BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Czerniawska Olga
Title
Uniwersytet Trzeciego Wieku, 30 lat działania. Przemiany, dylematy i oczekiwania w epoce ponowoczesnej
The University of the Third Age, 30 Years of Its Activity. Changes, Dilemmas and Expectations in the Post-Modern Era
Source
Chowanna, 2009, T. 2(33), s. 97-113, bibliogr. 34 poz.
Issue title
Edukacja wobec starości - tradycja i współczesność
Keyword
Ludzie starsi, Proces starzenia, Proces starzenia się ludności, Uniwersytet Trzeciego Wieku, Edukacja, Kształcenie ustawiczne
Elderly people, Aging process, Process of people ageing, University of the Third Age, Education, Lifelong learning
Note
summ.
Abstract
Uniwersytety trzeciego wieku są instytucjami, które głęboko zakorzeniły się w świecie. Przeszły zwycięsko w XXI wiek. Ich działalność objęła wszystkie kontynenty oprócz Afryki. Działają samodzielnie lub zawiązują federacje, tak jest we Włoszech, gdzie działają 3 federacje (Czerniawska, 2007a, s. 20-23) we Francji. Należą do AIUTA. Tworzą ruch światowy. W XXI wieku powstaje pytanie, czy dotychczasowy model jest dalej użyteczny, aktualny? Czy wobec wzrostu liczby ludzi sędziwych 80-lat i więcej nie trzeba zmienić nazwy tych instytucji. Czy, a jeśli tak, to w jakim stopniu trzeba korzystać z nowoczesnych technologii. Co zachować, co zmienić, co przekazać kolejnej generacji ludzi późnej dorosłości. Co ma pozostawić pokolenie nierdzewne. "Baby boom" świadków Oświęcimia i Kołymy, I i II wojny światowej. Hiroszimy i Pustynnej Burzy. Upadłych totalitaryzmów w Niemczech, Rosji i Japonii, Kambodży i Chin. Czy zbierać przysłowia? Malować wachlarze? Uczyć kaligrafii czy klikać, nagrywać i fotografować? Co zachować w społeczeństwie ponowoczesnym? Na pewno uczucia, czułość, ciepło, mądrość, szacunek, godność - wzory pozytywnego starzenia się otwartego na przyszłe pokolenia. Rozstrzygnięcie jest trudne, zważywszy że mamy na względzie zróżnicowane modele UTW w świecie. Można stwierdzić jedynie, że są one dalekie od klasycznego francuskiego modelu, który do końca XX wieku w Polsce był wiodący i niejako obowiązywał. Klasyczne uniwersytety trzeciego wieku, chcąc zachować wierność założeniom, organizują lata wstępne (Lublin), tworzą listy oczekujących (Łódź), ograniczają czas uczestnictwa do 3, 4 lat (Wrocław, Kraków). (fragment tekstu)

The text constitutes a synthetic presentation of models, tasks and functions of the university of the third age. The subsequent parts show its origins and changes, forms and methods of work, as well as conclusions from the research. In conclusion, the arguments in favour of the support of the development of the universities of the third age in Poland and all over the world are given. (original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Butrymowicz B., 2006: Słuchacze UTW - siły społeczne środowiska lokalnego. [Biuletyn] Łódź
  2. Cugno A., 2004: Il dialogo tra le generazioni. Formazione e comunicazione oltre le frontiere. Milano
  3. Czerniawska O., 1982: Uniwersytet Trzeciego Wieku. "Polityka Społeczna" nr 7, s. 29-31
  4. Czerniawska O., 1985: Dorobek Międzynarodowego Kongresu AIUTA. "Oświata Dorosłych", nr 4, s. 202-209
  5. Czerniawska O., 1997: Edukacja dorosłych we Włoszech. Łódź, s. 162-175
  6. Czerniawska O., 1999: Międzynarodowe Stowarzyszenie Uniwersytetów Trzeciego Wieku jako przykład stowarzyszenia działającego na rzecz ludzi starych. "Ruch Prawicy Ekonomicznej i Socjologicznej", nr 1
  7. Czerniawska O., 2000: Pierre Vellas - twórca UTW. W: Przestrzeń życiowa i społeczna ludzi starszych. Red. M. Dzięgielewska. Łódź, s. 190-195
  8. Czerniawska O., 2001: Edukacyjne przesłanie Kongresów AIUTA. "Edukacja Dorosłych", nr 2, s. 9-20
  9. Czerniawska O., 2003: Permanentna edukacja jako zadanie w starości w XXI w. "Edukacja Dorosłych", nr 2, s. 15-22
  10. Czerniawska O., 2004: Nowe instytucje w oświacie dorosłych we Włoszech. "Edukacja Dorosłych", nr 1-2, s. 10-15
  11. Czerniawska O., 2007a: Szkice z andragogiki i gerontologii. Łódź
  12. Czerniawska O., 2007b: XXIII Kongres AIUTA w Reims. "Rocznik Gerontologiczny", nr 1/2, s. 25-33
  13. Descautes J., 2007: Des nouvelles des Universités du 3 Âge par le monde. Quebec
  14. Dobroniewski A., 1998: Uczestnictwo w UTW w Białymstoku. W: Style życia w starości. Red. O. Czerniawska. Łódź, s. 27-35
  15. Duchesner P., 2006: L'Europe unie dans ses proverbes. Namur
  16. Fabre J., Simeone J.: Veuvage, solitude et famille. "Gérontologie et Société", no 55, s. 129-138
  17. Hrapkiewicz H., 2007: Uczestnictwo w UTW jako sens życia. W: Problematyka osób w wieku starszym. Materiały z III Ogólnopolskiego Seminarium Naukowego, Mysłowice, 22 maja 2004 roku. Red. J. Rzepka. Mysłowice, s. 49-63
  18. Konieczna-Woźniak R., 2001: Uniwersytety trzeciego wieku w Polsce. Poznań
  19. Kowalska M., 2007: Zadumanie nad życiem. Zelów
  20. Lemieux A., 1990: Recherche fondamentale et recherche action à l'Université du Troisième Âge. Rôle des personnes âgées. "Gérontologie et Société", no 55, s. 115-120
  21. Lubryczyńska K, 2005: Uniwersytety trzeciego wieku w Warszawie. Warszawa
  22. Reboul H., 1996-1997: L'apport des UTA aux étudiants. L'apport des UTA dans la société. Roma
  23. Reboul H., Poz o M., 1999: L'apport des UTA aux étudantes. Rzym
  24. Reboul H., 2000: Comprendre le vieillisement, approviser la mort. Lyon
  25. Schwartz B., 1973: Education demain. Paryż
  26. Trafiałek E., 2006: Starzenie się i starość. Kielce, s. 190-204
  27. Vellas P., 1990: La recherche et Université du Troisième Âge. "Gérontologie et Société", no 55, s. 104-115
  28. Vellas P., 1991: Quelques textes pour un art de vie. Paryż
  29. Wnuk M., 2007: Słuchacze Karkonoskiego Uniwersytetu Trzeciego Wieku. "Witryna", nr 3, s. 6-9
  30. Wróblewska W., 2007: UTW w Polsce. "E-mentor", nr 2, s. 75-78
  31. Zahn I., 2000: XIX Internationale AIUTA Congress 1998 in Schwabisch-Gmund. Etudies au Troisieme Age. Vinheim
  32. Zaorska Z., 2006: Słuchacze Lubelskiego UTW dla środowiska. W: Starzenie się a satysfakcja z życia. Red. S. Stenden, M. Marczuk. Lublin, s. 401-413
  33. Zeszyt w linie. Notatki słuchaczy i wykładowców roku wstępnego UTW. 2006, Lublin
  34. Ziarkiewicz E., Łysak A., 2006: Trzeci wiek drugiej płci. Starsze kobiety jako podmiot aktywności społecznej i kulturowej. Red. E. Ziarkiewicz, A. Łysak. Wrocław
Cited by
Show
ISSN
0137-706X
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu