- Author
- Pituła Beata
- Title
- Refleksja nad wybranymi uwarunkowaniami marginalizacji roli współczesnego nauczyciela
Reflection on Selected Determinants of Marginalization of the Role of the Modern Teacher - Source
- Chowanna, 2012, T. 1(38), s. 223-233, bibliogr. 10 poz.
- Issue title
- Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
- Keyword
- Pedagogika, Nauczyciele, Oświata
Pedagogy, Teachers, Education system - Abstract
- Rozpatrując podjęty w niniejszym artykule problem, chciałabym odpowiedzieć na kilka najistotniejszych pytań zasygnalizowanych w temacie. Przede wszystkim nurtującą kwestią jest, czy zjawisko marginalizacji istotnie ma miejsce. Odpowiadając twierdząco, należy zadać kolejne pytanie, dotyczące funkcji nauczyciela w systemie szkolnictwa: jakie funkcje nauczyciel chciałby pełnić oraz jakie pełnić powinien, a także na czym polega owa marginalizacja tych funkcji. W odpowiedziach na te pytania nie można pominąć kwestii usytuowania nauczyciela nie tylko w samym systemie oświaty, ale również w społeczeństwie. Należy ponadto uwzględnić jego relacje z innymi, to, jak się w nich odnajduje oraz jak jest przez innych odbierany i oceniany. Co istotne, należy tu spojrzeć na odbiór i ocenę społeczną konkretnej jednostki, która wykonuje zawód nauczycielski, a także na odbiór i ocenę samego zawodu, który determinuje (lub nie) te oceny. Rozważając podjętą tematykę, należy również uwzględnić kontekst historyczny roli nauczyciela, stawianych mu celów oraz ewaluacji jego postaw i osiągnięć(fragment tekstu)
The text concerns the increasing problem of marginalization of teacher's occupational role in education system as well as in general public opinion. Historical context of the issue and its origins are presented. It has also been attempted to analyse several complex solutions to the problem.(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Czerny J., 1998: Zarys pedagogiki aksjologicznej. Katowice.
- Czerny J., 2005: Cywilizacja Zachodu. Agonia czy przetrwanie? Katowice.
- Kot S., 1995: Historia wychowania. T. 1-2. Warszawa 1995.
- Lewowicki T., 2007: Przemiany ustrojowe a etyka i powinności nauczycieli. W: Problemy kształcenia i pracy nauczycieli. Red. T. Lewowicki. Warszawa-Radom.
- Małecki M.R., 2009: Myśl pedagogiczna w zarysie. Łódź.
- Nowak J., 1991: Przemiany zawodu nauczycielskiego. Wrocław-Warszawa-Kraków.
- Pituła B., 2010: Szkoła na marginesie. "Problemy Profesjologii", nr 1.
- Ries L., 2002: Společnost -škola -povolání učitele. In: Profesionalizace vzdélávání učitelu a vychovatelu. Red. H. Lukášová -Kantorková. [Pedagogická fakulta Ostravskéj univerzity].
- Woźniak J., 2007: Prestiż zawodowy nauczyciela. "Polonistyka", nr 10.
- Żmijewska E., 2007: Medialny obraz współczesnego nauczyciela. W: Edukacja przed- szkolna i wczesnoszkolna na początku XXI wieku. Red. M. Królica, E. Piwowar- ska, E. Skoczylas-Krotola. Częstochowa.
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol