BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Juszczyk Stanisław
Title
Neuronauki w edukacji : nowe możliwości w procesie nauczania-uczenia się
Neurosciences in Educatio : New Possibilities in the Teaching-Learning Process
Source
Chowanna, 2012, T. 1(39), s. 29-56, bibliogr. 88 poz.
Issue title
Problemy edukacji w społeczeństwie wiedzy
Keyword
System edukacji, Edukacja, Pedagogika, Neuronauka poznawcza, Procesy poznawcze
Educational system, Education, Pedagogy, Cognitive neuroscience, Cognitive processes
Abstract
Od początku lat dziewięćdziesiątych trwa dyskusja dotycząca modernizacji współczesnej dydaktyki. Ścierają się poglądy zwolenników pedagogiki i dydaktyki klasycznej, nauk opartych głównie na filozofii i współpracujących z psychologią rozwojową, biologią czy socjologią wychowania, oraz zwolenników neurodydaktyki, chcących wykorzystywać w procesie nauczania -uczenia się najnowsze wyniki transdyscyplinarnych badań kognitywistycznych dotyczących przetwarzania informacji przez mózg człowieka, w tym wyniki badań neurobiologów, neuropsychologów, psychiatrów prowadzących badania kliniczne, logików, matematyków, fizyków, cybernetyków i informatyków, zajmujących się sieciami neuronowymi i sztuczną inteligencją, oraz pedagogów, socjologów, lingwistów, filozofów i antropologów kultury.(fragment tekstu)

In the paper a theoretical concept of the neurosciences and particularly, neurodidactics, based on the cognitivistics and involving the recent results of the human brain studies and connected with them a theory of thinking processes, have been presented. What was taken into account was a type of intelligence represented by a learner, an emotional intelligence creating in a didactic process the right psycho-emotional states, modality, and the shaped styles of learning. Practical implementation of the neurodidactics concept at all the levels of teaching in learning society can be an effective means against a weakness of the Polish school, reflecting in the results of the PIRLS and PISA tests, diagnosing the functional skills of the students.(original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Anderson R., 1998: Uczenie się i pamięć. Integracja zagadnień. Warszawa.
  2. Bandler R., Grinder J., 1975: The Structure of magic: A book about language and therapy. Palo Alto.
  3. Bradbury A., 2004: NLP. Wpływ na siebie i innych. Gliwice.
  4. Brożek A., 2007: Badanie PIRLS 2006 w Polsce (doniesienie badawcze). Referat wygłoszony na XIII Konferencji Diagnostyki Edukacyjnej "Uczenie się i egzamin w oczach uczniów", Łomża (Polska), 5-7 października 2007 r. Tekst referatu w posiadaniu Autora artykułu.
  5. Connel J.D., 2005: Brain -based strategies to reach every learner. New York.
  6. Cozolino J.L., 2004: Neuronauka w psychoterapii. Budowa i przebudowa ludzkiego mózgu. Przeł. J. Gilewicz. Poznań.
  7. Damasio A., 2005: Descarters' error: Emotion, reason and the human brain. London.
  8. Dewey J., 1929: Szkoła i dziecko. Wstęp E. Claparèd. Przeł. H. Błeszyńska. Warszawa.
  9. Dewey J., 1967: Wybór pism pedagogicznych. Wybór, wstęp, oprac., przeł. J. Pieter. Warszawa.
  10. Dewey J., 2005: Moje pedagogiczne credo. Przeł. J. Pieter. Warszawa.
  11. Duch W., 1998: Czym jest kognitywistyka? "Kognitywistyka i Media w Edukacji", T. 1, nr 1.
  12. Dunn R., Griggs S.A., eds., 2000: Practical approaches to using learning styles in higher education. Westport.
  13. Dryden G., Vos J., 2003: Rewolucja w uczeniu. Przeł. B. Jóźwiak. Poznań.
  14. Elis E., 1995: The study of second language acquisition. Oxford 1995.
  15. Fisher R., 1999: Uczymy się jak myśleć. Przeł. K. Kruszewski. Warszawa.
  16. Fleming N., Baume D., 2006: Learning styles again: VARKing up the right tree! "Educational Development", vol. 74.
  17. Freeman F.S., 1971: Różnice indywidualne w zdolnościach umysłowych i ich implikacje pedagogiczne. Warszawa.
  18. Gardner H., 1983: Frames of mind. The theory in practice. New York.
  19. Gardner H., 1993: Multiple intelligences. The theory in practice. New York.
  20. Gardner H., 1999: Intelligence reframed. Multiple intelligences for the 21st Century. New York.
  21. Gardner H., 2002: Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce. Przeł. A. Jankowski. Poznań.
  22. Garrett B., 2009: Brain & behavior. An introduction to biological psychology. 3rd ed. Thousand Oaks.
  23. Goleman D., 1997: Inteligencja emocjonalna. Poznań.
  24. Hubel D.H., Wiesel T.N., 1979: Brain mechanism of vision. "Scientific American", vol. 241.
  25. Ingarden R.S., 1998: Kognitywna dynamika mózgu. "Kognitywistyka i Media w Edukacji", T. 1.
  26. Jensen E., 2008a: Brain -based learning. The new paradigm of teaching. 2nd ed. Thousand Oaks.
  27. Jensen E., 2008b: Teaching with the brain in mind. Alexandria, Association for Supervision and Curriculum Development.
  28. Juszczyk S., 1998: Komunikacja człowieka z mediami. Katowice.
  29. Juszczyk S., 2002a: Edukacja na odległość. Kodyfikacja pojęć, reguł i procesów. Toruń.
  30. Juszczyk S., 2002b: Edukacja w społeczeństwie ery informacji i komunikacji. W: Edukacja w dialogu i reformie. Red. A. Karpińska. Białystok.
  31. Juszczyk S., 2003 [2004]: Style uczenia się dorosłych z wykorzystaniem komputera i Internetu. "Chowanna", T. 2 (21): Nauki o wychowaniu w ponowoczesnym świecie. Cz. 2.
  32. Juszczyk S., 2009: Aspekty modalnościowe edukacji medialnej. "Chowanna", [Tom jubileuszowy]: Aspekty modalne treści kształcenia. [Red. W. Kojs].
  33. Juszczyk S., 2010a: Czy neurodydaktyka stanie się nowym paradygmatem w społeczeństwie uczącym się? Próba analizy problemu. V: Neuropedagogika a vyučovanie. Red. E. Petlak. Nitra.
  34. Juszczyk S., 2010b: Rewolucja informacyjna a zmiana społeczna. W: Czas społeczny akademickiego uczestnictwa w rozwoju i doskonaleniu "civil society". Red. E. Syrek. Katowice.
  35. Kaplan J., 1988: The use of animals in research. "Science", vol. 242.
  36. Karpińska A., 2011: Niepowodzenia edukacyjne - renesans myśli naukowej. Białystok.
  37. Komorowska H., 2002: Metodyka nauczania języków obcych. Warszawa.
  38. Kossuth M., red., 1994: Mechanizmy plastyczności mózgu. Warszawa.
  39. Kruszewski K., 1987: Zmiana i wiadomości - perspektywa dydaktyki ogólnej. Warszawa.
  40. Kruszewski K., red., 1992: Sztuka nauczania. Czynności ucznia. Warszawa.
  41. Kupisiewicz C., 2000: Dydaktyka ogólna. Warszawa.
  42. Kupisiewicz C., 1994: Podstawy dydaktyki ogólnej. [Wyd. 10]. Warszawa.
  43. LeDoux J., 1993: Emotional memory systems in the brain. "Behavioral and Brain Research", vol. 58.
  44. Lindsay H.P., Norton D.A., 1994: Procesy przetwarzania informacji u człowieka. Wprowadzenie do psychologii. Warszawa.
  45. Linksman R., 2000: W jaki sposób szybko się uczyć. Warszawa.
  46. Madsen K.B., 1980: Współczesne teorie motywacji. Warszawa.
  47. Marciszewski W., 1987: Logika formalna: zarys encyklopedyczny z zastosowaniem do informatyki i lingwistyki. Warszawa.
  48. Matczak A., 2002: Style poznawcze. W: Psychologia. Podręcznik akademicki. Psychologia ogólna. T. 2. Gdańsk.
  49. Mietzel G., 2003: Psychologia kształcenia. Praktyczny poradnik dla pedagogów i nauczycieli. Gdańsk.
  50. Miller N.E., 1985: The value of behavioral research on Animals. "American Psychologist", vol. 40.
  51. Moyer K.E., 1976: Psychobiology of aggression. New York.
  52. Moyer K.E., 1983: The physiology of motivation. Aggression as a model. In: The G. Stanley Hall lecture series. Ed. C.J. Scheirer, A.M. Rogers. Vol. 3. Washington, DC.
  53. Nosal C., 1979: Mechanizmy funkcjonowania intelektu. Zdolności, style poznawcze, przetwarzanie informacji. Wrocław.
  54. Nosal C., 1996: Style poznawcze. W: Encyklopedia pedagogiczna. Red. W. Pomykało. Warszawa.
  55. Okoń W., 1987: Wprowadzenie do dydaktyki ogólnej. Warszawa.
  56. Palmer F.R., 1986: Mood and modality. Cambridge.
  57. Paterno R.M., 2006: Neuroeducation today. "UM -Thesaurus", [vol.] 2 (8).
  58. PISA, 2006a: Initial Report. OECD. Tryb dostępu: http://www.ifispan.waw.pl/pliki/ raport_2006.pdf.
  59. PISA, 2006b: Programme for International Student Assessment. Wyniki badania w Polsce w 2006 r. Warszawa.
  60. PISA, 2009a: Assessment Framework - Key Competences in Reading, Mathematics and Science. OECD.
  61. PISA, 2009b: Learning Mathematics for Life. A Perspective from PISA. OECD 2009. Tryb dostępu: www.pisa.oecd.org.
  62. Preiss G., 1996: Beiträge einer Neurodidaktik zum Mathematikunterricht an Sonderschulen. In: Lernschwierigkeiten und Vermittlungsprobleme im Mathematikunterricht und Grund- und Sonderschule. Hrsg. G. Eberle, R. Karmann. Wienheim.
  63. Preiss G., Hrsg., 1996: Neurodidaktik. Theoretische und praktische Beiträge. ["Schriftenreihe der Pädagogischen Hochschule Freiburg". Bd. 10]. Pfaffenweiler.
  64. Rindermann H., 2007: The g -factor of international cognitive ability comparisons: the homogeneity of results in PISA, TIMMS, PIRLS and IQ tests across nations. "European Journal of Personality", vol. 21.
  65. Schachl H., 2006: Was haben wir in Kopf? Die Grundlagen für gehirngerechtes Lehren und Lernen. Linz.
  66. Siemieniecki B., 2009: Kulturowe uwarunkowania kształcenia na odległość. W: Współczesne problemy kształcenia na odległość. Red. T. Lewowicki, B. Siemieniecki. Toruń.
  67. Simms J.R., 1998: Living systems: Theory, information and knowledge. Atlanta.
  68. Smith A., 1997: Przyśpieszone uczenie się w klasie. Przeł. A. Gałązka. Katowice.
  69. Spitzer M., 2007: Jak uczy się mózg. Przeł. M. Guzowska-Dąbrowska. Warszawa.
  70. Sprenger M.B., 2002: Becoming a "wiz" at brain -based teaching. Thousand Oaks, CA.
  71. Sprenger M.B., 2005: Pedagogy meets neuroscience. "Science", no. 310 (5749).
  72. Springer S.P., Deutsch G., 2004: Lewy mózg, prawy mózg. Z perspektywy neurobiologii poznawczej. Warszawa.
  73. Stern E., 2005: Pedagogy meets neuroscience. "Science", no. 310 (5749).
  74. Tadeusiewicz R., 1996: Sieci neuronowe. Warszawa.
  75. Tadeusiewicz R., 1998: Badanie funkcjonowania mózgu. "Kognitywistyka i Media w Edukacji", T. 1.
  76. Taraszkiewicz M., 1997: Nowa Szkoła. Wspieranie kariery ucznia. Warszawa.
  77. Taraszkiewicz M., 2008: Neuropedagogika - edukacja 21 wieku. "Awangarda w Edukacji", nr 1.
  78. Tokuhama -Espinosa T., 2010: Why mind, brain, and education sciences. The "New Brain -Based" Education. Tryb dostępu: http://education.jhu.edu/newhorizons/ Journals/Winter2011/Tokohuma_1. Data dostępu: 4.04.2011 r.
  79. Vasta R., Haith M.M., Miller S.A., 1995: Psychologia dziecka. Warszawa.
  80. Wilczyńska W., 1999: Uczyć się czy być nauczanym? O autonomii w przyswajaniu języka obcego. Warszawa.
  81. Witkin H.A., 1998: Psychologiczne zróżnicowanie formy i patologii. "Przegląd Psychologiczny", nr 16.
  82. Włodarski Z., 1979: Psychologiczne prawidłowości uczenia się i nauczania. Wyd. 3. Warszawa.
  83. Wolf M., Barzillai M., Norton E., 2008: Routes to reading. In: The reading brain. Tryb dostępu: http://science-community.sciam.com/blog-entry/Mind-Matters/ Reading -Brain/580000. Data dostępu: 25.03.2008 r.
  84. Żegleń U.M., 1990: Modalność w logice i filozofii. Podstawy ontyczne. Warszawa.
  85. www.gardenofgeometry.com.
  86. www.numberland.ino.
  87. www.vark -learn.com.
  88. www.zahlenland.info
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu