- Author
- Czerkawski Andrzej
- Title
- Wykluczenie edukacyjne niedostosowanych społecznie
The Educational Exclusion of the Socially Maladjusted - Source
- Chowanna, 2012, T. 1(38), s. 109-120, bibliogr. 16 poz.
- Issue title
- Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
- Keyword
- Wykluczenie społeczne, Nauki społeczne, Społeczeństwo, Edukacja
Social exclusion, Social sciences, Society, Education - Abstract
- Współczesne społeczeństwo polskie to społeczeństwo heterogeniczne, z wieloma podziałami wynikającymi z zachodzących przemian społeczno-gospodarczych w kraju. Wśród wielu podziałów jeden zwraca uwagę szczególną. Jest to podział na ludzi korzystających w pełni z dobrodziejstw, jakie oferuje dynamiczny rozwój cywilizacyjny ostatniego dwudziestolecia, oraz tych, którzy możliwości takich są pozbawieni. Zjawisko to jest określane jako wykluczenie społeczne i rozumiane jako stany i procesy w strukturze społecznej, określające jednostki i grupy ograniczone w możliwościach korzystania z powszechnie dostępnych dóbr i form życia zbiorowego oraz funkcjonujące poza powszechnymi zasadami obyczaju, prawa i porządku społecznego (Pilch, 2004, s. 61). Procesom wykluczenia społecznego podlegać będą w tym sensie osoby bezrobotne, biedne, bezdomne, emeryci i renciści, osoby opuszczające zakłady karne, młodzież - w szczególności młodzież o niskim poziomie startu życiowego oraz niedostosowana społecznie. Gorszy start życiowy mają przede wszystkim dzieci i młodzież z rodzin biednych, bezrobotnych, rozbitych, z problemem alkoholowym, zaniedbanych wychowawczo, czy też wychowywanych w instytucjach opiekuńczo-wychowawczych.(fragment tekstu)
Analysis undertaken in the paper are focused at the problem of socially maladjusted persons' educational exclusion. The problem is presented in the context of the social exclusion and analysis are related to two aspects: the first one is related to children's and teenagers' exclusion from the general education system, the second one is focused at the problems of socially maladjusted teenagers' education in the context of resocialization institutions.(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Bourdieu P., Passeron J. -C., 1990: Reprodukcja. Elementy teorii systemu nauczania. Przeł. E. Neyman. Warszawa.
- Czapów Cz., Jedlewski S., 1971: Pedagogika resocjalizacyjna. Warszawa.
- Ilnicka R., 2008: Środowiskowy kontekst niedostosowania społecznego. Toruń.
- Jůzl M., 2011: Sociálně pedagogická role církve v penitenciární praxi. Brno.
- Kaczor S., 1993: Kształcenie i doskonalenie zawodowe w okresie przemian. Radom.
- Leśniak -Borek E., 2008: Edukacja a aktualny system wsparcia dla absolwentów wchodzących na rynek pracy. W: Praca socjalna wobec nowych obszarów wykluczenia społecznego. Red. K. Wódz, S. Pawlas-Czyż. Toruń.
- Miłkowska G., 2005: Od odrzucenia szkolnego do wykluczenia społecznego młodzieży. W: Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży. Red. W. Kubik, B. Urban. Kraków.
- Osiatyński W., 2003: O zbrodniach i karach. Poznań.
- Pilch T., 2004: Marginalizacja społeczna a edukacja. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Red. T. Pilch. T. 3. Warszawa.
- Pospiszyl I., 2005: Marginalizacja jako wybór jednostki - czyli pułapki orientacji defensywnej. W: Uwarunkowania i wzory marginalizacji społecznej współczesnej młodzieży. Red. W. Kubik, B. Urban. Kraków.
- Pospiszyl K., 2001: Praca wychowawcza z uczniem niedostosowanym społecznie. W: Praca wychowawcza z dziećmi i młodzieżą. Red. M. Łobocki. Lublin.
- Pytka L., 2000: Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne. Warszawa.
- Radziewicz -Winnicki A., Roter A., 2004: Ryzyko transformacyjne nowego ładu społeczno-ekonomicznego. Katowice.
- Robak E., 1999: Rynek jako wyznacznik kształtowania szkolnego systemu oświatowego. W: Polska szkoła: system oświatowy w procesie przeobrażeń. Red. R. Geisler, D. Marzec, M.S. Szczepański. Częstochowa-Katowice.
- Szacówka A., 2004: Teleologiczne podstawy przeciwdziałania dewiacjom uczniów niedostosowanych społecznie. W: Dewiacyjne aspekty współczesnego świata. Przejawy - zapobieganie - terapia. Red. M. Prokosz. Toruń.
- Sztuka M., 2002: Marginalizacja, segregacja, wykolejenie - elementy współczesnego kontekstu praktyki resocjalizacyjnej. W: Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób z odchyleniami od normy. Red. W. Dykcik, Cz. Kosakowski, J. Kaczyńska -Kwapisz. Olsztyn-Poznań-Warszawa.
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol