- Author
- Dyrda Beata (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
- Title
- "Paradoks edukacyjny" - uczniowie zdolni z grupy wysokiego ryzyka
"Educational Paradox" - Gifted Students from the High-Risk Groups - Source
- Chowanna, 2012, T. 1(38), s. 153-164, bibliogr. 11 poz.
- Issue title
- Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
- Keyword
- Edukacja, Uczenie się, Ludzie młodzi
Education, Studying, Young people - Abstract
- W obiegowej opinii i stereotypowym definiowaniu uczniów zdolnych jawią się oni jako ci, którzy osiągają lub mogą osiągać dużo lepsze wyniki w nauce w porównaniu ze swoimi rówieśnikami oraz których wyniki w nauce, jak i zachowanie nie budzą żadnych zastrzeżeń i zazwyczaj mogą uchodzić za wzorcowe. Myśląc o uczniach zdolnych, wyobrażamy sobie także dzieci, które odnoszą spektakularne sukcesy w jakiejś konkretnej dyscyplinie naukowej lub też mają zadatki gwarantujące im wszechstronne, wysokie osiągnięcia w wielu dziedzinach. Zestawienie dużych zdolności i przejawów zachowań wysokiego ryzyka u uczniów, stanowiące cel niniejszego tekstu, potraktowano w kategoriach swoistego paradoksu edukacyjnego.(fragment tekstu)
The juxtaposition of high abilities and high risk in children's behaviour which is the leitmotiv of this article, was treated in the category of specific educational paradox. The author tried to show that gifted and talented children and youths who have roots in the high risk group and are endangered of social marginalization, have a big potential and are not only ungifted in a stereotypical perception. Gifted and talented children and youth who are disruptive, or violent, or delinquent, or underachievers are an educational paradox worthy of explanation in a search for new and adequate solutions and explanations.(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Bernacka R.E., 2002: Konformizm czy nonkonformizm. "Remedium", nr 9.
- Dyrda B., 2007: Zjawiska niepowodzeń szkolnych uczniów zdolnych. Rozpoznawanie i przeciwdziałanie. Kraków.
- Gaś Z.B., 2003: Szkolny program profilaktyki: istota, konstruowanie, ewaluacja. Warszawa.
- Górniewicz J., Rubacha K., 1993: Samorealizacja a uzdolnienia twórcze młodzieży. Przegląd koncepcji i studium empiryczne. Toruń.
- Ostaszewski K., 2003: Skuteczność profilaktyki używania substancji psychoaktywnych. Warszawa.
- Rimm S., 1994: Bariery szkolnej kariery. Dlaczego dzieci zdolne mają słabe stopnie? Przeł. D. Ekiert -Grabowska. Warszawa.
- Rimm S., 2003: Underachievement: A National Epidemic. In: Handbook of Gifted Education. Eds. N. Colangelo, G.A. Davis. 3rd ed. Boston-New York-San Francisco.
- Seeley K., 2003: High Risk Gifted Learners. In: Handbook of Gifted Education. Eds. N. Colangelo, G.A. Davis. 3rd ed. Boston-New York-San Francisco.
- Seeley K., Shockley H., 1997: Re -engaging youth in school. Technical Report. Denver.
- Szymańska J., 2002: Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa.
- Whitmore J.R., 1980: Giftedness, Conflict, and Underachievement. Boston.
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol