BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Matyjas Bożena (Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach)
Title
Szanse edukacyjne dziecka wiejskiego : stan, uwarunkowania i perspektywy
Educational Chances of Rural Children : Conditions, Determinants and Prospects
Source
Chowanna, 2012, T. 1(38), s. 165-177, tab., bibliogr. 19 poz.
Issue title
Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
Keyword
Dzieci, Młodzież, Obszary wiejskie, Edukacja, Sytuacja finansowa
Children, Youth, Rural areas, Education, Financial situation
Abstract
Sytuacja dzieci na wsi i ich rodzin w związku z transformacją społeczno-ustrojową w Polsce uległa znacznemu pogorszeniu. Do najistotniejszych przyczyn tego stanu należą: masowe bezrobocie, redukcja wydatków z budżetu państwa na cele socjalne oraz niska opłacalność produkcji rolnej. Z badań Moniki Kwiecińskiej-Zdrenki wynika, że "wieś jawi się jej mieszkańcom jako przestrzeń życia bez przyszłości lub co najwyżej jako przestrzeń o przyszłości niepewnej. Młodzież wyraźnie dostrzega nieatrakcyjność życia na takiej wsi. Słabiej identyfikuje się ze środowiskiem wiejskim. I coraz silniej odczuwana jest przez młodych ludzi »stygmatyzacja wiejskością«. Młodzież wiejska coraz częściej wyraża opinie, że miejsce zamieszkania ma negatywny wpływ na zdobycie wykształcenia, dostęp do zadowalającej pracy, ogólne powodzenie w realizacji planów życiowych, wzbogacenie się" (Kwiecińska-Zdrenka, 2004, s. 110 i nast.)(fragment tekstu)

The aim of the article is to determine educational chances of rural children based on the research conducted at the Public Gymnasium in Łapów (Świętokrzyskie Province). The project also sought to identify socio-economic situation of the student respondents, their standard of living, educational chances, access to different forms of culture and education or possibilities to satisfy individual needs for development and education. Additionally, the research was aimed to determine financial and professional situation of the respondents' families, their parents' level of education, family structure and living standards, as well as parent -child relationship, parents' involvement in their children problems and participation of students in socio -cultural events. According to the research findings, rural children have similar, but not the same, possibilities for individual personal and educational development compared to urban students. A detailed analysis of rural children's educational chances in relation to the factors specified above has been included in the article. The research results allowed the author to identify the nature of educational chances of rural children who need assistance in receiving equal educational opportunities.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Chałas K., 1997: W poszukiwaniu pedagogiki szkoły wiejskiej. Lublin.
  2. Chrzanowska J., 2009: Zaniedbane obszary edukacji - pomiędzy pedagogiką a pedagogiką specjalną. Wybrane zagadnienia. Kraków.
  3. Czapiński J., Panek T., red., 2007: Diagnoza społeczna 2007. Warszawa.
  4. Delors J., red., 1998: Edukacja, jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO SOP. Warszawa.
  5. Domalewski J., 2001: Szkoła wiejska wobec zadania rekompozycji struktury społecznej. "Przegląd Socjologiczny", nr 1.
  6. Giza -Poleszczuk A., Marody M., Rychard A., 2000: Strategie i system. Polacy w obliczu zmiany społecznej. Warszawa.
  7. Głowacka B., Pilch T., red., 2001: Dzieci gorszych szans. Warszawa.
  8. Kołaczek B., 2004: Dostęp młodzieży do edukacji. Zróżnicowanie, uwarunkowania, wyrównywanie szans. Warszawa.
  9. Kutiak K., 1998: Warunki wychowawcze rodziny środowiska wiejskiego (wybrane zagadnienia). Warszawa.
  10. Kwiecińska -Zdrenka M., 2004: Aktywni czy bezrobotni wobec własnej przyszłości. Młodzież wiejska na tle ogółu młodzieży. Toruń.
  11. Matyjas B., 2008: Dzieciństwo w kryzysie. Etiologia zjawiska. Warszawa.
  12. Palka K., 2008: Uwarunkowania aspiracji życiowych uczniów gimnazjów wiejskich. Praca doktorska. Uniwersytet Opolski. Maszynopis. Archiwum Uniwersytetu Opolskiego.
  13. Papież J., 2006: Przemiany warunków socjalizacyjno-edukacyjnych na wsi. Badania panelowe. Kraków.
  14. Strategia państwa dla młodzieży (priorytet 1). Dokument przygotowany przez MENiS, przyjęty przez Radę Ministrów w dn. 19.08.2003. Tryb dostępu: www.menis.gov.pl. Data dostępu: 21 lutego 2008 r.
  15. Strategia rozwoju edukacji na obszarach wiejskich na lata 2007-2013. Projekt. Tryb dostępu: http://www.bip.men.pl/men_bip/akty_projekty/edukacja_na_obszarach_wiej- skich. Data dostępu: 12 kwietnia 2007 r.
  16. Szymański M., 1996: Selekcyjne funkcje szkolnictwa a struktura społeczna. Warszawa.
  17. Szymański M., 2004: W poszukiwaniu drogi. Szanse i problemy edukacji w Polsce. Kraków.
  18. Waloszek D., 2001: Szanse edukacyjne młodego pokolenia ze środowisk wiejskich: dokument czasu przemian. Zielona Góra.
  19. Waloszek D., 2002: Zreformowana edukacja a szanse życiowe dzieci ze środowiska wsi popegeerowskiej. "Edukacja", nr 2.
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu