- Author
- Rzymełka-Frąckiewicz Agata (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
- Title
- Znaczenie wykształcenia w wymiarze indywidualnego i globalnego rozwoju połecznego Polska a Współczynnik Rozwoju Społecznego - Human Development Index (HDI)
Significance of Education in Terms of Individual and Global Social Development Poland - Human Development Index (HDI) - Source
- Chowanna, 2012, T. 1(38), s. 33-44, tab., bibliogr. 20 poz.
- Issue title
- Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
- Keyword
- Nauki humanistyczne, Nauki społeczne, Rozwój społeczny, Edukacja
Humanistic sciences, Social sciences, Social development, Education - Abstract
- Wielu przedstawicielom nauk ekonomicznych i społecznych, w tym także dla pedagogów i socjologów, wspólny jest pogląd, iż współcześnie to zdobyte wykształcenie, posiadana wiedza i kompetencje zawodowe wyznaczają nasze miejsce w hierarchicznej strukturze stosunków społecznych (drabina społeczna). Szeroko rozumiana edukacja ma decydujący wpływ na osiąganą pozycję społeczną, prestiż społeczny poszczególnych jednostek, grup społecznych, ale również całych społeczeństw (państw). Jak pisze Tadeusz Pilch, "dziś bowiem nie urodzenie, a nawet w pewnym sensie nie posiadanie decyduje o położeniu społecznym człowieka.(fragment tekstu)
Nowadays our place in the hierarchical structure of social relations (social ladder) is defined by education, knowledge and professional skills we possess. Broadly conceived education has a determining influence on the social position and prestige of individuals as well as social groups and even whole societies (states). The Human Development Index has become the most frequently used synthetic measure of social development adopted for respective countries all over the world. This index is based not only on economic development, but also the health and education factors.(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Auleytner J., 2001: Kwestia edukacyjna. W: Polskie kwestie socjalne na przełomie wieków. Red. J. Auleytner, K. Głąbicka. Warszawa.
- Auleytner J., 2004: Polska polityka społeczna. Ciągłość i zmiany. Warszawa.
- Czapiński J., Panek T., red., 2000: Diagnoza społeczna 2000. Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa.
- Czapiński J., Panek T., red., 2005: Diagnoza społeczna 2005. Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa.
- Czapiński J., Panek T., red., 2009: Diagnoza społeczna 2009. Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa.
- Edukacja - jest w niej ukryty skarb, 1998. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Pod przewodnictwem J. Delorsa. Warszawa.
- Grabowska I., Kotowska I., 2009: Edukacja. Status edukacyjny członków gospodarstw domowych. W: Diagnoza społeczna 2009. Warunki i jakość życia Polaków. Red. J. Czapiński, T. Panek. Warszawa.
- Human Development Reports, UNDP - raporty rozwoju społecznego dostępne na stronach: http://hdr.undp.org/en/media/HDR_2010_EN_Complete.pdf; http://hdr.undp. org/en/reports/global/hdr2010. Data dostępu: 10 maja 2011 r.
- Jałowiecki B., 2002: Reguły działań w społeczeństwie i w nauce. Szkice socjologiczne. Warszawa.
- Kowalewska S., 1981: Społeczne wartości nauki. Warszawa.
- Pilch T., 2000: Reforma edukacji a moralne niepokoje współczesności. W: Polska szkoła: szkoła i system edukacyjny w procesie przemian. Red. B. Pawlica, M. Szczepański, I. Wagner. Częstochowa-Katowice.
- Pilch T., 2001: Pedagogika społeczna wobec procesów marginalizacji. "Pedagogika Społeczna", nr 1.
- Piwowarski R., 2002: Sytuacja demograficzna i gospodarcza - konsekwencje dla oświaty. "Edukacja", nr 1.
- Radziewicz-Winnicki A., 2001: Oblicza zmieniającej się współczesności. Szkice z pedagogiki społecznej, etnografii edukacyjnej i socjologii transformacji. Kraków.
- Raport o rozwoju społecznym. Polska 1998. Dostęp do edukacji, 1998. Program Narodów Zjednoczonych ds. Rozwoju. Warszawa.
- Rosół A., 1993: Nauczyciel wobec wyzwań zmiany ładu społecznego. W: Pokusy nowoczesności, elity polityczne, system wychowania. Red. M. Szczepański, A. Rosół. Częstochowa.
- Rzymełka -Frąckiewicz A., 2010: Politycy wobec przemian edukacyjnych. Studium odpowiedzialności społecznej. Toruń.
- Szatur -Jaworska B., 2005: Diagnozowanie w polityce społecznej. Materiały do studiowania. Warszawa.
- Szatur -Jaworska B., 2007: Diagnozowanie i diagnozowanie w polityce społecznej. W: Polityka społeczna. Podręcznik akademicki. Red. G. Firlit-Fesnak, M. Szylko-Skoczny. Warszawa.
- Szymański M., 2000: Porozmawiajmy o wychowaniu. "Nowa Szkoła", nr 8.
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol