BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Chrupała-Pniak Małgorzata (Uniwersytet Śląski), Sulimowska-Formowicz Monika (Uniwersytet Śląski w Katowicach)
Title
Organizacyjna kompetencja innowacyjności - determinanty psychospołeczne i ekonomiczne
Organizational Innovativeness Competence - Psychosocial and Economic Factors
Source
Chowanna, 2010, T. 2(35), s. 119-144, rys., tab., bibliogr. 35 poz.
Issue title
Psychologiczne uwarunkowania innowacyjności
Keyword
Innowacyjność, Organizacje uczące się, Zarządzanie wiedzą, Zarządzanie kompetencjami, Organizacja innowacyjna
Innovative character, Learning organisations, Knowledge management, Competence management, Innovative organization
Abstract
Innowacyjność organizacyjna w wielu obszarach może być czynnikiem kluczowym tworzenia innowacji technicznych i technologicznych. Po pierwsze dlatego, że innowacyjność organizacyjna może mieć wpływ na efektywność firmy, po drugie, może przyczynić się do poprawy jakości i wzrostu wydajności pracy oraz poprawy zdolności uczenia się organizacji, co zdroworozsądkowo wydaje się stymulować kolejne procesy innowacyjne. Innowacyjność to nie tylko zdolność do opracowywania i urynkawiania nowości ofertowych i organizacyjnych. Innowacyjność to także cecha jednostek i organizacji warunkująca powtarzalność procesów powstawania nowości, dzięki której rosną lub/i stabilizują się szanse na sukces rynkowy i ekonomiczny organizacji. Jak piszą Ikujiro Nonaka i Hirotaka Takeuchi (2000, s. 6), innowacyjność to "szczególny proces odnawiania się ludzi i organizacji". Takie spojrzenie akcentuje nie tylko rezultat, czyli samą innowację w postaci wynalazku, nowego produktu czy usprawnienia organizacyjnego, ale także, a może przede wszystkim proces kreowania innowacyjności rozciągnięty w czasie. (fragment tekstu)

The paper concerns innovativeness competence as a meta-competence in innovative organization per analogia to the core competence concept. The authors made an attempt to construct a theoretical model of systemic organizational variables and individual factors building innovativeness competence. In explanations they use the concept of learning organization and underline the meaning of the processes of strategic management as well as knowledge management to create proinnovative behaviors. (original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Bartlett C., Ghoshal S., 1992: Transnational Management. Text, cases, and readings in cross -border management. Homewood, Illinois.
  2. Baruch L., 2001: Intangibles: Management, Measurement and Reporting. New York.
  3. Bogdanienko J., 1998: Uwarunkowania innowacyjności polskich przedsiębiorstw w kontekście ustawodawstwa i praktyki Unii Europejskiej. W: Na progu Unii Europejskiej. Szanse dla polskich przedsiębiorstw. Red. M.K. Nowakowski. Warszawa.
  4. Chesbrough H., 2003: Open innovation: The New Imperative for Creating and Profiting from Technology. Boston.
  5. Chrupała -Pniak M., Sulimowska -Formowicz M., [w druku]: Koncepcja kompetencji przedsiębiorstwa a budowanie przewagi konkurencyjnej na rynku - ujęcie ekonomiczne i psychologiczne. W: Zastosowania psychologii w zarządzaniu. Red. B. Kożusznik. Katowice.
  6. Coleman J., 1988: Social Capital in the Creation of Human Capital. "American Sociological Review", no. 94 (supplement).
  7. de Geus A., 1988: Planning as Learning. "Harvard Business Review", March-April.
  8. Dobija D., Dobija M., 2003: O naturze kapitału. "Zeszyty Teoretyczne Rachunkowości" [SKwP], nr 18, s. 3-15.
  9. Drucker P.E., 1992: Innowacja i przedsiębiorczość. Warszawa.
  10. Edvinsson L., Malone M.S., 2001: Kapitał intelektualny. Warszawa.
  11. Eriksen B., Mikkelsen J., 1996: Competitive Advantage and the Concept of Core Competence. In: Towards a Theory of the Competence of the Firm. Eds. N.J. Foss, Ch. Knudsen. London-New York.
  12. Evans C., 2005: Zarządzanie wiedzą. Warszawa.
  13. Faulkner D., Bowman C., 1995: The Essence of Competitive Strategy. Prentice Hall International UK.
  14. Hamel G., Prahalad C.K., 1989: Strategic Intent. "Harvard Business Review", May-June.
  15. Hamel G., Prahalad C.K., 1993: Strategy as Stretch and Leverage. "Harvard Business Review", March-April.
  16. Hamel G., Prahalad C.K., 1999: Przewaga konkurencyjna jutra. Warszawa.
  17. Jemielniak D., 2008: Zarządzanie wiedzą - pojęcia podstawowe. W: Zarządzanie wiedzą. Red. D. Jemielniak, A.K. Koźmiński. Warszawa.
  18. Jemielniak D., Koźmiński A.K., red., 2008: Zarządzanie wiedzą. Warszawa.
  19. Kobyłko G., Morawski M., 2006: Przedsiębiorstwo zorientowane na wiedzę. Warszawa.
  20. Kowalczyk A., Nogalski B., 2007: Zarządzanie wiedzą. Koncepcja i narzędzia. Warszawa.
  21. Krzyworzeka P., 2008: Kultura i organizacje; Perspektywa antropologiczna. W: Nowe kierunki w zarządzaniu. Red. M. Kostera. Warszawa.
  22. Latusek D., 2008a: Rola kultury organizacyjnej w zarządzaniu wiedzą. W: Zarządzanie wiedzą. Red. D. Jemielniak, A.K. Koźmiński. Warszawa.
  23. Latusek D., 2008b: Zadania liderów w stymulowaniu kreatywności i zarządzaniu wiedzą. W: Zarządzanie wiedzą. Red. D. Jemielniak, A.K. Koźmiński. Warszawa.
  24. Nevis E.C., DiBella A.J., Gould J.M., 1997: Understanding Organizations as Learning Systems. In: Core Competency -Based Strategy. Eds. A. Campbell, K.S. Luchs. London.
  25. Nonaka I., Takeuchi H., 2000: Kreowanie wiedzy w organizacji. Jak spółki japońskie dynamizują procesy innowacyjne. Warszawa.
  26. Oleksyn T., 2006: Zarządzanie kompetencjami. Kraków.
  27. Penc J., 2001: Strategiczny system zarządzania. Warszawa.
  28. Prahalad C.K., Hamel G., 1990: The Core Competence of Corporation. "Harvard Business Review", May-June.
  29. Probst G., Raub S., Romhardt K., 2002: Zarządzanie wiedzą w organizacji. Kraków.
  30. Roos G., Roos J., 1997: Measuring Your Company's Intellectual Performance. "Long Range Planning", vol. 30, no. 3.
  31. Senge P.M., 2000: Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się. Warszawa.
  32. Spik A., Klincewicz K., 2008: Nowe kierunki w zarządzaniu ludźmi - zaangażowanie organizacyjne. W: Nowe kierunki w zarządzaniu. Red. M. Kostera. Warszawa.
  33. Staniewski M., 2008: Zarządzanie zasobami ludzkimi a zarządzanie wiedzą. W: Zarządzanie wiedzą. Red. D. Jemielniak, A.K. Koźmiński. Warszawa.
  34. Sydänmaanlakka P., 2002: An Intelligent Organization. Integrating Performance, Competence and Knowledge Management. Oxford.
  35. Whiddett S., Hollyforde S., 2003: Modele kompetencyjne w zarządzaniu zasobami ludzkimi. Kraków.
Cited by
Show
ISSN
2353-9682
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu