BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Szumski Grzegorz
Title
Efekt skupienia w jaki sposób światła zasada przyczynia się do edukacyjnego wykluczenia?
The Cluster Effect how an Enlightened Principle Can Lead to Educational Exclusion?
Source
Chowanna, 2012, T. 1(38), s. 69-81, tab., bibliogr. 18 poz.
Issue title
Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
Keyword
Wykluczenie społeczne, Dzieci, Edukacja, Osoby niepełnosprawne
Social exclusion, Children, Education, Disabled people
Abstract
Efektem skupienia określa się w naukach społecznych niezamierzone, z reguły niepożądane następstwa działań społecznych (Boudon, 2008). Powstają one wtedy, gdy decydenci wprowadzający regulacje zjawisk społecznych nie są w stanie racjonalnie ocenić użyteczności proponowanego rozwiązania z powodu zawężenia pola analiz. W praktyce sprowadza się to najczęściej do wykorzystywania modeli analitycznych, które skupiają się na relacji między wprowadzanym rozwiązaniem i jego pożądanymi skutkami, z pominięciem następstw ubocznych. Choć efekt skupienia występuje bardzo często, to w pedagogice nie jest on przedmiotem intensywnych badań (szerzej zob. Konarzewski, 1993). Tematem niniejszego artykułu jest proces selekcji społecznej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną, który stanowi uboczny skutek integracji warunkowej, zwanej także systemem wielu opcji. Systemy tego typu, w których obok form integracyjnych funkcjonują tradycyjne szkoły specjalne, występują dziś w większości krajów rozwiniętych (Stein, 2009).(fragment tekstu)

This article presents the results of a study of the relations between parental socio-economic status (SES) and the organizational forms of education of their children with mild intellectual disability. The study was conducted on a Polish national sample of 260 families. It found that parental SES has a significant effect on the form of pupi education: most children from low SES families attend special schools whereas most children from higher SES families attend integrated schools. The study also found that this difference can largely be attributed to higher SES parents' greater involvement in the choice of school for their children and different SES-dependent parental preferences. The author concludes that parental-SES-contingent diversification of children's educational pathways is a socially and educationally adverse phenomenon.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Ajuwon P.M., Oyinlade A.O., 2008: Educational Placement of Children Who Are Blind or Have Low Vision Residential and Public Schools: A National Study of Pa- rents' Perspectives. "Journal of Visual Impairment & Blindness", no. 6 (June).
  2. Allodi M.W., 2007: Children with Cognitive Disabilities in a Swedish Educational Con- text: Reflections from a Case Study. "Disability & Society", no. 6.
  3. Boudon R., 2008: Efekt odwrócenia. Niezamierzone skutki działań społecznych. Przeł. A. Karpowicz. Warszawa.
  4. Chrzanowska I., 2004: Rozszerzenie oferty kształcenia w stosunku do osób upośledzo- nych umysłowo - wolność czy przymus w edukacji? W: Forum pedagogów specjal- nych XXI wieku. Red. J. Pańczyk. T. 5. Łódź.
  5. Dryżałowska G., 2004: Integracja edukacyjna a integracja społeczna. W: Integracja społeczna osób niepełnosprawnych. Red. G. Dryżałowska, H. Żuraw. Warszawa.
  6. Giddens A., 2004: Socjologia. Przeł. A. Szulżycka. Warszawa.
  7. Hess R.S., Molina AM., Kozleski E.B., 2006: Until Somebody Hears me: Parent Voice and Advocacy in Special Educational Decision Making. "British Journal of Special Education", no. 3.
  8. Hunt P. et al., 1993: Factors Associated with the Integrated Educational Placement of Students with Severe Disabilities. "Journal of the Association for Persons with Severe Handicaps", no. 1.
  9. Klicpera Ch., Gasteiger -Klicpera B., 2003: Integration oder Sonderschulklasse? Welche Motive leiten Eltern von Kindern mit soderpädagogischem Förderbdarf bei dieser Entscheidung? Eine Literaturanalyse. "Sonderpädagogik", Nr. 1.
  10. Klicpera Ch., Gasteiger -Klicpera B., 2004: Einfluss individueller und familiärer Merkmale von Schülern mit sondrpädagogischem Förderbedarf auf den Besuch einer Sondrschule bzw. Integrationsklasse. "Sonderpädagogik", Nr. 1.
  11. Konarzewski K., 1993: Czym jest empiryczna nauka o wychowaniu? Na marginesie rozprawy Christopha Wulfa. "Kwartalnik Pedagogiczny", nr 4.
  12. Mand J., 2006: Integration für die Kinder der Mittelschicht und Sonderschulen für die Kinder der Migranten und Arbeitslosen? "Zeitschrift für Heilpädagogik", Nr. 4.
  13. Parys K., Olszewski S., 2003: Dla kogo integracja? W: Dyskursy pedagogiki specjal- nej. Konteksty teoretyczne. Red. E. Górniewicz, A. Krause. Olsztyn.
  14. Ryndak D.L., Downing J.E., Morrison A.P., Williams L.J., 1996: Parents' Per- ceptions of Educational Setting and Services for Children with Moderate and Severe Disabilities. "Remedial and Special Education", no. 2.
  15. Speck O., 2005: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Przeł. W. Zeidler et al. Przedmowa W. Zeidler. Gdańsk.
  16. Stein A. -D., 2009: Integration wirklich für Alle? Anspruch und Wirklichkeit in aus- gewählten Ländern. In: Integration/Inklusion aus internationaler Sicht. Hrsg. A. Bürli, U. Strasser, A. -D. Stein. Bad Heilbrunn.
  17. Szumski G., 2010: Wokół edukacji włączającej. Współpr. A. Firkowska -Mankiewicz. Warszawa.
  18. Wocken H., 1988: Kriterien der Aufnahme behinderter Schüler. In: Integrationsklassen in Hamburger Grundschulen. Hrsg. H. Wocken, G. Antor, A. Hinz. Hamburg.
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu