i Szkoła" 1996, nr 1-2 (1).
  26. Palka S.: Życie aktywne i twórcze, czyli rzecz o działalności prof. dra hab. Henryka Moroza. W: Teoretyczne odniesienia i praktyczne rozwiązania w pedagogice wczesnoszkolnej. Red. S. Palka. Katowice: Śląsk, 1994.
  27. Podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej z dnia 14.02.2017 r. [12.02.2019].
  28. Program nauczania ośmioklasowej szkoły podstawowej, klasy I-IV. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, 1963.
  29. Semadeni Z.: Nauczanie początkowe matematyki. T. 1. Warszawa: Wydwanictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1981.
  30. Skura M., Lisicki M.: Gen liczby. Jak dzieci uczą się matematyki. Warszawa: Wydawnictwo Mamania, 2018.
  31. Turski Ł.A.: O klęsce nauczania matematyki i przedmiotów ścisłych w Polsce w XX w. "Foton" 2016, nr 133.
  32. Wojciechowska K: Zastosowanie taksonomii celów nauczania początkowego matematyki do interpretacji programu nauczania. W: Diagnostyka edukacyjna. Red. B. Niemierko. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, 1994.
  33. Wojnowska M.: Brunerowska koncepcja reprezentacji jako narzędzie planowania sytuacji dydaktycznych, zorientowanych na kształtowanie pojęć matematycznych w klasach początkowych. W: Sytuacje dydaktyczne w klasach I-III. Red. H. Moroz. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1989.
  34. Wojnowska M.: Edukacja matematyczna jako narzędzie wspomagania rozwoju poznawczego dziecka. W: Edukacja dla rozwoju. Red. H. Moroz. Katowice: Uniwersytet Śląski, 1996.
  35. Wojnowska M.: Między przekazem a odkryciem. Twórcze sposoby na rozwiązanie zadań matematycznych przez dzieci. Kraków: Impuls, 2007.
  36. Wojnowska M.: O rozumieniu matematyki (próba zbudowania kryterium rozumienia. W: Wybrane problemy pedagogiki wczesnoszkolnej. Red. H. Moroz. Katowice: Wydawca: Uniwersytet Śląski, 1989.
  37. Wojnowska M.: Rozwój operacji kombinatorycznych a osiągnięcia matematyczne uczniów klas początkowych. Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego, 1992.
  38. Zaręba L.: Sylwetka jubilatki [prof. Helena Siwek]. "Didacta Mathematicae" 2010, T. 33.
Cited by
Show
ISSN
2353-9682
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2019.S.06
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu