- Author
- Gajdzica Zenon
- Title
- Dystans społeczny wobec osób z upośledzeniem umysłowym jako czynnik determinujący ich marginalizację
Social Distance to Mentally Disabled People as a Determinant of Their Marginalization - Source
- Chowanna, 2012, T. 1(38), s. 83-92, tab., bibliogr. 32 poz.
- Issue title
- Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
- Keyword
- Osoby niepełnosprawne, Problemy społeczne, Społeczeństwo, Wykluczenie społeczne
Disabled people, Social problems, Society, Social exclusion - Abstract
- W niniejszym opracowaniu w centrum zainteresowania pozostają osoby z upośledzeniem umysłowym, których okoliczności rozwojowe zwykle są następstwem zaburzeń wewnętrznych - centralnego układu rozwojowego. Nie ulega jednak wątpliwości, że rozwój i funkcjonowanie społeczne tej grupy osób bywają znacząco ograniczane, a stan niepełnosprawności pogłębiany przez upośledzające warunki zewnętrzne. To skutek rezerwowania dla osób z upośledzeniem umysłowym marginalizujących ról społecznych, zgodnie z powszechnym przeświadczeniem o ograniczonej przydatności i wydolności osób z omawianą niepełnosprawnością.(fragment tekstu)
The text presents the research into social distance towards people with mental retardation in two environments: the multicultural and monocultural ones. The presentation of studies has been preceeded by a brief introduction on social concepts of disability, with particular regard for intellectual impairment and the description of distancing in the multicultural environment.(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Babbie E., 2009: Podstawy badań społecznych. Przeł. W. Betkiewicz et al. Warszawa.
- Barnes C., Mercer G., 2008: Niepełnosprawność. Przeł. P. Morawski. Warszawa.
- Bauman Z., 1996: Socjologia. Poznań.
- Frąckiewicz L., red., 2004: Wykluczenie. Rewitalizacja. Spójność społeczna. Katowice-Warszawa.
- Frąckiewicz L., red., 2008: Przeciw wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych. Warszawa.
- Gajdzica Z., 2007: Edukacyjne konteksty bezradności społecznej osób z lekkim upośledzeniem umysłowym. Katowice.
- Gustavsson A., Zakrzewska -Manterys E., 1997: Wprowadzenie: społeczny kontekst upośledzenia. W: Upośledzenie w społecznym zwierciadle. Red. A. Gustavsson, E. Zakrzewska -Manterys. Warszawa.
- Kowalik S., 1999: Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice.
- Krause A., 2000: Integracyjne złudzenie ponowoczesności (sytuacja ludzi niepełnosprawnych). Kraków.
- Lewowicki T., red., 1995: Społeczności młodzieżowe na pograniczu. Cieszyn 1995.
- Lewowicki T., Grabowska B., red., 1998: Młodzież i tolerancja. Studium z pogranicza polsko czeskiego. Cieszyn.
- Lewowicki T., Grabowska B., Gajdzica A., red., 2008: Socjalizacja i kształtowanie się tożsamości - aktualne doświadczenia na pograniczu polsko czeskim. Cieszyn- Warszawa-Toruń.
- Lewowicki T., Ogrodzka -Mazur E., Szczurek -Boruta A., red., 2008: Praca nauczyciela w warunkach wielokulturowości - studia i doświadczenia z pogranicza polsko czeskiego. Toruń.
- Maciarz A., 2005: Społeczny wymiar niepełnosprawności intelektualnej. "Szkoła Specjalna", nr 4.
- Magnuszewska-Otulak G., 2010: Wykluczenie społeczne osób niepełnosprawnych. W: Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Perspektywa poznawcza. Red. R. Szarfenberg, C. Żołędowski, M. Theiss. Warszawa.
- Marzec-Holka K., red., 2005: Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce socjalnej. Bydgoszcz.
- Mikrut A., 1999: Wybrane metody statystyki opisowej dla pedagogów. Kraków.
- Nowak A., 2002: Bezrobocie wśród niepełnosprawnych. Katowice.
- Nowak A., Syrek E., 2005: Społeczno socjalne aspekty marginalizacji chorych i niepełnosprawnych w społeczeństwie ryzyka. W: Marginalizacja w problematyce pedagogiki społecznej i praktyce socjalnej. Red. K. Marzec-Holka. Bydgoszcz.
- Ogrodzka-Mazur E., 2007: Kompetencje aksjologiczne dzieci w młodszym wieku szkolnym. Studium porównawcze środowisk zróżnicowanych kulturowo. Katowice.
- Siuta J., red., 2009: Słownik psychologii. Kraków.
- Smith D.D., 2008: Pedagogika specjalna. Red. nauk. A. Firkowska-Mankiewicz, G. Szumski. Przeł. T. Hołówka, A.P. Zakrzewski. T. 1. Warszawa.
- Söder M., 1989: The Labell Approach Revisited. "European Journal of Special Education Needs", no. 4 (2).
- Sołoma L., 2002: Metody i techniki badań socjologicznych. Olsztyn.
- Speck O., 2005: Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Przeł. W. Zeidler et al. Przedmowa W. Zeidler. Gdańsk.
- Szczepański M.S., 1995: Region pogranicza kulturowego a tolerancja etniczna. W: Tolerancja - szkice socjologiczne. Red. A. Rosół, M.S. Szczepański. Częstochowa.
- Szkudlarek T., 1995: Dialektyka Innego i postkolonialna tożsamość. W: Edukacja a tożsamość etniczna. Red. M. Urlińska. Toruń.
- Sztompka P., 2002: Socjologia. Analiza społeczeństwa. Kraków.
- Witkowski L., 2000: Edukacja humanistyczna. Nowe konteksty dla nowoczesnych nauczycieli. Warszawa.
- Wojciechowski F., 2005: Pedagogika specjalna wobec problemu mniejszościowych grup społecznie marginalizowanych. W: Pedagogika specjalna - aktualne osiągnięcia i wyzwania. Red. T. Żółkowska. Szczecin.
- Zaczyński W.P., 1997: Statystyka w pracy badawczej nauczyciela. Warszawa.
- Żółkowska T., 2004: Wyrównywanie szans społecznych osób z niepełnosprawnością intelektualną. Uwarunkowania i obszary.Szczecin.
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol