- Author
- Skowrońska Dominika
- Title
- Edukacja i samorealizacja w procesie przygotowania do starości i wizji starości osób w wieku średnim - sprawozdanie z badań
Education and Self-Realization in the Process of Getting Ready for Old Age and the Image of Old Age of Middle-Aged People - a Study Report - Source
- Chowanna, 2009, T. 2(33), s. 63-75, tab., bibliogr. 12 poz.
- Issue title
- Edukacja wobec starości - tradycja i współczesność
- Keyword
- Ludzie starsi, Proces starzenia, Proces starzenia się ludności, Styl życia, Czas wolny, Aktywność fizyczna, Aktywność turystyczna
Elderly people, Aging process, Process of people ageing, Lifestyle, Leisure time, Physical activity, Tourist activity - Note
- summ.
- Abstract
- Wśród wielości współczesnych problemów i heterogeniczności występujących zjawisk oraz procesów - jak się wydaje - jedyną przewidywalną koniecznością życiową każdego człowieka, który w pełni pragnie uczestniczyć w funkcjonowaniu dzisiejszego świata, staje się obecnie potrzeba całożyciowego uczenia się, tak podkreślana w wielu raportach dotyczących teraźniejszości i przyszłości społeczeństw oraz edukacji (por. Delors, red., 1998; Polski Komitet ds. UNESCO, 2009). Jednocześnie ta nieodzowność styka się z rozpowszechnioną i wciąż popularyzowaną w szerokiej świadomości społecznej wizją człowieka dążącego do ideału, w pełni realizującego swoje zainteresowania oraz możliwości. Konieczność permanentnego uczenia się oraz coraz silniej zaznaczająca się w jednostkowym myśleniu potrzeba samorealizacji współcześnie dotyczy niemal każdego człowieka - bez względu na płeć, pochodzenie, wiek, dlatego orientują się na nie również te osoby, które na podstawie obowiązujących w danej społeczności kryteriów biologicznych, społecznych i kulturowych uznawane są za ludzi pozostających w ostatniej fazie życia. Co więcej, wiele osób w wieku średnim uważa dzisiaj, iż to właśnie w okresie starości, ze względu na obecne tempo życia i wielość rozmaitych obowiązków, będzie mieć możliwość prawdziwej i pełnej (a przynajmniej pełniejszej niż do tej pory) samorealizacji oraz lepszego rozwoju osobistych zainteresowań. (fragment tekstu)
This article presents a part of research carried out from December 2005 to March 2006, that refers to an attitude to the old age and a phenomenon of preparation for this period. The main goal of this study was to demonstrate how people between 40 and 60 years old conceive of the old age and importance of self-realization and education in this context. Choice of questioned in the middle age bracket was caused by the fact that this stage of human life seems to be a crucial period for preparation for old age. In this phase people realize a fact that the youth with its easiness and multitude of time goes away and the old age comes around with perspective of human existence's end. This is a period of adaptation, revaluations and acceptance of thought about own old age putting man in front of specific problems, new challenges and evolutionary tasks. The way of dealing with it affects entire further life. Conclusions from the research show that there are many heterogeneous ways of seeing the old age dependig on age, sex and schooling, but it seems to dominate positive vision of this period. Self-realization, but not education in institutions, becomes an important part of today's and future life for questioned. However, it is a lot of varied preferred ways of own evolution. (original abstract) - Accessibility
- The Library of University of Economics in Katowice
- Full text
- Show
- Bibliography
- Bois J-P., 1996: Historia starości: od czasów Montaigne'a do pierwszych emerytur. Przeł. K. Marczewska. Warszawa
- Czerniawska O., 1998: Style życia ludzi starych. W: Style życia w starości. Red. O. Czerniawska. Łódź
- Czerniawska O., 2000: Drogi i bezdroża andragogiki i gerontologii. Łódź
- Delors J., red., 1998: Edukacja - jest w niej ukryty skarb. Raport dla UNESCO Międzynarodowej Komisji do spraw Edukacji dla XXI wieku. Przetł. W. Rabczuk. Warszawa
- Kamiński A., 1974: Funkcje pedagogiki społecznej. Warszawa
- Minos G., 1995: Historia starości: od antyku do renesansu. Przeł. K. Marczewska. Warszawa
- Miś L., 2000: Ery i fazy rozwoju w życiu człowieka dorosłego w ujęciu Daniela J. Levinsona. W: Duchowy rozwój człowieka. Red. P. Socha. Kraków
- Orzechowska G., 1999: Aktualne problemy gerontologii społecznej. Olsztyn
- Pietrasiński Z., 1990: Rozwój człowieka dorosłego. Warszawa
- Polski Komitet ds. UNESCO, 2009: Edukacja dla wszystkich. Dostępne w Internecie: http://www.unesco.pl/dzialalnosc/edukacja/edukacja-dla-wszystkich [data dostępu: 15.07.]
- Sękowska M., 2000: Neopsychoanalityczna koncepcja rozwoju psychospołecznego człowieka Erika H. Eriksona. W: Duchowy rozwój człowieka. Red. P. Socha. Kraków
- Zawadzka A., 1995: Uwarunkowania wychowania do czasu wolnego w rodzinie i środowisku lokalnym ludzi III wieku. "Edukacja Dorosłych", nr 2
- Cited by
- ISSN
- 0137-706X
- Language
- pol