BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Kusztal Justyna (Uniwersytet Jagielloński)
Title
Formy wsparcia i pomocy edukacyjno-wychowawczej dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych w Niemczech
The Forms of Support and Educational-Upbringing Assistance for Children and Youth with Special Educational Needs in Germany
Source
Chowanna, 2012, T. 1(38), s. 247-255, bibliogr. 20 poz.
Issue title
Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
Keyword
Dzieci, Kształcenie niepełnosprawnych, Społeczeństwo, Pomoc państwowa, Edukacja, Polityka kształcenia
Children, Education for disabled people, Society, State aid, Education, Education policy
Country
Niemcy
Germany
Abstract
Celem niniejszego opracowania jest zarysowanie założeń merytorycznych oraz systemu kształcenia i wychowania dzieci i młodzieży o specjalnych potrzebach edukacyjnych (czyli między innymi niedostosowanych społecznie lub niepełnosprawnych) w Niemczech. Dzieci i młodzież o specjalnych potrzebach edukacyjnych mogą być uważane za należące do grup marginalizowanych społecznie lub zagrożonych marginalizacją, nawet w wielokulturowym społeczeństwie niemieckim. Przed autorką stoi trudne zadanie opisania instytucji funkcjonujących w niemieckim systemie oświaty, realizujących zadania edukacyjne i wychowawcze wobec dzieci i młodzieży, które wymagają specjalnego podejścia w zaspokajaniu ich potrzeb edukacyjnych.(fragment tekstu)

This paper provides a framework for how the system of support and educatio nal aid addressed to children and youth of special educational needs works in Germany. The subject of analysis are contemporary German systems of regular and special education as well as formal and non-formal forms of support for children, youth and families which are either socially excluded or at danger of such exclusion. Example referred to in this paper is presentation of how the aforementioned institutions work in one of the states - North Rhine -Westphalia.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Auszug aus der "Empfehlung zur Ordnung des Sonderschulwesens". KMK -Beschluß vom 16.03.1972. Abschnitt 2. Tryb dostępu: http://www.kmk.org/fileadmin/pdf/ PresseUndAktuelles. Data dostępu: 10 kwietnia 2011 r.
  2. Das Bildungswesen in der Bundesrepublik Deutschland. Darstellung der Kompetenzen, Strukturen und bildungspolitischen Entwicklungen für den Informationsaustausch in Europa. [Sekretariat der Ständigen Konferenz der Kultusminister der Länderin der Bundesrepublik Deutschland]. 2008. Tryb dostępu: www.kmk.org/fileadmin/doc/Dokumentation/Bildungswesen_pdfs/sonderschulwesen.pdf. Data dostępu: 10 kwietnia 2011 r.
  3. Empfehlungen zur sonderpädagogischen Förderung in den Schulen in der Bundesrepublik Deutschland. [Sekretariat der Ständigen Konferenz der Kultusminister der Länder in der Bundesrepublik Deutschland]. Beschluß der Kultusministerkonferenz vom 06.05.1994. Tryb dostępu: http://www.kmk.org/fileadmin/pdf/PresseUndAktuelles/2000/sopae94.pdf. Data dostępu: 10 kwietnia 2011 r.
  4. Firlit-Fesnak G., Oberloskamp H., red., 2001: Polsko-niemiecki i niemiecko-polski leksykon polityki społecznej i pracy socjalnej. Warszawa.
  5. Heisig K., 2010: Das Ende der Geduld. Konsquent gegen jugendliche Geweltäter. Freiburg-Basel-Vien.
  6. Hildebrandt -Wypych D., Kabacińska K., red., 2010: Młodzież i sukces życiowy. Studium z pedagogiki porównawczej na przykładzie młodzieży polskiej, czeskiej, niemieckiej i holenderskiej. Kraków.
  7. Hillenbrand C., 2007: Pedagogika zaburzeń zachowania. Przeł. E. Cieślik. Gdańsk.
  8. Kinder - und Jugendhilfe. [Bundesministerium für Familie, Senioren, Frauen und Jugend]. 2. Aufl. 2009, s. 85.
  9. Kunkel P.Ch., 2002: Kinder - und Jugendhilfe. München.
  10. Kusztal J., 2008: System resocjalizacji młodzieży niedostosowanej społecznie w Polsce i w Niemczech. Kraków.
  11. Lohmar B., Eckhardt T., 2010: System edukacji w Republice Federalnej Niemiec. Opis zakresu odpowiedzialności, struktury i zmian w polityce edukacyjnej w celu wymiany informacji w Europie. [Sekretariat Stałej Konferencji Ministrów Edukacji i Spraw Kultury krajów związkowych w Republice Federalnej Niemiec we współpracy z jednostką Eurydice w Federalnym Ministerstwie Edukacji i Badań Naukowych]. Tryb dostępu: http://www.kmk.org/fileadmin/doc/Dokumentation/Bildungswesen_en_pdfs/special.pdf. Data dostępu: 10 kwietnia 2011 r.
  12. Meyer M., 2003: Profilaktyczno-resocjalizacyjne zadanie pracy socjalnej w szkole oraz jej prawna regulacja na przykładzie Niemiec i Polski. "Auxilim Sociale - Wsparcie Społeczne", nr 2.
  13. Nowosad I., 2005: Znaczenie szkoły w niemieckiej debacie publicznej. "Edukacja. Studia, Badania, Innowacje", nr 3 (91).
  14. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach. Dz.U. 2010, nr 228, poz. 1487.
  15. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych. Dz.U. 2010, nr 228, poz. 1490.
  16. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz w ośrodkach. Dz.U. 2010, nr 228, poz. 1489.
  17. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych. Dz.U. 2010, nr 228, poz. 1488.
  18. Stochmiałek J., 2008: Międzynarodowe aspekty rozwoju pedagogiki leczniczej/ortopedagogiki w obszarze krajów języka niemieckiego. "Edukacja. Studia, Badania, Innowacje", nr 2 (102).
  19. Więckowski R., 1992: Edukacja alternatywna. Jej istota. Podstawowe problemy. W: Edukacja alternatywna. Dylematy teorii i praktyki. Red. B. Śliwerski. Kraków.
  20. Zacharuk T., 2011: Edukacja inkluzyjna szansą dla uczniów nieprzystosowanych społecznie. W: Tożsamość osobowa dewiantów a ich reintegracja społeczna. Cz. 1. Red. Kieszkowska. Kraków.
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu