- Author
- Syrek Ewa (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
- Title
- Edukacyjno-pedagogiczne konteksty społecznego wymiaru choroby
Educational and Pedagogical Contexts of the Social Dimensions of Disease - Source
- Chowanna, 2012, T. 1(38), s. 55-68, bibliogr. 31 poz.
- Issue title
- Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
- Keyword
- Choroby, Nauki społeczne, Choroby przewlekłe, Edukacja
Illness, Social sciences, Chronic diseases, Education - Abstract
- Choroba jest zjawiskiem medycznym, psychologicznym i społecznym. Te trzy wymiary choroby wzajemnie się przenikają. Pojęcie społecznej roli chorego wprowadził do socjologii Talcott Parsons w pracy The Social System (1951). Podkreślał, że ludzie uczą się roli chorego w procesie socjalizacji poprzez obserwację odgrywania ról przez innych chorych. Rola chorego opiera się na trzech zasadach: osoba chorego nie jest odpowiedzialna za swoją chorobę, rola ta ma pewne prawa i przywileje, np. prawo do zwolnienia z codziennych obowiązków, osoba chora powinna podejmować wysiłki w celu powrotu do zdrowia i zwracać się do specjalistów (Giddens,2002, s. 181-182). T. Parsons zaznaczał, że równowaga systemu społecznego zależy "od właściwego umotywowania uczestników systemu do pełnienia ról społecznych.(fragment tekstu)
In the paper there are analyzed the chosen dimensions of illness - the medical, psychological and social one. There is discussed the theory of the ill man's social role in the light of T. Parson's work, as well as there is presented the conception of disease in the context of notions of social deviation and stigmatization. There are presented the interpretations of A. Schulz and M. Douglas. There is also taken into considerationthe specificity of the chronic disease and educational activities helpful in the work with chronically ill people (especially children and teenagers). There are presented the chosen consequences of the chronic diseases affecting young people in the school -age and directions of supporting the pupils' development, health and education. In the next fragment ofthe paper there are indicated the chosen initiatives of European Union agencies related to the citizens' health promotion and the tasks considered in the National Health Programme for the years 2007-2015.(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Barański J., Piątkowski W., red., 2002: Zdrowie i choroba. Wybrane problemy socjologii medycyny. Wrocław.
- Bulska J., 2008: Budowanie kompetencji zdrowotnych ludzi w środowisku ich życia. Toruń.
- Demel M., 1980: Pedagogika zdrowia. Warszawa.
- Giddens A., 2001: Nowoczesność i tożsamość. Przeł. A. Szulżycka. Warszawa.
- Karski J.B., 1999: Promocja zdrowia. Wydanie nowe. Warszawa.
- Karski J.B., 2009: Promocja zdrowia dziś i perspektywy jej rozwoju w Europie. Warszawa.
- Konarska J., 2008: Inny - nie znaczy gorszy. W: Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych. Red. L. Frąckiewicz. Warszawa.
- Kruszko K., 2010: Pedagogiczne aspekty bezpieczeństwa dzieci w wieku wczesnoszkolnym. Lublin.
- Kwak A., Mościskier A., 2002: Rzeczywistość praw dziecka w rodzinie. Warszawa.
- Narodowa Strategia Integracji Społecznej dla Polski. Tryb dostępu: www.cie.gov.pl/ publikacje/cd -sprawni -w -pracy/doc/26%20 -%20NSIS.pdf. Data dostępu: 21 lutego 2012 r.
- Narodowy Program Zdrowia na lata 2007-2015. Załącznik do Uchwały nr 90/2007 Rady Ministrów z dnia 15 maja 2007 r. Tryb dostępu: http://www.mz.gov.pl/www- files/ma_struktura/docs/zal_urm_npz_90_15052007p.pdf. Data dostępu: 13 kwiet- nia 2012 r.
- Palka S., 2010: Czas i postęp w działalności społecznej pedagogów. W: Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu civil society. Księga jubileuszowa dedykowana Profesorowi Andrzejowi Radziewiczowi -Winnickiemu w 65. rocznicę urodzin. Red. E. Syrek. Katowice.
- Parsons T., 1951: The Social System. Warszawa.
- Pilecka B., 2005: Kryzys psychiczny u bliskich chorego somatycznie. W: Psychologiczny wymiar zdrowia, kryzysu i choroby. Red. D. Kubacka -Jasiecka, T.M. Ostrowski. Kraków.
- Radziewicz -Winnicki A., 2004: Społeczeństwo w trakcie zmiany. Rozważania z zakresu pedagogiki społecznej i socjologii transformacji. Gdańsk.
- Rozporządzenie MENiS z dnia 29 stycznia 2003 r. w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży. Dz.U. 2003, nr 23, poz. 193.
- Rozporządzenie MEN w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dzieci. Dz.U. 2009, nr 23, poz. 133.
- Rozporządzenie MENiS z dnia 12 lutego 2001 r. w sprawie orzekania o potrzebie kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży oraz wydawania opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, a także szczegółowych zasad kierowania do kształcenia specjalnego lub indywidualnego nauczania. Dz.U. 2001, nr 13, poz. 114 oraz Dz.U. 2003, nr 23, poz. 192.
- Satoła M., 2008: Kwalifikacje nauczycieli do pracy z uczniami niepełnosprawnymi. W: Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych. Red. L. Frąckiewicz. Warszawa.
- Shilling Ch., 2010: Socjologia ciała. Przeł. M. Skowrońska. Warszawa.
- Sokołowska M., 1981: Odpowiedzialność społeczna a grupy zależne. "Studia Socjologiczne", nr 3.
- Syrek E., 2008: Zdrowie i wychowanie a jakość życia. Perspektywy i humanistyczne orientacje poznawcze. Katowice.
- Syrek E., 2009: Promocja zdrowia poprzez edukację zdrowotną w systemie kształcenia ogólnego dzieci i młodzieży - współczesna potrzeba i konieczność. "Zdrowie - Kultura Zdrowotna - Edukacja. Perspektywa społeczna i humanistyczna", T. 3.
- Sztompka P., 2002: Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków.
- Tobiasz -Adamczyk B., 1998: Wybrane elementy zdrowia i choroby. Kraków.
- Uramowska-Żyto B., 2009: Socjologiczne koncepcje zdrowia i choroby. W: Socjologia medycyny. Podejmowane problemy, kategorie analizy. Red. A. Ostrowska. Warszawa.
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty. Dz.U. 2004, nr 256, poz. 2572 z późn. zm.
- Woynarowska B., 2010a: Opieka zdrowotna nad uczniami z chorobami przewlekłymi w szkole. W: Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację. Red. B. Woynarowska. Warszawa.
- Woynarowska B., 2010b: Wpływ chorób przewlekłych na rozwój, zachowania i sytuację szkolną dzieci i młodzieży. W: Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację. Red. B. Woynarowska. Warszawa.
- Woynarowska B., red., 2010: Uczniowie z chorobami przewlekłymi. Jak wspierać ich rozwój, zdrowie i edukację. Warszawa.
- Ziółkowska B., 2010: Dziecko chore w domu, w szkole i u lekarza. Jak wspomagać rozwój dzieci przewlekle chorych. [Seria pod redakcją A.I. Brzezińskiej]. Gdańsk.
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol