BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Bielecka Elżbieta, Kozdrowicz Ewa
Title
Uwierzyć w siebie Wyrównywanie szans dzieci zagrożonych marginalizacją
To Believe in Yourself Offering Equal Opportunities for Children in Danger of Marginalization
Source
Chowanna, 2012, T. 1(38), s. 45-54, bibliogr. 21 poz.
Issue title
Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
Keyword
Nauki humanistyczne, Nauki społeczne, Wykluczenie społeczne, Edukacja, Dzieci
Humanistic sciences, Social sciences, Social exclusion, Education, Children
Abstract
Marginalizacja to stan wykorzenienia, wykluczenia, nieuczestniczenia jednostek lub grup w podstawowych instytucjach określonego porządku publicznego. Marginalizacja może być traktowana jako proces przechodzenia od stanu integracji do ekskluzji, jednak część badaczy uważa, że ważniejszy jest nie brak spójności w zbiorowości, ale brak uczestnictwa (Szmagalski, 2005). Od lat siedemdziesiątych XX wieku coraz częściej używa się określenia "społeczne wykluczenie", które akcentuje właśnie znaczenie uczestnictwa w różnych zbiorowościach (Frieske, 2008, s. 20-21). Jak podaje Maria Jarosz, "wykluczenie społeczne jest pojęciem przeciwstawnym do społecznego uczestnictwa w szerszych zbiorowościach: narodzie, społeczeństwie czy społeczności.(fragment tekstu)

The article aims to present the reasons for and consequences of educational inequalities among children and adolescents in danger of being marginalized. The annual Social Diagnosis or PISA findings confirm how a child's dysfunctional family environment (poverty, addiction, violence) contributes to difficulties in gaining a proper level of education. Education is an indispensable tool in the process of offering children equal opportunities and can be used in programmes for teaching adolescents skills that would help them change their life situation. The project presented in the article, entitled "Enterprise in the street" and carried out by the Foundation for Poland, is one example of such measures.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Białecki I., 2011: Wykluczenie edukacyjne. W: Ubóstwo i wykluczenie społeczne w Polsce. Polski Raport Social Watch 2010. Red. R. Szarfenberg. Warszawa.
  2. CBOS 2010. Wydatki rodziców na edukację dzieci. Komunikat z badań. Warszawa, listopad 2010, BS/147/2010. Opracowanie K. Kowalczuk.
  3. Czapiński J., Panek T., red., 2009: Diagnoza społeczna 2009. Warunki i jakość życia Polaków. Warszawa.
  4. Diagnoza systemu świadczenia usług pomocy społecznej, 2008. Oprac. W. Marchlewski, współpraca A. Deja, M. Przywara. Warszawa.
  5. Domański H., 2009: Społeczeństwa europejskie. Stratyfikacja i systemy wartości. Warszawa.
  6. Dzido D., 2011: Projekt "Przedsiębiorczość na ulicy". Wystąpienie na sympozjum Dzieci ulicy. Procesy marginalizacji i automarginalizacji nieletnich. Kraków, Uniwersytet Jagielloński, 4 kwietnia 2011 r.
  7. Edukacja - jest w niej ukryty skarb, 1998. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Pod przewodnictwem J. Delorsa. Warszawa.
  8. Frieske K., 2004: Wprowadzenie: pesymistyczne wnioski teoretycznych komplikacji. W: Utopie inkluzji. Sukcesy i porażki programów reintegracji społecznej. Red. K. Frieske. Warszawa.
  9. Frieske K., 2008: Społeczna marginalność jako koszt systemowy. W: Wykluczenie. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. Red. M. Jarosz. Warszawa.
  10. Golinowska S., 2010: Podatność młodzieży na ubóstwo i wykluczenie społeczne. " Kultura i Społeczeństwo", nr 3.
  11. Jarosz M., 2008: Wstęp. Obszary wykluczenia w Polsce. W: Wykluczenie. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. Red. M. Jarosz. Warszawa.
  12. Kawula S., 2004: Pedagogika społeczna w społeczeństwie ryzyka. Olsztyn.
  13. Kozarzewski P., 2008: Wykluczenie edukacyjne. W: Wykluczenie. Wymiar społeczny, materialny i etniczny. Red. M. Jarosz. Warszawa.
  14. Mosiek P., 2005: Typy osobowościowe bezrobotnego. Jednostkowy i rodzinny wymiar jego codziennej egzystencji. "Auxilium Sociale", nr 1 (33).
  15. Ogrodzińska T., 2010: Wstęp. W: Bo jakie początki, takie będzie wszystko. Red. T. Ogrodzińska. Warszawa.
  16. Petelewicz M., 2010: Wykluczenie dzieci z wybranych aktywności społecznych w okresie adolescencji. "Praca Socjalna", lipiec-sierpień [red. W. Warzywoda- - Kruszyńska].
  17. Pilch T., 2004: Marginalizacja społeczna a edukacja. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. T. 3. Warszawa.
  18. Pilch T., 2010: Słowo wstępne. "Pedagogika Społeczna", nr 3-4.
  19. Sawiński Z., 2009: Nierówności edukacyjne w teoriach struktury społecznej. W: Studia socjologiczne. Red. J. Wasilewski. Nr 1. Warszawa.
  20. Szmagalski J., 2005: Pojęcie wykluczenia społecznego z perspektywy pracy socjalnej. W: Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce pracy socjalnej. Red. K. Marzec-Holka. Bydgoszcz.
  21. Szumlewicz P., 2009: Edukacyjny regres. W: Stracone szanse? Bilans transformacji 1989-2009. Red. J. Majmurek, P. Szumlewicz. Warszawa.
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu