BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Jarosz Ewa
Title
"Uczestnictwo dzieci" - idea i jej znaczenie w przełamywaniu wykluczenia społecznego dzieci
"The Participation of Children" - the Concept and Its Significance for Overcoming Child Social Exclusion
Source
Chowanna, 2012, T. 1(38), s. 179-191, bibliogr. 9 poz.
Issue title
Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
Keyword
Dzieci, Wykluczenie społeczne, Społeczeństwo
Children, Social exclusion, Society
Abstract
W ostatnich dziesięcioleciach wiele uczyniono w refleksji naukowej i praktyce społecznej w celu zmniejszenia zakresu społecznej ekskluzji wielu grup i warstw społecznych: kobiet, mniejszościowych grup etnicznych, osób niepełnosprawnych, obszarów ubóstwa czy na przykład osób z doświadczeniem izolacji więziennej. Wydaje się, iż "rozmach" refleksji naukowej w tym względzie jest szczególnie imponujący. Gdy jednak przyjrzymy się bliżej, to w zasadzie dość skromnie, zwłaszcza w polskiej literaturze przedmiotu, reprezentowany jest temat dzieci jako osób społecznie wykluczanych.(fragment tekstu)

There are a lot of research, papers and books that undertake the problem of social exclusion touching various groups of people: women, disabled, ethnical, religious, poor or former prisoners. But there is a kind of gap, especially in polish social literature, a field of scientific reflection and social practice where few has been said, yet - children's exclusion. In Polish conditions a convenience that "children and fish has no voice" is still strong and active, whereas all around the approach to children's social status is named as an idea, a need and efforts to develop child participation, to build child citizenship. The paper presents the international instruments and tools of the idea od child participation and its development, the clue of contemporary idea of child participation, essential factors and strategies of promoting children's social participation and creating children's citizenship.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Hammarberg T., 2007: Wykład Korczakowski Rady Europy 2007. Tryb dostępu: http://www.coe.int/t/transversalprojects/children/pdf/2007JanuszKorczak_po.pdf. Data dostępu: 11 grudnia 2010 r.
  2. Hart R., 1992: Children's Participation: From tokenism to citizenship. Florence.
  3. Lansdown G., 2010: The Realisation of Children's Participation Rights: Critical reflection. In: A Handbook of Children and Young People's Participation. Perspective from theory and practice. Eds. B. Percy -Smith, N. Thomas. Oxon-New York.
  4. Lee Yanghee, 2009: Justice Speech. Tryb dostępu: http://www.coe.int/t/transwersalprojects/children/JusticeSpeeches/ Yanghee_en.asp. Data dostępu: 10 września 2009 r.
  5. Pearson L., 2006: The Child's right to be heard. "Interaction. Publication of the Canadian Child Care Federation", vol. 20, no. 3.
  6. Rekomendacja 1864, 2009: Promoting the participation by children in decisions affecting them. [Zgromadzenie Parlamentarne Rady Europy]. Tryb dostępu: http://www.coe.int/t/transwersalprojects/children. Data dostępu: 20 listopada 2009 r.
  7. Shier H., 2001: Pathways to Participation: Openings, opportunities and obligations. "Children & Society", vol. 15, s. 107-117.
  8. Smolińska -Theiss B., 2010: Korczakowska idea praw dziecka. "Pedagogika Społeczna", T. 37-38, nr 3-4.
  9. Wilson S., 2000: Schooling for Democracy. [Youth Studies Australia]. Brisbane.
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu