BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Deptuła Maria
Title
Edukacja rodziców jako sposób zapobiegania wykluczaniu dziecka ze środowiska rówieśników
Educating Parents as a Way to Prevent Exclusion of a Child from the Peer Environment
Source
Chowanna, 2012, T. 1(38), s. 193-205, bibliogr. 26 poz.
Issue title
Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
Keyword
Edukacja, Rodzicielstwo, Dzieci, Wykluczenie społeczne
Education, Parenthood, Children, Social exclusion
Abstract
W tym artykule zostaną przedstawione przykłady wczesnej profilaktyki polegającej na edukowaniu rodziców z grupy ryzyka wystąpienia zaburzeń w rozwoju psychospołecznym dziecka wtedy, gdy ich dzieci znajdują się w okresie wczesnego dzieciństwa.(fragment tekstu)

The term "exclusion" reflects properly the situation of children who are not accepted by their peers. This category of children includes children whose peers don't allow them to play important roles or take up tasks in the group and openly show antipathy towards them. Also children who experience indifference from the group and are neglected in plays and other forms of team activity of the group belong to this category. The most common reason for exclusion of children is their incorrect functioning in relations with other people. The primary cause of which is the improper care and education in the family. This article gives a short characteristic of excluded children and describes examples of early prevention targeting parents whose children are in early childhood. The aim of this prevention is to educate parents belonging to the risk group, that is these parents who might have or have serious problems in fulfilling the parental role.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bee H., 2004: Psychologia rozwoju człowieka. Przeł. A. Wojciechowski. Poznań.
  2. Belsky J., 2006: Déterminants sociocontextuels des pratiques parentales. In: Encyclopédie sur le développement des jeunes enfants [sur Internet]. Eds. R.E. Tremblay, R.G. Barr, R. De V. Peters. Montréal, Québec: Centre d'excellence pour le développement des jeunes enfants, s. 1-7. Tryb dostępu: http://www.enfant -encyclopedie. com/documents/BelskyFRxp -Parents.pdf. Data dostępu: 12.12.2010 r.
  3. Benoit D., 2005: Efficacité des interventions portant sur l'attachement. In: Encyclopédie sur le développement des jeunes enfants [sur Internet]. Eds. R.E. Tremblay, R.G. Barr, R. De V. Peters. Montréal, Québec: Centre d'excellence pour le développement des jeunes enfants, s. 1-5. Tryb dostępu: http://www.excellence-jeunesenfants.ca/documents/Benoit -AttachementFRxp.pdf. Data dostępu: 01.12. 2010 r.
  4. Bierman K.L., 2005: Peer rejection. Developmental processes and intervention strategies. New York.
  5. Bowen F. et al., 2003: La prévention de la violence et d'intimidation en milieu scolaire. In: Prévention des problèmes d'adaptation chez les enfants et les adolescents. Eds. F. Vitaro, C. Gagnon. Vol. 2: Les problèmes externalisés. Sainte -Foy, Québec.
  6. Brzezińska A., 2004: Socjometria. W: Metodologia badań psychologicznych. Red. J. Brzeziński. Warszawa.
  7. Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B., 2008: Psychologia rozwoju. W: Psychologia. Podręcznik akademicki. Red. J. Strelau, D. Doliński. T. 2. Gdańsk.
  8. Cartron A., Winnykamen F., 2004: Les relations sociales chez l'enfant. Gene`se, développement, fonctions. 2e éd. Paris.
  9. Deptuła M., 2006: Zmiany w zakresie kompetencji społecznej zachodzące u uczniów starszych klas szkoły podstawowej. W: Diagnostyka i profilaktyka w teorii i praktyce pedagogicznej. Red. M. Deptuła. Bydgoszcz.
  10. Deptuła M., 2010a: Dziecko odrzucane przez rówieśników. W: Encyklopedia pedagogiczna XXI wieku. Suplement. Red. T. Pilch. Warszawa.
  11. Deptuła M., 2010b: Piętno samotnego dzieciństwa. Przywiązanie i praktyki rodzicielskie jako przyczyny odrzucenia dziecka przez rówieśników. "Chowanna", T. 1 (34): Dzieciństwo - witraż bolesny [red. E. Jarosz].
  12. Egeland B., 2005: Programmes d'intervention et de prévention portant sur l'attachement et destinés aux jeunes enfants. In: Encyclopédie sur le développement des jeunes enfants [sur Internet]. Eds. R.E. Tremblay, R.G. Barr, R. De V. Peters.
  13. Montréal, Québec: Centre d'excellence pour le développement des jeunes enfants, s. 1-8. Tryb dostępu: http://www.excellence -jeunesenfants.ca/documents/EgelandFRxp.pdf. Data dostępu: 01.12.2010 r.
  14. Gagnon C., Vitaro F., 2003: La prévention du truble des conduites, avec centration sur les comportements violents. In: Prévention des proble`mes d'adaptation chez les en-fants et les adolescents. Vol. 2: Les proble`mes extrernalisés. Eds. F. Vitaro, C. Gagnon. Sainte -Foy, Québec.
  15. Greene R.W., Ablon J.S., 2008: Terapia dzieci impulsywnych. Model rozwiązywania problemów poprzez współdziałanie. Przeł. M. Stasińska. Kraków.
  16. Markowski A., red., 1999: Słownik poprawnej polszczyzny. Warszawa.
  17. Mikami A.Y., Boucher M.A., Humphreys K., 2005: Prevention of Peer Rejection Through a Classroom -Level Intervention in Middle School. "The Journal of Primary Prevention", vol. 26, no. 1 (January).
  18. Moss E. et al., 2011: Efficacy of a home -visiting intervention aimed at improving maternal sensitivity, child attachment, and behavioral outcomes for maltreated children: A randomized control trial. "Development and Psychopathology", no. 23.
  19. Parent S., Ménard A., Pascal S., 2003: La prévention des problèmes d'attachement à la petite enfance. In: Prévention des proble`mes d'adaptation chez les enfants et les adolescents. Vol. 1: Les proble`mes internalisés. Eds. F. Vitaro, C. Gagnon. Sainte- - Foy, Québec.
  20. Schaffer R.H., 2005: Psychologia dziecka. Red. A. Brzezińska. Warszawa.
  21. Schaffer R.H., 2006: Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Przeł. M. Białecka-Pikul, K. Sikora. Kraków.
  22. Schaffer R.H., 2010: Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojęcia. Przeł. R. Andruszko. Kraków.
  23. Stawicka M., 2008: Autodestruktywność dziecięca w świetle teorii przywiązania. [Seria: Psychologia. Nr 5]. Poznań.
  24. Tarabulsy G.M. et al., 1998: L'intervention aupres de jeunes meres et de leur enfant: perspective de la théorie de l'attachement. "Criminologie", vol. 31, n° 1. Tryb dostępu: http://id.erudit.org/iderudit/017409ar. Data dostępu: 05.12.2010 r.
  25. Urban B., 2000: Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków.
  26. Urban B., 2005: Zachowania dewiacyjne młodzieży w interakcjach rówieśniczych. Kraków.
  27. Ustawa z dnia 9 czerwca 2011 o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Tryb dostępu: http://prawo.legeo.pl/prawo/ustawa-z-dnia-9-czerwca-2011-r-o-wspieraniu-rodziny-i-systemie-pieczy-zastepczej/?on=01.01.2012. Data dostępu: wrzesień 2011 r.
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu