BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Bielska Ewa (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Title
Teoria empowerment, krytyczna teoria rasowa, latynoska krytyczna teoria rasowa i teoria LGBT jako odpowiedź na ryzyko marginalizacji społecznej
The Empowerment Theories, Critical Race Theory, Critical Racial Latin American Theory and LGBT Theory as an Answer to the Social Marginalization Risk
Source
Chowanna, 2012, T. 1(38), s. 133-122, bibliogr. 33 poz.
Issue title
Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
Keyword
Teorie społeczne, Teorie socjologiczne, Wykluczenie społeczne, Problemy społeczne
Social theories, Sociological theories, Social exclusion, Social problems
Abstract
Przedmiotem niniejszych analiz są wybrane elementy teorii, wobec których można założyć, że mają potencjał emancypacyjny. Są nimi teoria empowerment, krytyczna teoria rasowa, latynoska krytyczna teoria rasowa oraz teoria LGBT. Teorie te nawiązują w swoich założeniach do nurtu krytycznego, mają przy tym charakter konstruktywistyczny, przyjmuje się w nich, że rasa (w przypadku krytycznej teorii rasowej i latynoskiej krytycznej teorii rasowej) i orientacja seksualna (w przypadku teorii LGBT) są konstrukcjami społecznymi (por. Delgado, Stefancic, 2001, s. 17). Na potrzeby podjętych analiz przyjęta została robocza definicja pojęcia marginalizacji społecznej, zgodnie z którą marginalizacja jest rozumiana jako fakt ograniczenia określonej grupie społecznej i jej przedstawicielom dostępu do ważnych społecznie dóbr i zasobów.(fragment tekstu)

The object of the article is the emancipating potential of critical theories exemplified by: empowerment theory (treated as an element of the radical social work), critical race theory, LatCrit theory and LGBT theory. The basic assumption accepted in the paper indicates categories of race and sexual orientations as the social constructions. In the context of racism and heteronormative rules they can become the base of social marginalization (as the discredited features). Critical discourses of the indicated theories are helpful in revealing the social bases of disadvantage statuses created by the criterion of race and sexual orientation as well as they are helpful in stimulating competencies of creating the positive identities and practicing emancipating actions.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Adams R., 2003: Social Work and Empowerment. New York.
  2. Butler J., 2008: Uwikłani w płeć. Feminizm i polityka tożsamości. Przeł. K. Krasuska. Warszawa.
  3. Ciczkowski W., 1999: Teoria sił społecznych a inne koncepcje promujące podmiotowość. W: Pedagogika społeczna w Polsce - między stagnacją a zaangażowaniem. Red. E. Górnikowska -Zwolak, A. Radziewicz -Winnicki, A. Czerkawski. T. 1. Katowice.
  4. Costa Vargas J.H., 2006: Black Radical Becoming: The Politics of Identification in Permanent Transformation. "Critical Sociology", vol. 32.
  5. Czerkawski A., 2003: Szkolnictwo zawodowe a rynek pracy województwa katowickiego w latach dziewięćdziesiątych. Katowice.
  6. Delgado R., Stefancic J., 2001: Critical Race Theory. An Introduction. New York- London.
  7. Dorney J.A., 1995: Educating Toward Resistance: A Task For Women Teaching Girls. "Youth and Society", vol. 27.
  8. Foucault M., 2000: Filozofia. Historia. Polityka. Wybór pism. Tłum. i wstęp D. Leszczyński, L. Rasiński. Warszawa-Wrocław.
  9. Goffman E., 2005: Piętno. Rozważania o zranionej tożsamości. Przekł. A. Dzierżyńska, J. Tokarska -Bakir. Wstęp do wyd. pol. J. Tokarska -Bakir. Gdańsk.
  10. Harris A.P., 1995: Race and Essentialism in Feminist Legal Theory. In: Critical Race Theory. The Cutting Edge. Red. R. Delgado. Philadelphia.
  11. Kowalak T., 1998: Marginalność i marginalizacja społeczna. Warszawa.
  12. Kulpa R., 2010: LGBT Issues and Other Queer Approach. In: 21st Century Political Science: A Reference Handbook. Sage Publications. Tryb dostępu: http://www.sage- -ereference.com/21stcenturypolisci/Article_n99.html. Data dostępu: 7 września 2011 r.
  13. de Lissovoy N., 2008: Conceptualizing Oppression in Educational Theory: Toward a Compound Standpoint. "Cultural Studies. Critical Methodologies", vol. 8.
  14. López I.F.H., 1995: The Social Construction of Race. In: Critical Race Theory. The Cutting Edge. Red. R. Delgado. Philadelphia.
  15. Morris A., Braine N., 2008: Ruchy społeczne a świadomość opozycyjna. W: Dynamika życia społecznego. Współczesne koncepcje ruchów społecznych. Red. K. Gorlach, P.H. Mooney. Warszawa.
  16. Nowak A., 2002: Bezrobocie wśród niepełnosprawnych (studium pedagogiczno- -społeczne). Katowice.
  17. Perkins D.D., 2010: Empowerment. In: Political and Civic Leadership. Sage Publications. Tryb dostępu: http://www.sage -ereference.com/civicleadership/Article_n25. html. Data dostępu: 7 września 2011 r.
  18. Radziewicz -Winnicki A., 2008: Pedagogika społeczna. Warszawa.
  19. Reisch M., Andrews J., 2002: The Road Not Taken. A History of Radical Social work in the United States. New York-London.
  20. Roter A., 2005: Proces socjalizacji dzieci w warunkach ubóstwa społecznego. Katowice.
  21. Russell G.M., Bohan J.S., 2006: The Case of Internalized Homophobia: Theory and/ as Practice. "Theory and Psychology", vol. 16.
  22. Schneider Ch.J., 2004: Integrating Critical Race Theory and Postmodernism Implications of Race, Class and Gender. "Critical Criminology", vol. 12.
  23. Seidman S., 1996: Introduction. In: Queer Theory/Sociology. Ed. S. Seidman. Cambridge, Oxford.
  24. Solórzano D.G., Delgado Bernal D., 2001: Examining Transformational Resistance Through a Critical Race and LatCrit Theory Framework. "Urban Education", vol. 36.
  25. Spann G.A., 1995: Pure Politics. In: Critical Race Theory. The Cutting Edge. Ed. R. Delgado. Philadelphia.
  26. Steck L.W., Heckert D.M., Heckert D.A., 2003: The Salience of Racial Identity Among African -American and White Students. "Race and Society", vol. 6.
  27. Szarfenberg R., 2010: Marginalizacja i wykluczenie społeczne - panorama językowo- -teoretyczna. W: Ubóstwo i wykluczenie społeczne. Perspektywa poznawcza. Red. R. Szarfenberg, C. Żołędowski, M. Theiss. Warszawa.
  28. Torre M.E., 2009: Participatory Action Research and Critical Race Theory: Fueling Spaces For Nos -otras to Research. "Urban Review", vol. 41.
  29. To Siu -Ming, 2009: Conceptualizing Empowerment in Youth Work: A Qualitative Analysis of Hong Kong School Social Workers' Experiences in Generating Empowering Practices. "International Journal of Adolescence and Youth", vol. 15.
  30. Vargas J.H.C., 2006: Black Radical Becoming: The Politics of Identification in Permanent Transformation. "Critical Sociology", vol. 32.
  31. Windsor L.C., Benoit E., Dunlap E., 2008: Dimensions of Oppression in the Lives of Impoverished Black Women Who Use Drugs. "Journal of Black Studies OnlineFirst". Tryb dostępu: http://jbs.sagepub.com/cgi/rapidpdf/0021934708326875v1. Data dostępu: 25 marca 2009 r.
  32. Wotherspoon T., 2004: The Sociology of Education in Canada. Critical Perspectives. Ontario.
  33. Zerai A., Salime Z., 2006: A Black Feminist Analysis of Responses to War, Racism and Repression. "Critical Sociology", vol. 32.
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu