BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Grabowski Damian (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Title
Kulturowe czynniki efektywności gospodarczej i innowacyjności Kultura, efektywność a innowacyjność
Cultural Factors of Economic Growth and Innovation. Culture and Innovation
Source
Chowanna, 2010, T. 2(35), s. 77-97, bibliogr. 55 poz.
Issue title
Psychologiczne uwarunkowania innowacyjności
Keyword
Innowacyjność, Kultura, Efektywność gospodarowania, Etyka pracy, Kultura organizacyjna, Wzrost gospodarczy, Elastyczność organizacji
Innovative character, Culture, Business efficiency, Work ethics, Organisational culture, Economic growth, Organisational flexibility
Abstract
Artykuł ten dotyczy związku kultury i efektywności gospodarczej z innowacyjnością. Staram się dowieść tutaj, że normy, wartości i postawy decydują o sukcesie gospodarczym pewnych krajów lub braku tego sukcesu w przypadku innych. Landes napisał: "Max Weber miał rację. Studiując historię rozwoju gospodarczego, nie sposób oprzeć się wrażeniu, że kultura przesądza prawie o wszystkim" (Landes, 2005, s. 42). Można zwrócić tutaj uwagę na sukces ekonomiczny pewnych imigranckich grup mniejszości etnicznych, na przykład Chińczyków w Azji Wschodniej i Południowo -Wschodniej, Hindusów w Afryce Wschodniej, Libańczyków w Afryce Zachodniej. W tekście niniejszym przyjmuję, że efektywność gospodarcza jest stanem rzeczy równoznacznym z osiąganiem konkretnych zysków ekonomicznych, które prowadzą do osiągania następnych. Zastępuję termin "efektywność gospodarcza" takimi słowami, jak: dobrobyt, produktywność, rozwój gospodarczy, sukces, wzrost, a w końcu bogactwo. Innymi słowy, opisuję tu zmienne kulturowe, które zwiększają produktywność. (fragment tekstu)

The article presents the relations between culture, economic growth and innovation. Some values, norms and attitudes are connected with economic growth while the others are connected with its lack. The article shows the values and norms that can be regarded as cultural factors of economic growth. Cultural factors connected with predictability such as effective time management and trust in social system favoured industrialization. Economic growth is connected with the following elements of culture: religion that praise people accumulating wealth (pharisaic religion), belief in the individual and freedom of action, tightness (norms are imposed tightly), and belief that wealth is something that does not exist yet. Other values such as acceptance of competition, saving money and work ethic are also very important. Some values are important for discipline and production (work ethic) and are components of tight, bureaucratic cultures with low equifinality. On the other hand, other values (independence, freedom of action) are important for creativity, which seems to be crucial when planning production. These values are components of flexible cultures. Creativity is the feature of flexible cultures with high equifinality. The factors of innovation are both in tight and flexible cultures. Organization connecting these both cultures is metaflexible and does not accept neither excessive flexibility (chaos) nor excessive tightness (excessive bureaucracy). (original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Adamiec M., 2005: Od osobowości do plastyczności - nowe spojrzenie na kompetencje ludzkie. W: Kapitał ludzki w dobie integracji i globalizacji. Red. B. Kożusznik. Katowice.
  2. Bauman Z., 2000: Ponowoczesność jako źródło cierpień. Warszawa.
  3. Bauman Z., 2006a: Płynna nowoczesność. Kraków.
  4. Bauman Z., 2006b: Praca, konsumpcjonizm i nowi ubodzy. Kraków.
  5. Bell D., 1998: Kulturowe sprzeczności kapitalizmu. Warszawa.
  6. Bendix R., 1975: Max Weber. Portret uczonego. Warszawa.
  7. Bjerke B., 2004: Kultura a style przywództwa. Kraków.
  8. Blood M.R., 1969: Work values and job satisfaction. "Journal of Applied Psychology", no. 53 (6), s. 456-459.
  9. Buchholz R., 1978: An empirical study of contemporary beliefs about work in American society. "Journal of Applied Psychology", no. 63 (2), s. 219-227.
  10. Burszta W.J., 1998: Antropologia kultury. Tematy, teorie, interpretacje. Poznań.
  11. Cameron K.S., Quinn R.E., 2003: Kultura organizacyjna - diagnoza i zmiana. Kraków.
  12. Chan D.K. -S. et al., 1996: Tightness - Looseness Revisited: Some Preliminary Analyses in Japan and United States. "International Journal of Psychology", no. 31 (1), s. 1-12.
  13. Cherrington D., 1980: The work ethic. Working values and values that work. New York.
  14. Daab W., 1993: Indywidualizm a poglądy społeczno -polityczne. W: Wartości i postawy Polaków a zmiany systemowe. Szkice z psychologii politycznej. Red. J. Reykowski. Warszawa.
  15. Erez M., 1992: Interpersonal Communication Systems in Organisations, and their Relationships to Cultural Values, Productivity and Innovation: The Case of Japanese Corporations. "Applied Psychology: An International Review", no. 41 (1), s. 43-64.
  16. Furnham A., 1984: The Protestant work ethic: A review of the psychological literature. "European Journal of Social Psychology", no. 14, s. 87-104.
  17. Furnham A., 1990: A content, correlational, and factor analytic study of seven questionnaire measures of the Protestant work ethic. "Human Relations", no. 43, s. 383-399.
  18. Furnham A. et al., 2001: A Comparison of Protestant Ethic Beliefs in Thirteen Nations. "Journal of Social Psychology", no. 133 (2), s. 185-197.
  19. Grabowski D., 2008: Etyki ponowoczesności a przyszłość psychologii pracy. "Czasopismo Psychologiczne", nr 14, 1, s. 49-60.
  20. Grondona M., 2003: Kulturowa typologia rozwoju gospodarczego. W: Kultura ma znaczenie. Red. L. Harrison, S. Huntington. Poznań.
  21. Hampden -Turner Ch., Trompenaars A., 2003: Siedem kultur kapitalizmu. USA, Japonia, Niemcy, Francja, Wielka Brytania, Szwecja, Holandia. Kraków.
  22. Hofstede G., 2000: Kultury i organizacje. Zaprogramowanie umysłu. Warszawa.
  23. Katz R., Kahn D., 1979: Społeczna psychologia organizacji. Warszawa.
  24. Kozielecki J., 1992: Twórczość i rozwiązywanie problemów. W: Psychologia i poznanie. Red. M. Materska, T. Tyszka. Warszawa.
  25. Kozyr -Kowalski S., 1967: Max Weber a Karol Marks. Socjologia Maxa Webera jako "pozytywna krytyka materializmu historycznego". Warszawa.
  26. Landes D., 2003: Kultura przesądza prawie o wszystkim. W: Kultura ma znaczenie. Red. L. Harrison, S. Huntington. Poznań.
  27. Landes D., 2005: Bogactwo i nędza narodów. Warszawa.
  28. Lindsay S., 2003: Kultura, modele umysłowe i dobrobyt narodowy. W: Kultura ma znaczenie. Red. L. Harrison, S. Huntington. Poznań.
  29. Miller J., Woehr D., Hudspeth N., 2002: The Meaning and Measurement of Work Ethic: Construction and Initial Validation of a Multidimensional Inventory. "Journal of Vocational Behavior", no. 60, s. 451-489.
  30. Mirels H.L., Garrett J.B., 1971: The Protestant ethic as a personality variable. "Journal of Consulting and Clinical Psychology", no. 36, s. 40-44.
  31. Nęcka E., 1987: Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków.
  32. Nęcki Z., 1995: Negocjacje w biznesie. Kraków.
  33. Nonaka I., Takeuchi H., 2000: Kreowanie wiedzy w organizacji. Jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne. Warszawa.
  34. Podręcznik Oslo, 2008: Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, Urząd Statystyczny Wspólnot Europejskich. Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Departament Strategii i Rozwoju Nauki. Warszawa.
  35. Porter M., 2003: Postawy, wartości i przekonania a makroekonomia dobrobytu. W: Kultura ma znaczenie. Red. L. Harrison, S. Huntington. Poznań.
  36. Robert Ch., Wasti A., 2002: Organizational Individualism and Collectivism: Theoretical Development and an Empirical Test of a Measure. "Journal of Management", no. 28 (4), s. 544-566.
  37. Sachs J., 2003: Uwagi na temat nowej socjologii rozwoju gospodarczego. W: Kultura ma znaczenie. Red. L. Harrison, S. Huntington. Poznań.
  38. Sennett R., 2006: Korozja charakteru. Osobiste konsekwencje pracy w nowym kapitalizmie. Warszawa.
  39. Singelis T.M. et al., 1995: Horizontal and Vertical Dimensions of Individualism and Collectivism: A Theoretical and Measurement Refinement. "Cross -Cultural Research", no. 29 (3), s. 240-275.
  40. Stoner J., Freeman R.E., Gilbert D.R. (jr.), 1997: Kierowanie. Warszawa.
  41. Strelau J., 2008: Temperament jako regulator zachowania. Z perspektywy półwiecza badań. Gdańsk.
  42. Tang T.L. -P., 1993: A factor analytic study of the Protestant work ethic. "Journal of Social Psychology", no. 133, s. 109-111.
  43. Tokarczyk A., 1980: Protestantyzm. Warszawa.
  44. Tomaszewski T., 1982: The dynamics of inequality. "Dialectics and Humanism", no. 2, s. 103-109.
  45. Triandis H.C., 1984: Toward to psychological theory of economic growth. "International Journal of Psychology", no. 19, s. 79-95.
  46. Triandis H.C., 1993: Collectivism and Individualism as Cultural Syndromes. "Cross-Cultural Research", no. 27, s. 155-180.
  47. Triandis H.C., 1999: Cross -cultural psychology. "Asian Journal of Social Psychology", no. 2, s. 127-143.
  48. Triandis H.C., 2000: Culture and Conflict. "International Journal of Psychology", no. 35 (2), s. 145-152.
  49. Triandis H.C., 2001: Individualism - Collectivism and Personality. "Journal of Personality", no. 69 (6), s. 907-924.
  50. Triandis H.C., Suh E.M., 2002: Cultural Influences on Personality. "Annual Review of Psychology", no. 53, s. 133-160.
  51. Trompenaars A., Hampden -Turner Ch., 2002: Siedem wymiarów kultury. Znaczenie różnic kulturowych w działalności gospodarczej. Kraków.
  52. Trompenaars A., Hampden -Turner Ch., 2005: Zarządzanie personelem w organizacjach zróżnicowanych kulturowo. Kraków.
  53. Weber M., 1994: Etyka protestancka a duch kapitalizmu. Lublin.
  54. Wollack S. et.al., 1971: Development of the Survey of Work Values. "Journal of Applied Psychology", no. 55, s. 331-338.
  55. Zgorzelski M., 2002: Hamburgery ze Świętej Krowy. Szkice o amerykańskiej teorii i praktyce zarządzania. Kraków.
Cited by
Show
ISSN
2353-9682
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu