BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Mazepa-Domagała Beata (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Title
Z teorii i praktyki edukacji plastycznej na poziomie kształcenia wczesnoszkolnego, czyli o działaniach edukacyjnych oraz udziale technik i mediów plastycznych w stymulowaniu dziecięcej kreatywności i wyobraźni plastycznej - wymiar poznawczy
From the Theory and Practice of Fine Arts Teaching at the Level of Early Childhood Education, or about Educational Activities and the Role of Visual Media and Techniques in Stimulating Children's Creativity and Artistic Imagination - Cognitive Dimension
Zur Theorie und Praxis des Kunstunterrichts in früher Schulbildung oder zu Bildungsmaßnahmen mittels Kunsttechniken und Kunstmedien beim Stimulieren kindlicher Kreativität und Kunstphantasie - kognitiver Ausmaß
Source
Chowanna, 2019, Tom Jubileuszowy, s. 159-186, bibliogr. 52 poz.
Keyword
Dzieci, Edukacja, Kształcenie, Sztuka, Postawa twórcza, Kształtowanie postawy twórczej
Children, Education, Learning, Art, Creative attitude, Developing creative attitude
Company
Uniwersytet Śląski
Abstract
Obecna rzeczywistość - progresywny rozwój we wszystkich dziedzinach życia (nauce, sztuce czy też technice) - zmusza człowieka do ciągłych zmian i powoduje konieczność dostosowania się do nowych warunków i wyzwań, tym samym wymusza zmiany w procesie edukacji. Wzrasta bowiem zapotrzebowanie na jednostki samodzielne i twórcze, doskonalące swoją osobowość, umiejące dostrzegać, analizować i rozwiązywać problemy, słowem - potrafiące sprostać nowym wymaganiom. Z tego względu twórczy potencjał i kreatywna działalność dziecka są wciąż żywym przedmiotem zainteresowań pedagogów. Koncentracja na problematyce aktywności twórczej dziecka wynika również z faktu, że w zachowaniu młodego człowieka coraz częściej obserwuje się zjawisko ubożenia wyobraźni i fantazji oraz zanikania takich cech, jak ciekawość, wytrwałość w stawianiu pytań, dociekliwość i dążenia do realizacji własnych planów i zamierzeń. Wobec tego wydaje się konieczne, aby w procesie edukacji podjąć trud kształtowania wyobraźni poprzez aktywność twórczą i tym samym przygotować młodego człowieka do wysokich, pozbawionych algorytmiczności wymagań, jakie stwarza rzeczywistość. (fragment tekstu)

The present text is an effect of considerations devoted to art education of an early-school child focused on stimulating children's creativity and artistic imagination. The first part of the article presents considerations regarding the issue of artistic imagination and creativity. The second part discusses the concept of designing artistic activities at the level of early school education as a stimulator of imagination and child creativity. The third part of the article is an attempt to present the possibilities of using the techniques of contemporary art as a platform for pedagogical activities. (original abstract)
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Beil R.: Kunstlerkuche Lebensmittel als Kunstmatteria - von Schiele bis Jason Rhoades. Köln: Dumont, 2002.
  2. Czartoryska U.: Od pop-artu do sztuki konceptualnej. Warszawa: Wydawnictwo Artystyczne i Filmowe, 1973.
  3. Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji. Red. B. Dymara. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2009.
  4. Dziecko w świecie zabawy. Zabawa i radość w literaturze, muzyce i życiu codziennym. Red. B. Dymara. Wyd. 2. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2010.
  5. Encyklopedia psychologii. Red. W. Szewczuk. Warszawa: Fundacja Innowacja, 1998.
  6. Folga - Januszewska D. : Pop-art. "Wiedza i Życie" 1998, nr 5.
  7. Funkcje zabaw w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej. Red. B. Muchacka, K. Duraj - Nowakowa. Kraków: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1998.
  8. Górniewicz J.: Kategorie pedagogiczne. Odpowiedzialność, podmiotowość, samorealizacja, tolerancja, twórczość, wyobraźnia. Olsztyn: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Pedagogicznej, 1997.
  9. Grzeszkiewicz B.: Zabawa swobodna. Nieocenione źródło wiedzy o dziecku. W: Edukacja małego dziecka. T. 7: Przemiany rodziny i jej funkcji. Red. E. Ogrodzka - Mazur, U. Szuścik, A. Minczanowska. Wyd. 2. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2015.
  10. Hussakowska - Szyszko M.: Minimalizm. Kraków: Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2003.
  11. Kasperski M.J.: Sztuczna inteligencja. Gliwice: Wydawnictwo Helion, 2003.
  12. Kojs W.: Nauczanie uczenia się - węzłowy problem edukacji i pedagogiki (z myślą o edukacji jutra). W: Edukacja jutra. Wartości, wychowanie, kształcenie. Red. A. Kamińska, P. Oleśniewicz. Sosnowiec: Oficyna Wydawnicza "Humanitas", 2017.
  13. Kojs W.: Struktury i funkcje procesów edukacji. W: Edukacja dziecka. Różnorodność perspektyw i działań. Red. E. Rostańska, B. Marzec, K. Wójcik. Dąbrowa Górnicza: Wydawnictwo Naukowe Wyższej Szkoły Biznesu w Dąbrowie Górniczej, 2017.
  14. Kojs W.: Uwarunkowania procesu poznawania, odkrywania, tworzenia i urzeczywistniania wartości. W: Wolność, odpowiedzialność, godność we współczesnej pedagogice. Red. W. Furmanek. Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013.
  15. Kozielecki J.: Transgresja i kultura. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie "Żak", 1997.
  16. K rasoń K., Mazepa - Domagała B.: Przestrzenie sztuki dziecka. Strategia intersemiotycznego i polisensorycznego wsparcia jednostek o obniżonej sprawności intelektualnej. Katowice: Librus, 2003.
  17. Limont W.: Synektyka i zdolności twórcze. Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, 1994.
  18. Mazepa - Domagała B.: Dziecięce spotkania ze sztuką. Strategia projektowania spotkań ze sztuką oparta na rozumieniu, interpretacji i tworzeniu przekazów wizualnych. Katowice: Śląsk, 2009.
  19. Mazepa - Domagała B.: Edukacja dla przyszłości, czyli o mocy wyobraźni. W: W kręgu sztuki i ekspresji dziecka. Rozważania inspirujące. Red. K. Krasoń, B. Mazepa - Domagała. Mysłowice-Katowice: Wydawnictwo Górnośląskiej Wyższej Szkoły Pedagogicznej im. Kardynała Augusta Hlonda; 2006.
  20. Mazepa - Domagała B.: Wartościowanie dziecięcej twórczości plastycznej w kierunku swobodnej ekspresji artystycznej. V: Cesty k inkluzji -vychodiska inkluzivnej pedagogiky a ich implementacja v pedagogickej prazi v kontexte navodobych trendov edukacie [Vyskumna uloha VEGA ć 1/3632/06] Red. P. Seidler, V. Kurincova a kol. Nitra: UKF, 2008.
  21. Mazepa - Domagała B.: Z zagadnień edukacji plastycznej na poziomie kształcenia wczesnoszkolnego - strategia projektowania dziecięcych działań plastycznych oparta na rozumieniu, interpretacji i tworzeniu przekazów wizualnych. W: Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna w sytuacji zmiany społecznej, kulturowej i oświatowej. Studia - rozprawy - praktyka. Red. S. Juszczyk, M. Kisiel, A. Budniak. Katowice: Wydawnictwo Katedra Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Pedagogiki Mediów Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, 2011.
  22. Mazepa - Domagała B., Wilk T.: Edukacja w zakresie sztuk wizualnych, czyli o przygotowaniu dzieci w młodszym wieku szkolnym do odbioru i kreowania otaczającej je ikonosfery. "Chowanna" 2015, T. 2 (45).
  23. Muchacka B.: Miejsce zabawy w koncepcji scholiologii. W: Szkoła w nauce i praktyce edukacyjnej. T. 1. Red. B. Muchacka. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2006.
  24. Muchacka B.: Organizowanie uczenia się dzieci w zabawie. W: Wczesna edukacja dziecka. Implikacje do praktyki pedagogicznej. Red. E. Dolata, S. Pusz. Rzeszów: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Rzeszowskiego, 2013.
  25. Muchacka B.: Zabawa w poznawczym rozwoju dziecka "Pedagogika Przedszkolna i Wczesnoszkolna" 2014, nr 1.
  26. Nęcka E.: Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 1995.
  27. Nęcka E.: Psychologia twórczości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne, 2001.
  28. O wyobraźni. Red. R. Liberkowski, W. Wilowski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 2003.
  29. Partyka M.: Zdolni, utalentowani, twórczy. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN, 1999.
  30. Piwocki K.: Sztuka żywa. Szkice z teorii i metodyki historii sztuki. Wrocław-Warszawa-Kraków: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1970.
  31. Popek S.: Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 2001.
  32. Popek S.: Edukacja plastyczna w systemie wszechstronnego rozwoju osobowości młodzieży. W: Metodyka plastyki w klasach IV-VIII. Red. S. Popek. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1989.
  33. Popek S.: Wychowawcze wartości procesu kreacji plastycznej. "Plastyka w Szkole" 1975, nr 9.
  34. Popper F.: From Technological to Virtual Art. Cambridge, Massachusetts: MIT Press, 2007.
  35. Radajewski A.: Żywa sztuka współczesności. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich, 1982.
  36. Rozwijanie aktywności twórczej uczniów klas początkowych. Zarys metodyki. Red. J. Kujawiński. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne, 1990.
  37. Rubinsztejn S.L.: Podstawy psychologii ogólnej. Tłum. Z. Danielewska, M. Jędrzejewska, N. Łubnicki, T. Tomaszewski, M. Strawińska, K. Więzowski, L. Wołoszyn. Warszawa: Książka i Wiedza, 1964.
  38. Seitz W.C.: The Responsive Eye. New York: Museum of Modern Art, 1965.
  39. Słownik terminologiczny sztuk pięknych. Red. K. Kubalska - Sulkiewicz, M. Bielska - Łach, A. Manteuffel - Szarota. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN, 2003.
  40. Stasiakiewicz M.: Twórczość i interakcja. Poznań: Naukowe Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza, 1999.
  41. Stephani C.: Daniel Sporerii and the Concetion of Eat-Art. "Alltagaskultur and the Conctemporary Art. Studia Judaica (Cluj-Napoca, EFES) XIV, 2006.
  42. Szmidt K.J.: Dydaktyka twórczości. Koncepcje, problemy, rozwiązania. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2003.
  43. Szmidt K.J.: Szkolne inhibitory twórczej aktywności uczniów w świetle wyników badań typu action research. W: Nowe konteksty (dla) edukacji alternatywnej XXI wieku. Red. B. Śliwerski. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2001.
  44. Szmidt K.J.: Twórczość i pomoc w tworzeniu w perspektywie pedagogiki społecznej. Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, 2001.
  45. Sztuka świata. T. 10 (aut. tekstów polskich J. Mrozek, P. Trzeciak, W. Włodarczyk). Red. W. Włodarczyk. Warszawa: Arkady, 1996.
  46. Szuścik U.: Kształtowanie percepcji wzrokowej jako stymulator działań plastycznych dziecka. Cieszyn: Uniwersytet Śląski - Filia w Cieszynie.
  47. Uszyńska - Jarmoc J.: Podmiotowe wyznaczniki twórczej aktywności dzieci w młodszym wieku szkolnym. W: Dziecko w świecie współczesnym. Red. B. Muchacka, K. Kraszewski. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2008.
  48. Psychopedagogika działań twórczych. Red. K. Szmidt, M. Modrzejewska - Świgulska. Kraków: Oficyna Wydawnicza "Impuls", 2005.
  49. Uszyńska - Jarmoc J.: Twórcza aktywność dziecka. Białystok: Trans Humana, 2003.
  50. Waloszek D.: Socjopedagogiczny wymiar zabawy w edukacji wczesnoszkolnej. W: Pedagogika wczesnoszkolna. Dyskursy, problemy, rozwiązania. Red. D. Klus - Stańska, M. Szczepska - Pustkowska. Warszawa: Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, 2011.
  51. Wiechnik R.: Intelektualne i kreatywne aspekty zdolności uczenia się. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej, 1996.
  52. Zwolińska E.: Edukacja kreatywna. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej, 2005.
Cited by
Show
ISSN
2353-9682
Language
pol
URI / DOI
http://dx.doi.org/10.31261/CHOWANNA.2019.S.09
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu