BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Polak Jarosław (Uniwersytet Śląski)
Title
Religijność a innowacyjność Psychologiczne perspektywy badawcze
Religiosity and Innovativeness. Psychological Research Prospects
Source
Chowanna, 2010, T. 2(35), s. 99-118, tab., bibliogr. 68 poz.
Issue title
Psychologiczne uwarunkowania innowacyjności
Keyword
Religia, Psychologia, Innowacyjność, Rozwój kapitału ludzkiego, Kreatywność
Religion, Psychology, Innovative character, Development of human capital, Creativity
Abstract
Celem niniejszego artykułu jest nakreślenie obszarów badawczych, jakie występują na pograniczu dwóch dziedzin: psychologii religii, próbującej ustalać wpływ religijności człowieka na ważne aspekty jego życia, oraz psychologii innowacyjności. Autor analizę swoją traktuje jako teoretyczne przygotowanie do empirycznych badań zależności pomiędzy tymi dwoma obszarami. Nacisk położony jest jednak na samą innowacyjność, jako zjawisko wyjaśniane, którego znaczenia dzisiaj się nie kwestionuje. Według wielu autorów (por. Bartnicki, Strużyna, 2001; Pomykalski, 2001), innowacyjność jest czynnikiem kluczowym dla wzrostu współczesnej gospodarki. W pierwszej części artykułu autor postara się uzasadnić podejmowanie wysiłków badawczych na gruncie psychologii religii, związanych z wyjaśnianiem powiązań ludzkiej religijności ze zjawiskiem innowacyjności; wskaże ich doniosłość teoretyczną i praktyczną. Druga część artykułu poświęcona jest próbie wyjaśnienia, na czym polega proces innowacji, poprzez wskazanie psychologicznych zmiennych badawczych, które mogą mieć wpływ na poszczególne etapy tego procesu. (fragment tekstu)

The aim of the present paper is to describe psychological research perspectives of religiosity and its connections with attitudes towards innovativeness. Primarily, innovativeness will be treated as a social variable. With references to Peter Drucker works it will be defined as innovation processes which are determined by individual and organizational acting factors as e.g. consciousness of purpose, obstinacy and persistence, operating from a sense of a larger purpose. These processes can be the target of individual and organizational learning and development. The first part of the article justifies that religion being a significant reference point in a modern society demands more research. Moreover, a broad discussion on this subject can be characterized as an unsystematic, simplified and ideologically engaged. In the second part of the article author presents his own model of an innovativeness process within organization which consists of four sub-processes: invention, motivation, cognition and communication. The model includes psychological factors which regulate innovativeness processes and can be treated as a proposition for testing and further empirical research. The author indicates the correlation of this factors with religiosity. Third part of the article is a review of psychological research results and theoretical models which can be consulted during research on religiosity and its relation with innovativeness. The paper shows also lack of consensus on how religiosity as a psychological phenomenon determines human organizational and particularly innovative behavior. The author's hope is that model and ideas presented in the paper will prompt psychological research of religious impact into innovation practices in modern organizations and organized social life. (original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Abrahamson E., 1991: Managerial fads and fashion: The diffusion and rejection of innovations. "Academy of Management Review", no. 16, s. 586-612.
  2. Allport G., 1959: Personal religious orientation and prejudice. "Journal of Personality and Social Psychology", s. 5432-5443.
  3. Altszuller H., 1985: Elementy teorii twórczości inżynierskiej. Warszawa.
  4. Amabile T. et al., 1996: Assessing the work environment for creativity. "Academy of Management Journal", no. 39, s. 1154-1184.
  5. Bandsuch M., Cavanagh G., 2005: Integrating spirituality into the workplace: Theory and practice. "Journal of Management, Spirituality and Religion", no. 2 (2), s. 221-254.
  6. Bartnicki M., Strużyna J., 2001: Przedsiębiorczość i kapitał intelektualny. Katowice.
  7. Batson C., Ventis W., 1982: The Religious Experience: A social-psychological perspective. New York.
  8. Borman W., Klimoski R., Ilgen C., eds., 2003: Handbook of Psychology. Eds. W. Borman, R. Klimoski, C. Ilgen. Vol. 12: Industrial and Organizational Psychology. Hoboken, New Jersey.
  9. Burack E., 2000: Spirituality in the workplace. In: Work and Spirit: A Reader of New Spiritual Paradigms for Organizations. Eds. J. Biberman, M.D. Whitty. Scranton, s. 95-110.
  10. Callahan R., Fleenor P., 1988: Managing Human Relations. Concepts and practices. Ohio.
  11. Cascio W., 2003: Changes in workers, work, and organisations. In: Handbook of Psychology. Eds. W. Borman, R. Klimoski, C. Ilgen. Vol. 12: Industrial and Organizational Psychology. Hoboken, New Jersey.
  12. Cochran G., Hardy J., Harpending H., 2006: Natural History of Ashkenazi Intelligence. "Journal of Biosocial Science", no. 38 (5), s. 659-693.
  13. Crabtree S., Pelham B., 2009: The Latest Gallup Poll on Religion in the World. Tryb dostępu: http://www.redefinegod.com/forum/topics/the -latest -gallup -poll -on. Data dostępu: 3 lipca 2009 r.
  14. Davenport T., 2004: Process Innovations: A "Catholic" Approach to Process Management. Tryb dostępu: http://www.bptrends.com/publicationfiles/02 -04%20COL%20Catholic%20 -%20%20Davenport.pdf. Data dostępu: 20 sierpnia 2009r.
  15. Didero M. et al., 2008: Differences in Innovation Culture Across Europe. A Discussion Paper. Tryb dostępu: http://www.transform -eu.org/publications/documents/Differences%20in%20Innovation%20Culture.pdf. Data dostępu: 20 sierpnia 2009 r.
  16. Dobrzyński M., 1978: Kierowanie kadrami. Warszawa.
  17. Dolińska M., 2006: Wpływ kapitału intelektualnego organizacji na rozwój innowacji. Tryb dostępu: http://www.e -mentor.edu.pl/artykul_v2.php?numer=14&id=262). Data dostępu: 24 kwietnia 2008 r.
  18. Dollinger S.J., 2007: Creativity and Conservatism. "Personality and Individual Differences", no. 43, s. 1025-1035.
  19. Donahue M.J., Benson P.L., 1995: Religion and the well -being of adolescents. "Journal of Social Issues", vol. 51, no. 2, s. 145-160.
  20. Donahue M.J., Nielsen M.E., 2005: Religion, Attitudes, and Social Behavior. In: Handbook of the Psychology of Religion and Spirituality. Eds. R. Paloutizian, C. Park. New York, s. 274-294.
  21. Drazin R., Glynn M., Kazanjian R., 1999: Multilevel theorizing about creativity in organizations: A sensemaking perspective. "Academy of Management Review", no. 24, s. 286-307.
  22. Drucker P., 1985: Innovation and Entrepreneurship. New York.
  23. Duriez B., Hutsebaut B., 2001: Approaches to religion and the moods and emotions associated with religion: An exploratory study in Flanders (Belgium). "Journal of Empirical Theology", no. 14, s. 75-84.
  24. Fernando M., Jackson B., 2006: The influence of religion -based workplace spirituality on business leaders' decision -making: an inter -faith study. "Journal of Management and Organization", no. 12, s. 23-39.
  25. Fleissner P., 2004: Can religious belief systems influence technological and social innovations? "International Journal of Information Ethics", vol. 2, no. 11, s. 1-11.
  26. Francis L.J., Pocock N., 2007: Personality and Religious Maturity. "Pastoral Psychology", no. 5-6, s. 235-242.
  27. Frasunkiewicz D., 2006: Psychospołeczne i kulturowe uwarunkowania innowacji w małych i średnich przedsiębiorstwach Podlasia. W: Zarządzanie innowacjami. Teoria i praktyka. Red. J. Szabłowski. Białystok.
  28. French S., Joseph S., 1999: Religiosity and its association with happiness, purpose in life, and self -actualisation. "Mental Health, Religion & Culture", no. 2, s. 117-120.
  29. Glynn M.A., 1996: Innovative genius: A framework for relating individual and organizational intelligences to innovation. "Academy of Management Review", vol. 21, no. 4, s. 1081-1111.
  30. Głaz S., 2006: Sens życia a religia. Poznań.
  31. Grayson D., Hodges A., 2001: Everybody's Business. London-New York-Monachium-New Delhi.
  32. Griffin E., 2005: Podstawy komunikacji społecznej. Gdańsk.
  33. Haidt J., 2006: The happiness hypothesis: Finding modern truth in ancient wisdom. New York.
  34. Harris I., Schonemann S., Carrera S., 2002: Approaches to religiosity related to anxiety among college students. "Mental Health, Religion & Culture", vol. 5, issue 3, s. 253-266.
  35. Harrison L., Kuran T., Woodberry R., 2009: Religion and the Open Society Symposium: Session Three: Religion, Innovation, and Economic Progress. Witryna: Council on Foreign Relations. Tryb dostępu: http://www.cfr.org/publication/15887/religion_and_the_open_society_symposium.html. Data dostepu: 12 sierpnia 2009 r.
  36. Hillary G., Hui K., 2009: Does Religion Matter in Corporate Decision Making in America? "Journal of Financial Economics", no. 93, s. 455-473.
  37. Hills P., Francis L.J., 2003: Discriminant validity of the Francis Scale of Attitude forwards Christianity with respect to religious orientation. "Mental Health, Religion & Culture", no. 3, s. 277-282.
  38. Iannaccone L.R., Klick J., 2003: Spiritual Capital: An Introduction and Literature Review. Preliminary draft, prepared for the Spiritual Capital Planning Meeting, October 9-10, 2003. Cambridge.
  39. Idler E. et. al., 2003: Measuring Multiple Dimensions of Religion and spirituality for Health Research. "Research on Aging", vol. 25, no. 4, s. 327-365. In: Multidimensional measurement of religiousness/spirituality for health research. Strona tytułowa: The Fetzer Institute. Tryb dostępu: http://www.fetzer.org/pdf/total_fetzer_book.pdf. Data dostępu: 3 marca 2009 r.
  40. Izak M., 2008: Duchowość w organizacji. W: Nowe kierunki w zarządzaniu. Red. M. Kostera. Warszawa, s. 217-236.
  41. Johnston R., Bat J., 2003: The Power of Strategy Innovation. New York.
  42. Katz D., Kahn R., 1979: Społeczna psychologia organizacji. Warszawa.
  43. Kazama S., Foster J., Hebl M., 2002: Impacting Climate for Innovation: Can CEOs Make a Difference. Paper presented at the 17th Annual Conference of the Society for Industrial and Organizational Psychology. Toronto.
  44. Kehrer G., 2006: Wprowadzenie do socjologii religii. Kraków.
  45. Kirkpatrick L.A., Hood R.W. Jr., 1990: Intrinsic - Extrinnsic Religious Orientation. "Journal for the Scientific Study of Religion", no. 29, s. 442-462.
  46. Knotts T., 2003: Relation between employees' religiosity and job involvement. "Psychological Reports", vol. 93, no. 1, s. 867-875.
  47. Kożusznik B., 2002: Zachowanie człowieka w organizacji. Warszawa.
  48. Newman J., Pargament K., 1990: The role of religion in the problem solving process. "Review of Religious Research", no. 31, s. 390-404.
  49. Nyborg H., 2009: The intelligence-religiosity nexus: A representative study of white adolescent Americans. "Intelligence", vol. 37, no. 1, s. 81-93.
  50. Oldham G., Cummings A., 1996: Employee creativity: Personal and contextual factors at work. "Academy of Management Journal", no. 39, s. 607-634.
  51. Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju, U.S., 2008. Podręcznik Oslo. Zasady gromadzenia i interpretacji danych dotyczących innowacji. Warszawa.
  52. Oster G., 2009: Christian Innovation, Descending Into the Abyss of Light. Tryb dostępu: [Regent Global Business Review:] www.regent.edu/rgbr. Data dostępu: 10 września 2009 r.
  53. Palazzi M., Starcher G., 1997: Corporate Social Responsibility and business success. Paris.
  54. Paloutzian R., Park C., eds., 2005: Handbook of the Psychology of Religion and Spirituality. New York.
  55. Park C., 2005: Religion as a Meaning - Making Framework in Coping with Life Stress. "Journal of Social Issues", vol. 4, issue 61, s. 707-729.
  56. Pietrasiński Z., 1970: Ogólne i psychologiczne zagadnienia innowacji. Warszawa.
  57. Polak J., Chrupała-Pniak M., Grabowski D., 2010: Wybrane czynniki psychologiczne powiązane z wartościami wśród słuchaczy studiów podyplomowych Nauczyciel Zawodu z Przyszłością. W: Nauczyciel zawodu z przyszłością. Red. A. Buchacz. Katowice.
  58. Pomykalski A., 2001: Zarządzanie innowacjami. Warszawa.
  59. Rogers E., Singhal A., 1996: Diffusion of innovations. In: An integrated approach to communication theory and research. Eds. M. Salwen, D. Stacks. Mahwah, New York, s. 409-420.
  60. Rosiak D., 2008: Po co komu religia? "Rzeczpospolita" z dnia 21 marca 2008 r.
  61. Roundy P., 2009: Work and Religion: Artificial Dichotomy or Competing Interests? "International Journal of Humanities and Social Sciences", vol. 3, no. 1, s. 24-30.
  62. Schumpeter J.A., 1960: Teoria rozwoju gospodarczego. Przeł. J. Grzywicka. Wstęp J. Górski. Warszawa.
  63. Sikorska -Simmons E., 2005: Religiosity and Work -Related Attitudes Among Para-professional and Professional Staff in Assisted Living. "Journal of Religion, Spirituality & Aging", vol. 18, issue 1, s. 65-82.
  64. Singhal A., Sweety L., 1997: A Research agenda for research for diffusion of innovations scholars in 21st century. A conversation with Everett M. Rogers. "The Journal of Development Communication", no. 1, s. 39-47.
  65. Tellis G., Prabhu C., Chandy R., 2008: Radical Innovation Across Nations: The Preeminence of Corporate Culture. "Journal of Marketing", no. 73, s. 3-23.
  66. Van de Ven A., 1986: Central Problems in the Management of Innovation. "Management Science", no. 32, s. 590-607.
  67. Wu S., 2009: A Study of social influence in diffusion of innovation over Facebook. Tryb dostępu: http://www.cs.cornell.edu/~sw475/IS_breakfast_Dec_5.ppt. Data dostępu: 17 lipca 2009 r.
  68. Wulff D., 1999: Psychologia religii. Warszawa.
Cited by
Show
ISSN
2353-9682
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu