BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Żywczok Alicja
Title
Idea afirmacji życia w systemie pedagogicznym Bronisława Ferdynanda Trentowskiego
The Idea of life Affirmation in the Pedagogical System by Bronisław Ferdynand Trentowski
Source
Chowanna, 2012, T. 1(38), s. 269-279, bibliogr. 10 poz.
Issue title
Edukacja a marginalizacja i wykluczenie społeczne
Keyword
Pedagogika, Edukacja, Kultura
Pedagogy, Education, Culture
Trentowski Bronisław F.
Abstract
Niniejszy tekst jest próbą udowodnienia, że to, co minione, nie musi być zapomniane lub zmumifikowane. Odległe historycznie teksty mogą wciąż budzić zainteresowanie nie tylko zawartym w nich przesłaniem, swoją treścią, ale również strukturą, logiką i stylistyką narracji. Wysiłek "przełożenia" zawartości merytorycznej takich dzieł po to, by udostępnić je współczesnym użytkownikom kultury, okazuje się ważny: wpisuje się w intencję przekazania wiedzy na temat dziejów kultury, jak i wypracowany przez pokolenia przekaz mądrości pedagogicznej. Myśl pedagogiczna Bronisława Trentowskiego przełożona na współczesny język może służyć lepszemu rozumieniu wielu bieżących problemów społecznych i wychowawczych oraz sprzyjać ich optymalnemu rozwiązywaniu.(fragment tekstu)

This article aims at calling the readers attention to the classic concept of life affirmation contained in the upbringing philosophy of Bronisław Ferdynand Trentowski. The author refers to one of the original theses proposed by Trentowski, according to which the fundamental source of life affirmation of a young human being is the proper upbringing process, carried out by the first educators of children and the youth, i.e. parents, guardians and teachers. In his upbringing aretology Trentowski considered first of all such stoical virtues as wisdom, freedom, bravery, diligence, cheerfulness, punctuality, independence, honor, fortitude, inner peace, hope and modesty. The essence of his praxeological prescription for a happy life of children and the youth has been included in the final part of the article.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Andrukowicz W., 2006: Szlachetny pożytek. O filozoficznej pedagogice Bronisława F. Trentowskiego. Szczecin.
  2. Kwieciński Z., 2000: Tropy - ślady - próby. Studia i szkice z pedagogii pogranicza. Poznań-Olsztyn.
  3. Nawroczyński B., 1911: Trentowski Bronisław Ferdynand. "Sto Lat Myśli Polskiej", T. 6.
  4. Nowak A., red., 2000: Wybrane zjawiska powodujące zagrożenia społeczne: rozpoznawanie i przeciwdziałanie. Kraków.
  5. Śliwerski B., 2010: Teoretyczne i empiryczne podstawy samowychowania. Kraków.
  6. Trentowski B., 1970: Chowanna, czyli system pedagogiki narodowej jako umiejętności wychowania, nauki i oświaty, słowem wykształcenia naszej młodzieży. T. 1-2. Wrocław-Warszawa-Kraków.
  7. Trentowski B., 1978: Podstawy filozofii uniwersalnej. Wstęp do nauki o naturze. War- szawa.
  8. Trentowski B., 2010: Chowanna (myśli wybrane). Komentarz, wybór i opracowanie W. Andrukowicz. Kraków.
  9. Witkowski L., 2010: Przedmowa. Koniec alibi dla wykluczenia. W: B.F. Trentowski: Chowanna (myśli wybrane). Komentarz, wybór i opracowanie W. Andrukowicz. Kraków.
  10. Żywczok A., 2004: Wychowanie do radości życia. Warszawa.
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu