BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Gajdzica Zenon
Title
Dystans społeczny wobec osób z upośledzeniem umysłowym jako czynnik determinujący ich marginalizację
Social Distance to Mentally Disabled People as a Determinant of Their Marginalization
Source
Chowanna, 2012, T. 1(38), s. 83-92, tab., bibliogr. 32 poz.
Issue title
Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
Keyword
Osoby niepełnosprawne, Problemy społeczne, Społeczeństwo, Wykluczenie społeczne
Disabled people, Social problems, Society, Social exclusion
Abstract
W niniejszym opracowaniu w centrum zainteresowania pozostają osoby z upośledzeniem umysłowym, których okoliczności rozwojowe zwykle są następstwem zaburzeń wewnętrznych - centralnego układu rozwojowego. Nie ulega jednak wątpliwości, że rozwój i funkcjonowanie społeczne tej grupy osób bywają znacząco ograniczane, a stan niepełnosprawności pogłębiany przez upośledzające warunki zewnętrzne. To skutek rezerwowania dla osób z upośledzeniem umysłowym marginalizujących ról społecznych, zgodnie z powszechnym przeświadczeniem o ograniczonej przydatności i wydolności osób z omawianą niepełnosprawnością.(fragment tekstu)

The text presents the research into social distance towards people with mental retardation in two environments: the multicultural and monocultural ones. The presentation of studies has been preceeded by a brief introduction on social concepts of disability, with particular regard for intellectual impairment and the description of distancing in the multicultural environment.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Babbie E., 2009: Podstawy badań społecznych. Przeł. W. Betkiewicz et al. Warszawa.
  2. Barnes C., Mercer G., 2008: Niepełnosprawność. Przeł. P. Morawski. Warszawa.
  3. Bauman Z., 1996: Socjologia. Poznań.
  4. Frąckiewicz L., red., 2004: Wykluczenie. Rewitalizacja. Spójność społeczna. Katowice-Warszawa.
  5. Frąckiewicz L., red., 2008: Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych. Warszawa.
  6. Gajdzica Z., 2007: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym. Katowice.
  7. Gustavsson A., Zakrzewska -Manterys E., 1997: Wprowadzenie: społeczny kontekst upośledzenia. W: Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Red. A. Gustavsson, E. Zakrzewska -Manterys. Warszawa.
  8. Kowalik S., 1999: Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice.
  9. Krause A., 2000: Integracyjne złudzenie ponowoczesności (sytuacja ludzi niepełnosprawnych). Kraków.
  10. Lewowicki T., red., 1995: Społeczności młodzieżowe na pograniczu. Cieszyn 1995.
  11. Lewowicki T., Grabowska B., red., 1998: Młodzież i tolerancja. Studium z pogranicza polsko czeskiego. Cieszyn.
  12. Lewowicki T., Grabowska B., Gajdzica A., red., 2008: Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości - aktualne doświadczenia na pograniczu polsko czeskim. Cieszyn- Warszawa-Toruń.
  13. Lewowicki T., Ogrodzka -Mazur E., Szczurek -Boruta A., red., 2008: Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości - studia i doświadczenia z pogranicza polsko czeskiego. Toruń.
  14. Maciarz A., 2005: Społeczny wymiar niepełnosprawności intelektualnej. "Szkoła Specjalna", nr 4.
  15. Magnuszewska-Otulak G., 2010: Wykluczenie społeczne osób niepełnosprawnych. W: Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Perspektywa poznawcza. Red. R. Szarfenberg, C. Żołędowski, M. Theiss. Warszawa.
  16. Marzec-Holka K., red., 2005: Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce socjalnej. Bydgoszcz.
  17. Mikrut A., 1999: Wybrane metody statystyki opisowej dla pedagogów. Kraków.
  18. Nowak A., 2002: Bezrobocie wśród niepełnosprawnych. Katowice.
  19. Nowak A., Syrek E., 2005: Społeczno socjalne aspekty marginalizacji chorych i niepełnosprawnych w społeczeństwie ryzyka. W: Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce socjalnej. Red. K. Marzec-Holka. Bydgoszcz.
  20. Ogrodzka-Mazur E., 2007: Kompetencje aksjologiczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice.
  21. Siuta J., red., 2009: Słownik psychologii. Kraków.
  22. Smith D.D., 2008: Pedagogika specjalna. Red. nauk. A. Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski. Przeł. T. Hołówka, A.P. Zakrzewski. T. 1. Warszawa.
  23. Söder M., 1989: The Labell Approach Revisited. "European Journal of Special Education Needs", no. 4 (2).
  24. Sołoma L., 2002: Metody i techniki badań socjologicznych. Olsztyn.
  25. Speck O., 2005: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Przeł. W. Zeidler et al. Przedmowa W. Zeidler. Gdańsk.
  26. Szczepański M.S., 1995: Region pogranicza kulturowego a tolerancja etniczna. W: Tolerancja - szkice socjologiczne. Red. A. Rosół, M.S. Szczepański. Częstochowa.
  27. Szkudlarek T., 1995: Dialektyka Innego i postkolonialna tożsamość. W: Edukacja a tożsamość etniczna. Red. M. Urlińska. Toruń.
  28. Sztompka P., 2002: Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków.
  29. Witkowski L., 2000: Edukacja humanistyczna. Nowe konteksty dla nowoczesnych nauczycieli. Warszawa.
  30. Wojciechowski F., 2005: Pedagogika specjalna wobec problemu mniejszościowych grup społecznie marginalizowanych. W: Pedagogika specjalna - aktualne osiągnięcia i wyzwania. Red. T. Żółkowska. Szczecin.
  31. Zaczyński W.P., 1997: Statystyka w pracy badawczej nauczyciela. Warszawa.
  32. Żółkowska T., 2004: Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwarunkowania i obszary.Szczecin.
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu