- Author
- Borzucka-Sitkiewicz: Katarzyna
- Title
- Korekcja doświadczeń urazowych będących źródłem zachowań destrukcyjnych jako element inkluzji społecznej
The Correction of Traumatic Experiences Triggering Destructive Behaviours as an Element of Social Inclusion - Source
- Chowanna, 2012, T. 1(38), s. 235-245, bibliogr. 15 poz.
- Issue title
- Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
- Keyword
- Społeczeństwo, Zachowania społeczne, Relacje międzyludzkie
Society, Social behaviour, Interpersonal relations - Abstract
- Socjalizacja, będąca podstawową kategorią pojęciową w naukach społecznych, jest definiowana jako ogół interakcji wpływających na kształtowanie się umiejętności umożliwiających jednostce uczestniczenie w życiu społecznym (Turner, 1998, s. 77). W trakcie procesu socjalizacji człowiek gromadzi cały szereg różnorodnych doświadczeń, które decydują o jego dalszym indywidualnym rozwoju. Doświadczenia konstruktywne wpływają na kształtowanie dojrzałej tożsamości i umożliwiają budowanie pozytywnych relacji społecznych (Turner, 1998, s. 77-81). Takie doświadczenia nie są jednak udziałem wszystkich - część dorastających osób podlega doświadczeniom urazowym, które zaburzają prawidłowy rozwój psychospołeczny i mogą stać się podłożem dewiacyjnego uczestnictwa społecznego.(fragment tekstu)
In the process of socialization the man is collecting the number of diverse experience which are deciding on his further individual development. Constructive experience influences for shaping the mature identity and they enable to build positive social relations. However they aren't a participation of everyone - the part of growing up persons is a subject of traumatic experience which are disturbing the psychosocial development and they can become the basis of the deviant social participation. Adolescents which experienced a trauma need the appropriate support in dealing with their traumatic experiences. In the article helpful forms of assistance were described in the social inclusion of persons presenting different problem behaviours, developing on the background of experienced injuries.(original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Aronson E., Wieczorkowska G., 2001: Kontrola naszych myśli i uczuć. Warszawa.
- Barkley R.A., 1995: Taking Charge of ADHD. New York.
- de Barbaro M., 1999: Struktura rodziny. W: Wprowadzenie do systemowego rozumienia rodziny. Red. B. de Barbaro. Kraków.
- Garstka T., 2008: Dzieci z rodzin dysfunkcyjnych w twojej klasie. Rozumienie warunkiem pomagania. W: Poradnik wychowawcy. Wydanie podstawowe. Warszawa.
- Gibbs J.C., Potter G.B., Goldstein A.R., 1995: The EQUIP Programme: Teaching Youth to Think and Act Responsibly through a Peer -Helping Approach. Champaign, IL.
- Herbert M., 2004: Rozwój społeczny ucznia. Poznanie potrzeb i problemów dzieci w okresie dorastania. Gdańsk.
- James B., 2003: Leczenie dzieci po urazach psychicznych. Nowe spojrzenie i twórcze metody działania. Przeł. E. Reutt -Majkowska. Warszawa.
- James R.K., Gilliand B.E., 2005: Strategie interwencji kryzysowej. Pomoc psychologiczna poprzedzająca terapię. Przeł. A. Bidziński. Warszawa.
- King G., 2003: Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. Przeł. J. Bartosik. Gdańsk.
- Krasoń K., Mazepa -Domagała B., 2004: Ekspresja twórcza dziecka. Katowice.
- Okun B.F., 2002: Skuteczna pomoc psychologiczna. Warszawa.
- Pospiszyl I., 2008: Patologie społeczne. Warszawa.
- Sawicka K., 2006: Socjoterapia jako forma pracy z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zaburzone zachowania. W: Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Red. I. Dąbrowska -Jabłońska. Kraków.
- Turner J.H., 1998: Socjologia. Koncepcje i ich zastosowanie. Przeł. E. Różalska. Poznań.
- Urban B., 2000: Zaburzenia w zachowaniu i przestępczość młodzieży. Kraków.
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol