- Author
- Maliszewski Krzysztof
- Title
- Odwaga starości
Courage of the Old Age - Source
- Chowanna, 2009, T. 2(33), s. 25-32, bibliogr. 14 poz.
- Issue title
- Edukacja wobec starości - tradycja i współczesność
- Keyword
- Ludzie starsi, Proces starzenia, Proces starzenia się ludności, Filozofia, Poglądy filozoficzne
Elderly people, Aging process, Process of people ageing, Philosophy, Philosophical thought - Note
- summ.
- Cyceron , Kołakowski Leszek
- Abstract
- W filozofii Cycerona lęk przed starością nie ma uzasadnienia. Jesień życia pozwala rozwinąć ukryte, z wolna dojrzewające w człowieku właściwości charakteru, korzystać z bogatego doświadczenia, poświęcić się bez przeszkód studiom, uwolnić od niepokoju życia, smakować drobne przyjemności wieku podeszłego, a w końcu przez bramę śmierci wkroczyć do królestwa podziwianych wielkich przodków i utraconych bliskich. Oto antyczna pochwała starości, sztuka mężnego zmagania z losem. W tej heroicznej, pozytywnej i racjonalnej konstrukcji dekretującej fantasmagoryczność naszych obaw brzmi jednak jakaś fałszywa nuta, coś, co nie pozwala nam jej przyjąć bez zastrzeżeń, coś, co przeczy powszechnemu doświadczeniu. Wysiłki Cycerona wyglądają na próbę zaklinania rzeczywistości. Naiwna lektura dialogu zapoznawałaby - dającą się dostrzec między wierszami - moc oporu wobec strasznej rzeczywistości, której oswoić nie sposób, ale której uniknąć też nie można. Przesłanie rzymskiego filozofa jest imponujące i krzepiące, ale w zetknięciu z doświadczeniem przypomina domek z kart. (fragment tekstu)
It is worthwhile coming to the ancient legacy. Marcus Tullius Cicero wrote a dialogue about the old age in 44 B.C. in a difficult moment of his life. This way he wanted to repel an attack of depression. In his philosophy the fear of the old age doesn't have grounds. The autumn of one's life has numerous merits. An elderly man can draw on the rich experience, he can devote to studies without obstacles, free life from anxienty, and in the end through the gate of death he can enter the kongdom of great ancestors and lost relatives. However Cyceron's thought is an attempt to enchant reality. Thomas de Quincey in The Last Days of Immanuel Kant showed that the power of the philosophical mind was losing with the ruthless biological regres. Only the awareness of defeat and the threat of suffering makes the space for the true courage of the old age. Drowning anxiety out - even with the best intention of rescuing human vitality - is picking the chance up for hearing important questions and at the same time for reaching maturity. (original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Buczyńska-Garewicz H., 2005: Dwa wykłady o Jaspersie. Warszawa
- Erikson E.H., 2002: Dopełniony cykl życia. Przekł. A. Gomola. Poznań
- Herbert Z., 1995: Elegia na odejście. Wrocław
- Herbert Z., 1998: Epilog burzy. Wrocław
- Hesse H., 2000: Im dojrzalsi, tym młodsi. Refleksje i wiersze o starości. Wyd. V. Michels, przeł. A. Kryczyńska, R. Reszke. Warszawa
- Kołakowski L., 1994: Obecność mitu. Wrocław
- Moyers B., 2007: Potęga mitu. Rozmowy Billa Moyersa z Josephem Campbellem. Oprac. B.S. Flowers, przekł. J. Kania. Kraków
- Pascal B., 1989: Myśli. Przeł. T. Żeleński (Boy). Warszawa
- Pochwała starości, 1996. [Zawiera:] Cyceron: Katon Starszy o starości. Tłum. Z. Cierniakowa, przypisy M. Szymańki; Plutarch: Czy stary człowiek powinien zajmować się polityką? Tłum. i przypisy A. Twardecki. Warszawa
- Przybylski R., 1998: Baśń zimowa. Esej o starości. Warszawa
- Quincey T. de, 1999: Ostatnie dni Immanuela Kanta. Przeł., wstępem i posłowiem opatrzył A. Przybysławski. Kraków
- Radcliffe T., 2005: Globalna nadzieja. Przeł. K. i M. Turscy. Poznań
- Skarga B., 2007: Człowiek to nie jest piękne zwierzę. Kraków
- Witkowski L., 1997: Edukacja wobec sporów o (po)nowoczesność. Warszawa
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol