BazEkon - The Main Library of the Cracow University of Economics

BazEkon home page

Main menu

Author
Łuszczak Małgorzata (Uniwersytet Śląski), Kopoczek Remigiusz (Uniwersytet Śląski)
Title
Rzeczywistość wirtualna w edukacji artystycznej
Virtual Reality in Art Education
Source
Chowanna, 2010, T. 2(35), s. 197-205, bibliogr. 7 poz.
Issue title
Psychologiczne uwarunkowania innowacyjności
Keyword
Innowacje, Edukacja, Sztuka, Rzeczywistość wirtualna, Umiejętność pracy zespołowej, Komunikowanie interpersonalne, Internet, Platformy internetowe
Innovations, Education, Art, Virtual reality, Teamwork skills, Interpersonal communication, Internet, Internet platforms
Abstract
Wydaje się, że rozwiązaniem pozwalającym na innowacyjne i efektywne nauczanie w edukacji artystycznej technikami e -learningu jest zastosowanie rzeczywistości wirtualnej. Ta forma kontaktu pozwala na korzystanie z technik komunikacji zarówno wizualnej, jak i werbalnej. Istotnym powodem wprowadzenia środowiska wirtualnego do edukacji jest również dopasowanie metod komunikacji do stosowanych obecnie przez młodych ludzi. Wśród używanych przez młodzież dominują takie oto metody komunikacji: serwisy internetowe pozwalające na szybką wymianę informacji w ramach systemów społecznościowych, komunikacja z wykorzystaniem VoIP czy w końcu częste kontakty na platformach gier wideo i RPG. Połączenie tych wszystkich metod komunikacyjnych staje się możliwe w środowisku rzeczywistości wirtualnej, dostępnej między innymi na platformie Second Life. Rzeczywistość wirtualna zastosowana w edukacji pozwala na duży stopień aktywizacji i utrzymanie wzmożonej uwagi młodych ludzi, co daje szansę na intensyfikację kreatywnego uczenia się. (fragment tekstu)

Technological development, which can be observed over the last years, has changed forms and methods of distance learning to a large extent. An opportunity of bidirectional communication plus contact with audience and an opportunity to verify knowledge and skills learnt have contributed substantially to a new form of education called e -learning. The field of e-learning has been developing dynamically as it is a very convenient form, which is attractive in use and transfer of knowledge based not only on text information but on multi-media as well. This form of learning has got many advantages, still a number of disadvantages or drawbacks can be listed. This is, among others, a lack of opportunities for complete interaction among students participating in this process of education, which is particularly visible in relations observed unconsciously during the group work in the real background of the classroom. Difficulties derived from limitations of e -learning and its traditional techniques are mainly noticeable in art education, which depends largely on a master-student relation. It seems that an implementation of virtual reality in didactics might be a technical solution to disadvantages mentioned earlier. This form permits to use visual and verbal techniques of communication. Virtual reality used in education enables teachers to catch and keep young people's attention and gives an opportunity for support in active learning. Implementation of virtual environments can change more a style of learning than activities in the frame of formal structure in the classroom. The present paper describes techniques and methods of virtual reality that may be implemented in art education. (original abstract)
Accessibility
The Library of University of Economics in Katowice
Full text
Show
Bibliography
Show
  1. Antoine D., 2007: Second Life w nauczaniu. "E -mentor", nr 4 (21).
  2. Gajewski R.R., 2005: O stylach uczenia się i I -edukacji. "E -mentor", nr 4 (11).
  3. Juszczyk S., 2002: Edukacja na odległość: kodyfikacja pojęć, reguł i procesów. Toruń.
  4. Kopoczek R., Kroczek -Wasińska K., 2009: Artistic Education Based on E-learning. In: Theoretical and Practical Aspects of Distance Learning. Ed. E. Smyrnowa- -Trybulska. Cieszyn.
  5. Łuszczak M., 1997: Pedagogiczne możliwości kształcenia wyobraźni przestrzennej studentów. Cieszyn.
  6. Meger Z., 2005: Kooperatywne uczenie się w warunkach e -learningu. "E -mentor", nr 5 (12).
  7. Smyrnowa -Trybulska E., 2009: On principles of the Design and Assassment of Distance Courses. In: Distance Learning, Simulation And Communication. Ed. M. Hruby. Brno
Cited by
Show
ISSN
2353-9682
Language
pol
Share on Facebook Share on Twitter Share on Google+ Share on Pinterest Share on LinkedIn Wyślij znajomemu